Opelin ensimmäinen pistokehybridi esiteltiin – Grandland X -crossoverissa on nyt 300 heppaa ja neliveto

Opel siirtyi pari vuotta sitten ranskalaisen PSA-konsernin omistukseen Peugeotin, Citroënin ja DS:n rinnalle. Saksalaismerkin lähes 90-vuotinen taival amerikkalaisjätti GM:n osana päättyi tähän, ja samaa voidaan sanoa Opelin pitkästä tappioputkesta. General Motors ei saanut Opelista kannattavaa lähes neljännesvuosisataan, mutta ranskalaiset onnistuivat pääsemään voiton puolelle lähes heti.

Osasyynä tähän ovat PSA:n yhteiselle perusrakenteelle tehdyt uudet mallit, joiden tuotekehityskustannuksissa on säästetty roimasti entiseen verrattuna. Yksi näistä uutuuksista on heti PSA-omistuksen alkumetreillä lanseerattu Grandland X, joka toimii Peugeot 3008:n sisarmallina. Ulospäin tämä ei näy, koska Opelin muotoilu on saanut säilyttää omat piirteensä. Tekniikan osalta Grandland X on kuitenkin käytännössä ranskalainen, koska perusrakenteen lisäksi voimanlähteetkin ovat peräisin PSA:n laarista. Se mahdollistaa myös kauan kaivatun pistokehybridin lisäämisen Opelin mallistoon.

Saksalaismerkki julkaisi nyt ensimmäiset kuvat ja tiedot Grandland X -malliston huipulle asettuva hybridistä, joka on nimetty Hybrid4:ksi. Opelin ensimmäinen pistokehybridi jakaa tekniikkansa Peugeotin uutuusmallien, eli 3008 ja 508 Hybrid4:n kanssa. Sähköistetty voimanlähde tuo samalla kauan kaivatun nelivedon katumaasturimaiseen Grandland X:ään. Auton voimalinja koostuu 1,6-litraisesta bensaturbosta ja kummassakin päässä olevasta sähkömoottorista. Virtaa saadaan 13,2 kWh:n litiumioniakuista, ja kokonaistehoksi kerrotaan komeat 300 hevosvoimaa.

Bensakoneesta irtoaa 200 heppaa, kun taas molemmat sähkömoottorit tuottavat tasan 109 hevosvoimaa. Etummainen sähkömoottori on yhdistetty sähköistettyyn kahdeksanvaihteiseen automaattiin, ja takimmainen sähkömoottori on integroitu tasauspyörästön yhteyteen taka-akselille. Opel kertoo, että Grandland X Hybrid4:llä pitäisi päästä parhaimmillaan 50 kilometriä pelkällä sähköllä uuden WLTP-normin mukaan laskettuna. Täysin sähköisen ajomoodin lisäksi käytettävissä ovat hybridiasento, nelivetomoodi ja urheilullisempaan menoon tarkoitettu Sport-asetus.

Autossa on myös energian talteenotto jarrutettaessa ja hidastettaessa. Tämän pitäisi kuulemma kasvattaa sähköistä toimintasädettä keskimäärin jopa 10 prosentilla. Maksimaalista energian talteenottoa tavoiteltaessa hybridi-Opelin kuski voi siirtyä ”Regeneration on Demand” -nimiseen ajotilaan, jolloin vain yhdellä polkimella ajamisen pitäisi olla mahdollista. Vaivanpalkkana odottavat parhaimmillaan 2,2 litran keskikulutus ja 49 gramman hiilidioksidipäästöt kilometriä kohti.

Ulkoisesti pistokehybridiä ei juuri erota Grandland X:n muista malleista, mutta pressikuvien autossa on sentään näyttävä punamusta kaksivärimaalaus. Auton myynti starttaa Euroopassa jo lähiviikkoina, mutta ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa vasta ensi vuoden alkupuolella. Hybridi-crossover lyö samalla alkutahdit Opelin sähköistymiselle, jonka pitäisi kattaa viiden vuoden päästä merkin koko mallisto. Sähköavusteisia tai täyssähköisiä malleja kaivataankin kipeästi, jotta jatkuvasti kiristyvät päästömääräykset onnistutaan täyttämään.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...