Miten uusi Kia Stinger GT pärjää kaksi kertaa kalliimmalle BMW:lle ja Porschelle?

Kia toi viime vuoden puolella markkinoille tehokkaan Stinger GT:n, joka laittaa tosissaan kampoihin jopa kaksi kertaa kalliimmille kilpailijoilleen – ainakin suorituskyvyn puitteissa.

Puolueeton AMCI vei radalle Kia Stinger GT:n, Porsche Panamera 3.0 L V6:n ja BMW 640i Gran Coupe M Sportin. Testissä mitattiin autojen kiihtyvyyttä, sivuttaispitoa, pujottelua ja kierrosaikaa. Autojen testaajina toimivat palkitut ammattikuljettajat: Gary Thomason, George Doganis ja Ken Motonishi.

Ensimmäisenä 0-60 mph kiihdytyskoe, jonka Stinger GT voitti selvästi. Ajat olivat Stinger GT 4,6 sekuntia, Porsche Panamera 5.14 sekuntia ja BMW 640i 5,18 sekuntia.

Sivuttaispitoa testattiin ajamalla autolla mahdollisimman kovaa loivaan mutkaan. Tulokset mitattiin G-voimina, ja Porsche latasi suurimmat G-voimat mittariin, eli 1.049. Stinger GT oli hyvänä kakkosena seitinohuella erolla, 1.024 G:tä, ja viimeisenä BMW, jonka G-voimat jäivät alle yhden, eli 0.966 G:tä. Tässä tapauksessa siis isompi luku on parempi.

Pujottelukokeessa mitattiin suurinta nopeutta, millä auto pystyy ajamaan pujottelurataa virheettä ja kisa oli kahden ensimmäisen osalta tiukka. Porsche 101,3 km/h, Kia 101,06 ja BMW 95,9 km/h.

Viimeisenä testattiin kierrosaikaa kiitoradalle kyhätyllä radalla ja Stinger GT suoriutui kierroksesta ajassa 45,70 sekuntia. Erinomaisena kakkosena Porsche ajassa 45,86 sekuntia ja kolmantena BMW ajassa 47,78.

Suosittelemme

Testattujen autojen suorituskyvyssä on tämän perusteella minimaaliset erot, mutta huomattavasti suuremman huomion saa hintaero. Kia Stinger GT:n suositushinta Yhdysvalloissa on 41 250 dollaria, kun taas Porschen hinta on 90 900 dollaria ja BMW:n 89 195 dollaria.

Lue lisää