Mitä sähköautoilu maksaa? Sähkön hinta kotona ja pikalaturilla

Sähköauton edullisuus ja ympäristöystävällisyys perustuvat korkeaan energiatehokkuutteen. Autolla ajaminen kuluttaa merkittävästi vähemmän polttoainetta, jolloin ajaminen maksaa vähemmän, ja päästöt ovat pienemmät. Sähköauton tärkeä etu on lähipäästöjen puuttuminen kokonaan, ja halutessaan auton pystyy lataamaan päästöttömästi esimerkiksi aurinkopaneeleilla – Suomessa osan vuotta, etelämpänä ympärivuotisesti.

Kuinka paljon ajaminen maksaa? Kokosimme tähän juttuun sähkön hinnat eri tavoilla ladaten, ja laskimme siitä kustannuksen 100 km ajamiselle. Sähköauton kulutus on laskettu 20 kWh per 100 km mukaan, piheimmät auto menevät merkittävästi pienemmällä, ja sähkö-Porschella tämä ei riitä mihinkään (jotkut asiat eivät muutu). Tämä sisältää myös lataushäviöt.

Verrokkina bensa-auto

Jotta kulutusta ja kustannuseroa polttomoottoriautoon voidaan verrata, tarkistin tuoreimmat saatavilla olevat tiedot IEA:n työpaperista. Tuorein tieto vuodelta 2017 kertoo uuden Suomeen rekisteröidyn henkilöauton keskimääräiseksi keskikulutukseksi 5,8 l per 100 km WLTP normin mukaisesti mitattuna. Tässä raportissa muiden kuin bensiiniauton kulutus on muunnettu laskennallisesti bensiiniksi.

Sama raportti kertoo todellisen kulutuksen olevan yli 30% normikulutusta suurempi, joten tämä ero huomioidaan jutussa laskemalla keskimääräiseksi polttoainekulutukseksi 7,5 l per 100 km. Polttoaineen hintana pidetään pitkäaikaista tasoa 1,50 €/l, koska koronaepidemian aiheuttama hinnanlasku ei ole pysyvä tilanne. (Suuruusluokka pysyy samana, vaikka bensiinin hintaa laskettaisiin 20 senttiä).

Uudehkolla bensa-autolla ajaminen maksaa 7,5 l/100 km x 1,5 €/l = 11,25 €/100 km

Kotilataus

Kotilatauksen hinta vaihtelee voimakkaasti eri puolilla Suomea. Siirtohintaan ei voi vaikuttaa kilpailuttamalla, joten joillain alueilla hinta on pilvissä. Jokaisella yhtiöllä on eri hinta, ja siirron hinta voi vaihdella myös vuorokauden ajan mukaan. Haarukka on noin 1,5 – 6 sentin välillä per kWh.

Suosittelemme

Sähkövero on sekin kiinteä osa, johon ei voi vaikuttaa. Sähkövero on tällä hetkellä 2,79 senttiä per kWh. Sähköveron perii sähkönsiirrosta vastaava yhtiö.

Jokamies-Tesla-kulutustesti-lataus
Isoakkuinenkin Tesla latautuu yön aikana tyhjästä täyteen, jos kotona on kolmivaihesähköt (käytännössä lähes kaikissa omakoti- ja rivitaloissa on). Latauksen hyötysuhde on yli 90% ja se on huomioitu laskelmissa. KUVA: Joose Luukkanen

Ainoa kilpailutettava osa on sähköenergia. Pörssisähkö on pitkällä aikavälillä aina edullisin vaihtoehto, koska kiinteähintaisissa sopimuksissa myyjä laskee päälle varmuusvaran (mietipä kuvitteletko pystyväsi ennustamaan sähkönhinnan paremmin kuin sähköyhtiö?). Talvella 2019-2020 sähkön hinta painui joinain öinä jopa nollaan, joten sähköauton lataaminen maksoi pelkästään siirron ja veron verran. Se on todella halpaa ajoa!

Toiseksi edullisin vaihtoehto on solmia yösähkösopimus. Sähköauto ladataan yleensä öisin, jolloin sähkö on muutenkin halvempaa, ja tällä konstilla säästää energian hinnassa muutamia senttejä. (Taloudessa tarkka ajastaa myös pyykinpesun ym. energiaintensiiviset kodinkoneet edullisimmille tunneille.) Sopimusten välillä on eroja kuinka monta tuntia halvempi yötaksa on voimassa, vaihtelua on 9-12 tunnin välillä.

Kannattaa tarkistaa myös tarjoaako paikallinen sähköyhtiö erilliset päivä- ja yöhinnat sähkön siirrolle. Esimerkiksi Helenin alueella siirtohinta laskee yöllä vain 1,35 senttiin per kWh. Perusmaksut kuitenkin nousevat, joten vaihtoehto hyödyttää vain kuukausittaisen säästön ylittäessä perusmaksun nousun.

Muissa tilanteissa sähkönsiirron tai sähköenergian perusmaksua ei kuulu jyvittää sähköauton käyttökuluksi. Jos talossa on joka tapauksessa sähköt, niin perusmaksu maksetaan riippumatta siitä onko pihassa bensa- vai sähköauto. Ainoastaan ladattavan sähkön osuus kuuluu sähköauton kustannuksiin.

Sähköauton voi ladata myös itse tuotetulla aurinko- tai tuulisähköllä. Yleisesti ottaen investointi ei maksa itseään takaisin, joten motivaation pitää löytyä ympäristönäkökulmista. Näiden vaihtoehtojen vertailu menee kuitenkin ohi tämän artikkelin tarkoituksesta.

Tämänkokoinen patteristo aurinkopaneeleita tuottaa energian noin sataan latauskertaan vuodessa. KUVA: Suomen Aurinkotekniikka

Kotilatauksen hinnaksi voidaan arvioida 0,10 €/kWh. Pörssisähköllä latausta optimoiva ja edullisen siirron alueella asuva pääsee pari senttiä halvemmalla, ja joku toinen maksaa pari senttiä enemmän.

Kotilataus maksaa 0,10 €/kWh x 20 kWh/100 km = 2,00 €/100km

Maksullinen julkinen lataus

Pikalatausverkostoissa hinta vaihtelee. Ilmaisia asiakaslatauksia tarjotaan paljon, jolloin ajaminen on tietenkin täysin ilmaista. Usein on kuitenkin kätevämpää maksaa latauksesta muutama euro, kuin jahdata ilmaista sähköä.

Tarkastin juttua varten ajantasaiset hinnat K-Latauksen, Fortum Charge & Driven, ja Virran sovelluksista. Kirjautumalla käyttäjäksi näihin palveluihin voi maan kattavista verkostoista ladata millä tahansa sähköautolla, josta löytyy Type2, CCS tai CHAdeMO liitin.

Osa autoista pystyy kovempiin latausnopeuksiin. Yli 100 kW latureista valtaosa on Teslan Superchargereita, mutta muillekin merkeille löytyy todella nopeaa pikalatausta. Nämä laturit käsitellään erikseen.

Perustason julkinen lataus (alle 50 kW)

Lataus voi olla hinnoiteltu joko minuuttihintaisesti tai ladatun energiamäärän mukaan. Ladatun sähkön määrään perustuva hinta on selkein tapa, eikä kuljettajan tarvitse optimoida lataustapaa auton laturin nopeuden mukaan.

Minuuttihinnoittelussa energian hinta riippuu auton omasta laturista. Mitä nopeampi laturi on, sen enemmän sähköä samassa ajassa saa. Minuuttihinnoittelu vaikeuttaa sähkön hinnan arviointia, joten selvitetään asia perinpohjin.

Type2-laturi tarjoaa yleensä 22kW lataustehon, joten minuuttihinnan kohdalla sähkö on halvinta vain kun latausteho maksimoituu 22 kW sisäisellä laturilla varustetulla sähköautolla ladatessa. Jos autossa on 22 kW laturi, siirtyy samassa ajassa tuplamäärä sähköä kuin yleisemmällä 11 kW sisäisellä laturilla ladatessa. Sähkön hinta on nopeammalla 22 kW laturilla varustetulla sähköautolla siten 50% matalampi!

Mikäli autossa on vain 3,6 kW yksivaihelaturi, karkaa sähkön hinta pilviin. Latausteho romahtaa 22 kW laturiin nähden murto-osaan, mutta minuuttihinta pysyy samana. Hintaero kahden eri auton välillä samasta laturista ladaten voi siis olla jopa kuusinkertainen!

Hinnat on muunnettu minuuttihinnasta kWh-pohjaisiksi siten, että laskennassa on käytetty Type2-latauksessa 3,6 kW; 11 kW; ja 22 kWh tehoa. Pikalatauksessa taas on käytetty häviöt huomioivaa 47 kW tehoa. Huomaa, että jos auton pikalataus on hitaampi kuin 50 kW, nousee sähkön kWh-hinta jos lataus on minuuttihinnoiteltu (samoin kuin Type2-latauksessa).

K-latauksen hinta on sama ympäri Suomen. Lataus on minuuttihinnoiteltu: Type2 -lataus maksaa 0,02 €/min ja pikalataus maksaa 0,20 €/min.

Fortumin hinnat vaihtelevat hieman eripuolilla Suomea. Jutussa on käytetty hintoina Type2 -lataukselle 0,04 €/min ja pikalataukselle 0,20 €/min.

Virralla on myös vaihtelua eri puolilla maata. Hinta on ilahduttavasti kWh-perusteinen eikä edes riipu käytetystä lataustavasta. Jutussa on käytetty Etelä-Suomen hintaa 0,26 €/kWh.

Tyyliniekka sähköauton lataus - K-Lataus
K-Lataus on yleensä varustanut kaupan pihan ainakin kahdella 50 kW pikalaturilla ja useammalla Type2-laturilla. KUVA: Joose Luukkanen

Pikalataus 50 kW

Pikalatauksen hinta on käytännössä sama kaikilla operaattoreilla, kun minuuttihinta on muutettu kWh-hinnaksi. Lataaminen maksaa 0,26€ per kWh, joka on noin kaksinkertainen kotilataukseen nähden (mutta vain puolet bensa-auton kustannuksista).

Tyyliniekka sähköauton lataus - pikalataus

50 kW pikalataus maksaa 0,26 €/kWh x 20 kWh/100 km = 5,20 €/100km

Hidaslataus Type2

Hidaslatauksen hinta on Virralla sama kuin pikalatauksessa. K-latauksella ja Fortumilla on oma hinta Type2-lataukselle, ja niillä hinta riippuu auton oman laturin tehosta. Ihanan sekavaa jopa asiaan perehtyneelle!

Jos autossa on 22 kW laturi, on K-lataus jopa kotilatausta edullisempi vaihtoehto, ja Fortumilla hinta on vain 10% kotilatausta kalliimpi.

Tyyliniekka sähköauton lataus - Type 2 22kW
Tehokkaalla 22 kW sisäisellä laturilla kannattaa ladata kauppareissulla K-latauksen pikalaturissa. Sähkö on minuuttihinnoittelun ansiosta edullisempaa kuin kotona!

11 kW laturilla K-lataus on kotilatauksen kanssa samalla tasolla. Fortumin hinta nousee kaksinkertaiseksi kotilataukseen nähden. Virta on nyt pykälää kilpailukykyisempi.

Tyyliniekka sähköauton lataus - Type 2 11kW
Tyyliniekka sähköauton lataus – Type 2 11kW

Vain yksivaihelaturilla varustetun auton Type2-lataaminen sen sijaan on arvokasta hupia, hinta on peräti 2,5 – 7 kertaa kotilatausta kalliimpaa! Nyt ykköseksi nouseekin virta kWh-pohjaisen hinnan ansiosta – hidas laturi ei haittaa.

Tyyliniekka sähköauton lataus - Type 2 1-vaihe
Jos autossa on vain yksivaihelataus, nousee kiinteästi hinnoiteltu Virta voittajaksi. Latauksen hinta on nyt 2,6-kertainen kotilataukseen nähden.

Maksullinen pikalatauksen hinta vaihtelee autokohtaisesti. Valitse siis edullisin latauspaikka sisäisen laturisi mukaisesti – samoin kun huoltoasemia verratessa vertasit autosi käyttämää polttoainelaatua.

Nopea pikalataus yli 100 kW

Nopeaa pikalatausta tarjoaa kirjoitushetkellä viisi toimijaa. Teslan Supercharger -verkosto on maan kattavin verkosto ja siitä saa maksimissaan 130 kW lataustehon. Ionityllä on kolme 350 kW laturia Turussa, Hämeenlinnassa ja Lahdessa. Fortumilla on kaksi 150 kW latauspistettä Lohjalla ja Kuopiossa. Plugitilla on yksi nopea 100 kW laturi Porin lentoasemalla. Sähkön hinta on yllättäen jopa edullisempaa, kuin hitaammalla pikalaturilla!

Ionity

Ionityn latausnopeus on omassa luokassaan ja se näkyy hinnoittelussa. Yksikään auto ei vielä kykene hyödyntämään täyttä 350 kW lataustehoa; lähimmäksi pääsee Porsche Taycan jopa 260 kW latausteholla. Myös Tesla Model 3 pääsee lähelle 250 kW tehoa – jos on valmis maksamaan yli kolminkertaisen hinnan Superchargeriin nähden. Audi E-Tron latautuu sekin Ionitystä kivalla 150 kW teholla.

Ionity antaa Audi E-Tronille muikean 150 kW lataustehon. Audi latautuu maksimitehollaan koko 0-80% välin. KUVA: Henri Sutinen

Ionityn asemilla on ainoastaan eurooppalainen CCS-liitin. Lataus maksa rehvakkaan 0,79€/kWh, eli reilusti enemmän kuin millään muulla ketjulla! Porschella ajaminen ei ole halpaa, tekee sen sitten bensalla tai sähköllä. Uuden auton ostajalle tarjotaan onneksi kampanjakohtaisesti edullisempia latauksia.

Ionity -latauksen hinnaksi saadaan 0,79 €/kWh x 20 kWh/100 km = 15,80 €/100km

Tesla Supercharger

Teslan Supercharger -verkostossa voi ladata ainoastaan Teslan. Tesla on käyttänyt latausverkostoa markkinointikikkana, joten monissa autoissa Supercharger-lataus on täysin ilmaista. Omalla kohdalla ilmainen lataus on tarkoittanut vajaan tonnin säästöjä vuositasolla, mutta säästön määrä riippuu matka-ajon osuudesta ja Superchargerien osumisesta reitille. Myös Teslan suosittelukampanjoissa jaetaan ilmaista latausta.

Teslan Supercharger -verkostossa sähkö maksaa tällä hetkellä 0,24 €/kWh. Hinta on voimassa Suomessa, ja muissa maissa se vaihtelee. Hinnan voi tarkistaa netistä tai auton navigaattorista ennen reissua.

Supercharger -latauksen hinnaksi saadaan 0,24 €/kWh x 20 kWh/100 km = 4,80 €/100km

Teslan omistaja voi ladata kaikista Euroopan Superchargereista. Tässä ollaan lataustauolla Tanskassa. KUVA: Joose Luukkanen

Plugit

Plugit operoi yhtä nopeaa pikalaturia Porin lentoasemalla. Latausnopeus on maksimissaan 100 kW ja hinta mukavasti kWh-pohjainen. Latausnopeuden hidastuminen akun täyttyessä ei aiheuta hinnan nousua.

Latauksen hinnaksi saadaan 0,25 €/kWh x 20 kWh/100 km = 5,00 €/100km

Fortum C&D

Fortum Charge & Drive käyttää nopeista latureista nimeä Hypercharger. Lataus on minuuttihinnoiteltu, joten laturilla ei kannata ladata autoja jotka eivät korkeaan lataustehoon kykene.

Lohjan ABC:lle sijoitettu laturi pystyy tarjoamaan 1x 150 kW lataustehon, jonka hinta on 0,50€ per minuutti. Täydellä teholla kWh-kustannus on siten 0,20 €. Kuopiossa hinta on vain 0,35€ per minuutti, jolloin energian hinta on pikalataukseksi edullinen, vain 0,14 €/kWh.

Latauksen hinta on Kuopiossa 2,80 €/100km ja Lohjalla 4,00 €/100 km

Yhteenveto

Sähköauton ladataan yleensä kotona, jossa sähkön hinta on yleensä myös edullisin muutamia erikoistilanteita (tai ilmaisia asiakaslatauksia) lukuunottamatta. 100 km hinta: 2,00 €

Hidaslatauksen hinta riippuu sähköautosta, ja nyrkkisääntönä vain 1-vaihelaturilla varustettua autoa ei kannata ladata maksullisesta Type2-laturista kuin äärimmäisessä hädässä. Nopealla 11-22 kW sisäisellä laturilla varustetuille autoille aikahinnoiteltu hidaslataus on jopa edullisempaa kuin kotilataus! Sähkön hinta vaihtelee autokohtaisesti, joten joskus pikalataus tulee hidaslatausta edullisemmaksi. 100 km hinta: 1,00-5,20 €

Pikalatauksessa sähkön hinta on käytännössä sama kaikkialla. Perustason 50 kW pikalaturilla sähkö on tuplahintaista kotilataukseen nähden. Yllättäen 100 kW latureilla lataus on hieman edullisempaa – jos vain auto kykenee nopeaan lataukseen koko lataustauon ajan. 100 km hinta: 2,80-4,00 €

Teslan Supercharger-lataus on samalla tasolla kilpailijoihin – jos ei kaupantekijäisinä saanut kokonaan ilmaisia latauksia. 100 km hinta: 4,80 €

Ionityn listahinta on muihin nähden kolminkertainen, mutta auton ostaneille tarjotaan onneksi kaupantekijäisinä tätä edullisempaa latausta. 100 km hinta: 15,80 €

Sähkö on edullisempaa kuin bensa

Verrataan lopuksi vielä ajamisen hintaa bensa-autoon nähden. Ajaminen sähköllä merkittävästi edullisempaa, kun ainoastaan Ionityn listahinta nostaa ajamisen bensa-autoilua kalliimmaksi.

Tyyliniekka sähköauton lataus - yhteenveto
Sähköautoilu on edullista, etenkin kun sähköauto ladataan pääasiassa öisin kotona.

Sähköautoilu on edullista. Mitä enemmän ajat, sitä enemmän säästät vaihtamalla sähköön!

Lue lisää