Madridissa liikkuu erikoinen katuauto – jopa asiantuntijoiden on hankala erottaa tätä Porsche 917:ää replikaksi

Urheiluautojen ratasarjat olivat 1960-luvun lopulla suuressa murroksessa. Vuosikymmenen alussa monia kisoja voitettiin vielä hyvin lähellä katuautoja olevilla kilpureilla, mutta vähitellen prototyyppimäisemmät autot ottivat valtikan itselleen. Tästä saatiin esimakua jo Fordin GT40:n myötä, joka valloitti Le Mansin 24 tunnin kisan neljä kertaa peräjälkeen. Vedenjakajana toimi kuitenkin vasta vuosi 1969, jolloin Porsche esitteli hurjan 917:n.

Geneven autonäyttelyssä keväällä 1969 paljastettu 917 oli kuin ufo aikalaistensa joukossa. Auton kehitystyöstä Porschella vastasi merkin perustajan, eli Ferdinand Porschen tyttärenpoika Ferdinand Piëch, joka nousi myöhemmin automaailman suurten mogulien joukkoon. Aiemman 908:n pohjalle tehdyn kilpurin suunnittelussa olivat tärkeässä osassa myös Porschen insinöörilegendat Hans Mezger ja Helmuth Bott.

-- MAINOS --

917 oli kuitenkin kaikkea muuta kuin valmis kilpuri esittelyhetkellään. Auton ajovakauden kanssa oli suuria ongelmia, ja luotettavuuskin oli vähän niin ja näin. 917 onnistui kuitenkin voittamaan heti debyyttikisansa, eli toukokuussa 1969 järjestetyn Span 1000 kilometrin koitoksen. Auto oli myös todella nopea saman vuoden Le Mansissa, mutta kisa päättyi kuitenkin tekniikkamurheiden tuomiin keskeytyksiin.

Seuraavaksi vuodeksi Porsche kehitti 917K:na tunnetun evoluutioversion, jonka näkyvin ero alkuperäiseen verrattuna oli lyhyempi peräpää. Nyt auto alkoi olla jo hieman helpommin hallittava, ja tuloksia alkoi syntyä. Niistä mieleenpainuvimmat olivat ykkössijat Le Mansissa vuosina 1970 ja 1971, jolloin lähes 600-heppaiset kaksitoistamukiset myllyt kiidättivät aerodynamiikaltaan kohennetut 917:t ennennäkemättömän koviin kierrosaikoihin.

Vaikka 917 tehtiin puhtaasti kilpa-autoksi, muutamia yksilöitä on onnistuttu rekisteröimään myös katukäyttöön. Alkuperäiset autot ovat nykyään niin harvinaisia ja arvokkaita, että sellaisen hankkiminen vaatii jo kymmenien miljoonien budjetin. Halvemmalla pääsee tyytymällä replikaan, jollaisen saa myös kilpien väliin alkuperäistä helpommin. Usein kopiot erottaa jo metrien päästä, mutta nyt nettiin bongattiin todella aidonoloinen replika keskeltä Madridin vilkasta kaupunkiliikennettä.

-- MAINOS --




Kopio on myös mitoiltaan esikuvalleen uskollinen, eli sen pituus on 4,25 metriä, leveys kaksi metriä ja korkeus ainoastaan 97 senttiä. Todella autenttisen näköistä koria koristaa Gulfin legendaarinen sinioranssi väriyhdistelmä, joka tuli suurelle yleisölle tutuksi Steve McQueenin vuoden 1971 Le Mans -leffasta. Replikan kuorten alla ei kuitenkaan syki 12-sylinterinen bokseri esikuvansa tavoin, vaan autoa vauhdittaa 3,8-litrainen kuutonen. Myös teholukema jää alkuperäisestä, koska kopiossa on ”vain” 300 heppaa.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.