1000 hevosvoiman teholukema kuulosti lähes utopistiselta vielä viitisentoista vuotta sitten, kun Bugatti toi näillä voimavaroilla varustetun Veyronin markkinoille maailman nopeimpana katuautona. Nykyään tehokkaimmissa hyperautoissa alkaa olla jo tuplasti tehoa, ja 1000 heppaa voi löytyä vaikkapa maasturin pellin alta. Tällainen laite esitellään tällä viikolla Kalifornian Montereyssä järjestettävän Car Weekin yhteydessä, ja kyseessä on mallivuoden 2020 Rezvani Tankin huippuversio.
Yrityksen perustajan, eli Ferris Rezvanin mukaan nimetty maasturi näyttää nimensä mukaiselta. Tank on kuin autoksi muuttunut panssarivaunu, ja sitä saa kolmena eri versiona. Niistä edullisin maksaa Atlantin toisella puolella 155 000 dollaria, ja kulusta vastaa 285 hevosvoiman tehon tuottava 3,6-litrainen V6. Tämän version saa haluttaessa myös 500-heppaisella 6,4-litraisella veekasilla tai kolmilitraisella dieselillä, josta irtoaa saman verran potkua kuin bensa-V6:sta.
Kahden muun mallin pellin alla murisee Dodge Demonista lainattu 6,2-litrainen mekaanisesti ahdettu kasi. Se on viritetty tasan 1000-hevosvoimaiseksi, ja vääntöäkin löytyy peräti 1180 newtonmetriä. Tällä koneella vauhditetusta Tank Military Editionista täytyy pulittaa vähintään 295 000 taalaa, kun taas Tank X:n hintalapussa on 349 000 dollarin summa.
Mallivuoden 2020 Tankia on päivitetty hieman ulkokuorensa osalta. Sisustaa pystyy puolestaan räätälöimään pitkälle esimerkiksi erilaisilla nahkaverhoiluilla, kontrastiompeleilla ja mittariston monilla taustaväreillä. Keskellä kojelautaa pönöttää tietoviihdejärjestelmän 7,9-tuumainen ruutu, jonka kautta voi käyttää mm. Applen CarPlayta, älypuhelimen eri toimintoja, Google Mapsia ja monia sovelluksia. Ne on kuulemma suunniteltu turvallisiksi myös ajon aikana.
Suosittelemme
Tank Military Edition on varustelultaan todellinen maailmanlopun vehje. Auto tarjoaa esimerkiksi lämpökameran avulla toimivan pimeänäkölaitteen, suojan ammuksilta, sotilaskalustotason puhkeamattomat renkaat, pohjan räjähdesuojukset, panssaroidun jäähdyttimen, itsestään tiivistyvän bensatankin, vahvistetun jousituksen sekä törmäyksiä kestävät puskurit. Muita erikoisuuksia ovat esimerkiksi takaa-ajajat harhauttava savuverho, sireenit ja vilkkuvalot, kaasunaamarit, sähkömagneettisilta pulsseilta suojaava järjestelmä sekä välineet ensiavun antamista ja hypotermian hoitamista varten.
Kaiken tämän lisäksi maailman tehokkain maasturi palvelee mainiosti myös arkiautona ainakin Ferris Rezvanin sanojen mukaan. Kulutuksesta tai päästöistä ei ole mainittu mitään, mutta ne tuskin juuri kiinnostavat Rezvani Tankin potentiaalisia ostajia.