Lancia Delta on takuuvarmasti kärkisijoilla kaikkien aikojen legendaarisimmista ralliautoista puhuttaessa. Rallin MM-sarjassa on turha haaveilla Deltan paluusta, mutta rallicrossin puolella asia on toisin.
Rallicrossin MM-sarjassa siirrytään ensi kaudella laajamittaisesti sähköisiin voimanlähteisiin. Kaikissa sarjaan osallistuvassa 14 autossa käytetään identtistä voimalinjaa, joka koostuu kahdesta sähkömoottorista. Ne tulevat itävaltalaiselta Kreiselilta, joka on muuten sähköistänyt myös Arnold Schwarzeneggerin G-Mersun. Moottorien yhteisteho on yli 670 hevosvoimaa, eli jopa enemmän kuin rallin tarunhohtoisina B-ryhmän aikoina.
Vaikka voimalinja on kaikille yhteinen, korin muoto ja väritys ovat vapaasti yksittäisten tiimien käsissä. Ranskalainen GCK-talli on päätynyt 30 vuoden takaiseen ralli-ikoniin, eli vuosina 1987-1992 kuuteen peräkkäiseen merkkimestaruuteen yltäneeseen Lancia Delta Integraleen tai ainakin sen kopioon. Peruskorin muodot näyttävät klassisen esikuvan mukaisilta, mutta lokasuojanlevitykset, takasiipi ja varmasti myös pyörät ovat vanhaa ralli-Deltaa muhkeammat.
Lancia Delta Evo-e -kilpuri tehdään GCK:n Exclusiv-e Delta Integrale -nimisen katuauton pohjalta, joka on alkuperäisen Deltan restomod-versio noin 200-heppaisella sähkömoottorilla varustettuna. Katuauto kiihtyy GCK:n mukaan 6,6 sekunnissa nollasta sataan, mutta yli kolme kertaa tehokkaamman rallicross-tykin pitäisi suoriutua tästä jopa alle kahdessa sekunnissa.
Suosittelemme
Hankkeella lienee Lancia-nimen käytön perusteella myös italialaisvalmistajan siunaus. Stellantis-konserniin nykyään kuuluva merkki on jo ilmoittanut Deltan paluusta sähköautona lähivuosina myös siviililiikenteeseen, mutta uudella sähkö-Deltalla ei liene juuri yhteistä klassisen ralliauton kanssa. Toivottavasti GCK:n kilpurin herättämä julkisuus saisi myös Lancian miettimään sopivasti retrorallihenkistä ulkoasua tulevaan sähköautoon.