Lamborghinin ensimmäinen hybridi on tässä – sähköavusteisessa ”Salamassa” on edelleen myös vapari-V12

Vapaasti hengittävä V12 on kuulunut Lamborghinin voimanlähdetarjontaan merkin perustamisesta, eli vuodesta 1963 lähtien. Tätä nykyä kaksitoistasylinteristä täysmoottoria hyödynnetään Lambon Aventador-lippulaivassa, jossa siitä irrotetaan parhaimmillaan 770 hevosvoimaa. Vapari-V12:n loppu uhkaa kuitenkin lähestyä vääjäämättä jatkuvasti kiristyvien päästömääräysten takia, joten Lamborghinin täytyy keksiä uusia ideoita pitääkseen perinnemoottorinsa hengissä.

Ratkaisu löytyy hybriditekniikasta, eli V12:n pariksi asennetaan sähkömoottori seuraavan sukupolven Aventadorissa. Tekniikasta saadaan esimakua jo nyt, kun Lambo tuo Frankfurtin autonäyttelyn parrasvaloihin Sián-nimisen uutuuden, jota valmistetaan vain pieni erä. Auton nimi tulee merkin kotiseutuna toimivan Bolognan murteesta, jossa se tarkoittaa salamaa. Siánin valmistusmäärä, eli 63 yksilöä juontaa puolestaan juurensa Lamborghinin perustamisvuodesta.





Sián ei ole täysin uusi, vaan sen pohjana on käytetty jo kahdeksan vuoden ikään ehtinyttä Aventadoria. Superauton 6,5-litrainen V12 yhdistetään mietoon hybridijärjestelmään, jonka ansiosta huipputeho on kohonnut peräti 819 hevosvoimaan. Hybridissä hyödynnetään 48 voltin sähköjärjestelmää ja yksinään 34 heppaa tuottavaa sähkömoottoria, joka on integroitu Lambon vaihdelaatikkoon. Sähkömoottori parantaa sekä kaasuvastetta että nostaa suorituskyvyn entistäkin kovemmalle tasolle. Sähkömoottorin ja pyörien välinen suora yhteys on kuulemma ensimmäinen lajissaan tämän tyyppisessä hybridissä. Lisäksi peruutukset ja hitaan nopeuden vekslailut onnistuvat pelkän sähkömoottorin voimin.

Siánin voimalinjassa on myös toinen tärkeä innovaatio. Autossa käytetään nimittäin litiumioniakkujen sijasta ns. superkondensaattoria varastoimassa energiaa. Se on kuulemma kolme kertaa tehokkaampi kuin samanpainoinen akku. Superkondensaattori on sijoitettu paloseinään moottoritilan ja ohjaamon välissä, jossa sen pitäisi olla ihanteellisessa paikassa painonjakauman kannalta. Lamborghini kertoo, että sähkömoottorin ja superkondensaattorin yhteispaino on vain 34 kiloa, jolloin Siánissa on parempi teho-painosuhde kuin Aventadorin SVJ-huippuversiossa.

Myös polttomoottoria on peukaloitu, ja mylly on saanut mm. titaaniset imuventtiilit. Bensakoneesta irtoaa nyt 785 hevosvoimaa, joten suorituskyky on tähän päälle tulevan sähköavun myötä melko brutaalia luokkaa. Nollasta sataan -kiihtyvyydeksi kerrotaan alle 2,8 sekuntia, ja huippunopeuden pitäisi olla yli 350 km/h. Autossa on myös energian talteenotto jarrutuksissa. Näin kerätty energia annetaan kuskin käyttöön tarjoamaan lisäpotkua 130 km/h:n nopeuteen asti. Kiihtyvyys vauhdistakin on kohentunut, ja niinpä Sián on 1,2 sekuntia nopeampi kuin Aventador SVJ nopeusvälillä 70-120 km/h.

Ulkoisesti Lambon uutuus on täynnä erilaisia kulmia, taitoksia ja spoilereita superautovalmistajan viime vuosien tyylin mukaisesti. Pohjana käytetty Aventador paistaa kuitenkin läpi ohjaamon kohdalla, ja sama koskee myös Siánin sisustaa. Oman Siánin hankkiminen on jo myöhäistä, koska kaikki 63 yksilöä on myyty. Niiden joukosta ei löydy kahta samanlaista, koska jokainen auto yksilöidään omistajan toiveiden mukaisesti Lambon Ad Personam -ohjelman kautta.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Oletko kuullut BMW E1:stä – tämä sähköauto esiteltiin jo 1990-luvun alussa

BMW:n i8-hybridisportin valmistus loppuu pian, mutta kaupunkikäytössä parhaimmillaan oleva i3-täyssähköauto jää edelleen tarjolle. Harva tietää, että i3:lla oli henkinen...

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Maailman ensimmäinen Golfin kilpa-auto on tulossa myyntiin

Yhdenkään varakkaan Golf-fanin ei tulisi jättää tätä tilaisuutta hyödyntämättä. Kyseessä on ainutlaatuinen pala kaikkien aikojen hatchbackin varhaista historiaa. Kun kyseessä...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...