Vallila on monille suomalaisille tuttu brändi, eikä syyttä. Pitkä ja kunniakas perheyrittäjyyteen nojaava historia yhdistettynä laadukkaisiin tuotteisiin on yhtälö, jota moni meistä arvostaa. Monet kuitenkin mieltävät Vallilan – minä mukaanlukien – verhojen tekijäksi, vaikka se on vain pieni, mutta tärkeä osa Vallilan DNA:ta. Olikin avartavaa vierailla Vallilan pääkonttorilla ja nähdä mitä kaikkea verhojen takaa oikeasti löytyy.

Vallila Interior

Vallilaan syntynyt maailmankansalainen

Vallilan historia ulottuu vuoteen 1935, jolloin sveitsiläinen Otto Berner perusti Suomen Silkkituote -nimisen osakeyhtiön. Bernerin liikeideana oli kutoa laadukkaita vuori- ja alusvaatekankaita Suomen markkinoille. Liiketoiminnan kasvu mahdollisti oman toimitilan rakentamisen nykyiselle paikalleen vuonna 1939, ja arkkitehti Matti Finellin suunnittelema rakennus on tänä päivänä yksi Helsingin arvorakennuksia.

Vallilan pääkonttori. Kuva: Vallila Interior
Vallilan pääkonttori. Kuva: Vallila Interior

Silkkivuorikankaisiin erikoistuneen yrityksen nimi muuttui sotavuosien lopulla Vallilan Silkkitehdas Oy:ksi. Sodan päätyttyä Vallilan liiketoiminta kasvoi toden teolla ja rakennuksen laajentamisen myötä toiminta siirtyi vuorikankaista sisustuskankaiden kutomiseen, joista puolet olivat suomalaisiin koteihin päätyneitä verhoja. Tästä johtuen Vallila yhdistetään tänäkin päivänä vahvasti verhoihin.


MAINOS, ARTIKKELI JATKUU ALLA


1960-luvulla yleistyivät paksummat ja näyttävämmät sisustuskankaat. Vuosikymmenen loppupuolella Vallila palkkasi taloon ensimmäisen suunnittelijan, Edward Terzibasiyanin, jonka johdolla Vallila toi markkinoille ensimmäiset painokangaskokoelmat. Vuonna 1970 suunnitteluvoimaa lisättiin palkkaamalla kuva- ja veistostaiteilija Howard Smith, jonka kokoelmat osoittautuivat menestyksiksi – ja jonka useat kuosit nousivat klassikoiksi.

Vallilan suunnittelema ympäristö.

Vallila luottaa kalustamisessa huippudesigniin.
Vallila luottaa kalustamisessa huippudesigniin.

Vallilan kansainvälistyminen ja sitä kautta liiketoiminnan muotoutuminen kohti tätä päivää alkoi 1980-luvulla, jolloin sisustustekstiilien rinnalle tulivat julkisten tilojen suunnittelu ja tähän liittyvä projektiliiketoiminta, kuten esimerkiksi liiketilojen, hotellihuoneiden ja laivojen sisustus- ja valaistussuunnittelu sekä kalustaminen.

Moderni suomalainen designtalo

Tänä päivänä Vallila on sisustusbrändi, jonka liiketoiminta on paljon muutakin kuin kauniita kodinverhoja. Vallilan kädenjäljen voi kohdata niin hotelleissa, laivoilla, sairaaloissa kuin kouluissakin. Tekstiilien lisäksi Vallilan kädenjälki näkyy monessa muussakin paikassa, sillä tarjonta kattaa mm. tapetit, kalusteet, valaisimet ja matot.

Kuvassa olevat verhokankaat ovat osa Vallilan SS17-mallistoa, joka juhlistaa satavuotista Suomea.
Kuvassa olevat verhokankaat ovat osa Vallilan SS17-mallistoa, joka juhlistaa satavuotista Suomea.

Kurkistus Vallilan verhojen taakse avasi silmäni sille, että vaikka brändi on minulle ns. hyvänpäivän tuttu, en oikeastaan ymmärtänyt miten hienosta tarinasta ja suoraan sanoen suomalaisesta kansallisaarteesta on kysymys.

Oma suosikkini painokankaista on kaupunkikuosien kokoelmaan kuuluva Aurajoki.
Oma suosikkini painokankaista on kaupunkikuosien kokoelmaan kuuluva Aurajoki. Kuva: Vallila Interior

#tyyliniekan100

Tyyliniekan 100 suomalaista tarinaa esittelee juhlavuottaan viettävän Suomen kunniaksi sata suomalaista tyyliin ja kauniiseen elämään vaikuttavaa yritystä ja yrittäjää.


JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here