Kia järjestää Espanjassa tämän kuun lopussa sähköautopäivän, jonka ohjelmaan kuuluu useamman täyssähköisen uutuusmallin esittely. Yksi näistä uutuuksista on EV4, jonka ensimmäiset kuvat tuotiin julkisuuteen jo nyt.
Auton teknisiä tietoja joudutaan vielä odottelemaan reilun viikon ajan, mutta EV4:n muotoilua ei siis tarvitse enää arvuutella. Yllätysmomentti on muutenkin melko pieni, koska EV4 jatkaa Kian viime aikoina markkinoille tuomien sähköautojen linjoilla. Design on tämän myötä kulmikkaan futuristista, joten klassista kauneutta etsiville tämäkään sähkö-Kia ei ole varmasti oikea valinta.

Tyyliä voisi luonnehtia jopa konseptiautomaiseksi, ja tuotantomalli onkin itse asiassa lähes identtisen näköinen aiemmin julkaistun tutkielman kanssa. EV4:ää saa kahtena eri korimallina, eli hatchbackina ja sähköautojen joukossa harvinaisempana sedanina. Molemmissa on sama naamailme, jota luonnehtivat aivan keulan kulmiin sijoitetut pystysuuntaiset valot ja puskurin alareunan musta ilmanottoaukko. Perinteinen maski ei sen sijaan kuulu enää Kian nykytyyliin, joten sellaista ei myöskään EV4:stä löydy.

Sedanin sivuprofiilista silmiin pistää ennen kaikkea todella pitkä takaylitys, joka tekee monien hatchback-pohjaisten konttiperien tavoin auton mittasuhteista hieman kummalliset. Sähköautossa asiasta saattaa kuitenkin olla hyötyä aerodynamiikan kannalta, ja takalasin kulman perusteella sedan-korinen EV4 on paremminkin viistoperä. Takalasi sulautuu muotoilullisesti yhteen sivulasien kanssa pienestä korin värisestä C-pilarista huolimatta, ja katon etureunakin on lasia.

Sedanissa on etuvalojen kaltaiset pystysuuntaiset takavalot ja varsin muhkean oloinen perä, kun taas hatchbackin takapään muotoilua on kevennetty takavalot toisiinsa yhdistävällä ledinauhalla. Luukkuperän mittasuhteetkin ovat helpommin sulateltavat lyhyemmän perän ansiosta, ja takimmainen kattopilari on paljon paksumpi kuin sedanissa. Lisäksi hatchbackin takalasi on vähemmän viistossa kulmassa, ja katon takareunaa koristaa spoilerilippa.
Suosittelemme

Molempia korimalleja saa myös sporttihenkisellä GT-Line-varustetasolla, joka tuo mukanaan omaa designia edustavat 19-tuumaiset vanteet sekä erottuvammin muotoillut etu- ja takapuskurit. Kia ei ole vielä julkaissut kuvia EV4:n sisustasta, mutta päälinjat lienevät vastaavat kuin Kian muissa uusissa sähköautoissa. Tämä tarkoittaa ainakin kojelautaan sijoitettua leveää näyttöä, joka pitää sisällään sekä digimittariston että tietoviihdejärjestelmän ruudun.
