Renault esitteli jonkin aikaa sitten täyssähköisen pakettiauton konseptin, jossa hyödynnettiin ranskalaismerkin historiasta tuttua Estafette-nimeä. Nyt julkisuuteen tuotiin auton tuotantomalli kahden muun uuden sähköpakun ohella.
Vuosina 1959-1980 valmistetun Estafetten nimeä hyödyntävä uutuus on todellinen kaappi 5,27 metrin pituutensa, 1,92 metrin leveytensä ja peräti 2,6 metrin korkeutensa myötä. Tuotantoauton muodot ovat hyvin lähellä viimevuotista tutkielmaa, eli kyseessä on melkoisen tötterömäinen ilmestys. Tuotantoversiossa on samankaltainen naamailme kuin samalla esitellyssä sähköisessä Traficissa, ja massiivinen korkeus on käytännön sanelema asia. Jopa 190-senttisten hujoppien pitäisi nimittäin pystyä kävelemään uuden Estafetten sisällä ohjaamosta tavaratilaan.

Toinen Renaultin uusista sähköpakettiautoista on Trafic E-Tech, eli ranskalaismerkin pakettiautopuolen kestosuosikin tuore täyssähköversio. Uusi sähkö-Trafic on tehty Estafetten tavoin Renaultin Software Defined Vehicle -perusrakenteen varaan, jonka kehittämisestä vastaa merkin Ampere-sähköautodivisioona. Tältä pohjalta tehtyä uutta Traficia saa siis todennäköisesti ainoastaan sähkökäyttöisenä, mutta Renault ei ole kuitenkaan vielä vahvistanut asiaa virallisesti.
Sähkö-Traficin ”maski” on vastaava kuin Estafettessa, eli keulan valaistua logoa reunustavat litteät ledivalot. Alempaa nokasta löytyvät toiset ajovalot, ja takavalot on sijoitettu pystyyn auton takakulmiin. Kyljen aaltoileva pokkaus toimii pienenä design-irrotteluna, kun taas mustat muovipuskurit kohentavat käytännöllisyyttä. Pyörät on sijoitettu aivan korin kulmiin tilankäytön tehostamiseksi, mutta kääntöympyrän luvataan silti olevan samaa luokkaa kuin Cliossa.

Renaultin hyötyautopuolen kolmas sähköuutuus tottelee puolestaan Goelette-nimeä. Suomessa Pelle Hermanni ajeli aikoinaan vanhalla poliisi-Goelettella, mutta uusi Goelette on sähkö-Traficin astetta työkalumaisempi versio jonka perään saa vaikkapa ison kontin tai kippilavan. Uudet sähköpakut valmistetaan Pohjois-Ranskassa sijaitsevalla Sandouvillen tehtaalla, jossa tehdään myös nykyistä Traficia.
Suosittelemme

Autojen tarkemmat tiedot on luvattu kertoa ennen kuin uutuudet tulevat markkinoille vuonna 2026. Ampere pystyy rakentamaan 40-84 kWh:n akkuja, ja polttomoottoripakusta muokatussa nykyisessä sähkö-Traficissa on 52 kWh:n akkupaketti. Tämä lukema tulee varmasti kasvamaan uutuuksissa, jotka on suunniteltu alusta alkaen sähkökäyttöisiksi.


