Kesäauto Saksasta – osa 2: suunnitelmat muuttuvat

Saksan reissu lähestyi jo kovaa vauhtia, joten potentiaaliset autoehdokkaat kolmen tonnin hintaluokasta piti rajata muutamaan konkreettiseen vaihtoehtoon. Listalla pysyi edelleen muutama Mazda MX-5 ja avomallinen New Beetle, mutta lähes ajamaton E36-Bemari alkoi kiinnostaa yhä enemmän. Autosta pyydettiin kyllä tuplasti enemmän kuin muista ehdokkaista, mutta toisaalta reilun 10 500 kilometrin mittarilukema 25 vuotta vanhassa autossa alkoi tuntua yhä ainutlaatuisemmalta.

Niinpä luuri otettiin käteen ja autokauppiaalle soitettiin vielä sunnuntaina. Hän vastasi yllättäen heti puhelimeen, ja tarjolla ollut 318i automaattilaatikolla alkoi kuulostaa yhä lupaavammalta. BMW oli ollut vain yhdellä omistajalla, eli vuonna 1926 syntyneellä rouvalla. Auto oli seissyt suurimman osan elämästään tallissa, mutta huolto oli sentään tehty juuri äsken. Bemarille löytyi lähipiiristä ostaja vielä samana iltana, joten autovalinta oli sitä myöten selvä.





Frankfurtiin laskeuduttiin pari päivää myöhemmin, ja lentokentältä saatiin alle valkoinen vuokra-Skoda Slovakian kilvillä, vaikka vuokrausfirma oli perisaksalainen Buchbinder. Skodan nokka suunnattiin heti seuraavana aamuna kaupungin laitamilla sijaitsevalle teollisuusalueelle, jossa oli monta autokauppaa. Bemarimme majaili yhden niistä pihalla. Autoa päästiin tutkailemaan heti verkkoaidan takaa, koska myyjä ei ollut vielä paikalla. Pian hän kurvasi naarmuisella Mersulla paikalle, ja E36:ta päästiin tutkimaan tarkemmin.

Auto oli sisältä, konepellin alta ja takakontin puolelta käytännössä uudenveroisessa kunnossa, kuten ilmoituksessa oli mainostettukin. Myös alusta vaikutti lähes neitseelliseltä, mutta korissa oli sentään muutama raapale. Lisäksi renkaat olivat jo melkoista vuosikertatavaraa, koska ne oli valmistettu vuonna 2002. Kiekot olivat ilmeisesti menettäneet hieman pyöreyttään pitkän seisonnan aikana, joten rattiin välittyi pientä tärinää hiljempaa ajettaessa.

Muuten koeajo sujui kuin uudella autolla, ja automaattikin vaihtoi pehmeästi. Niinpä kaupat lyötiin lukkoon. Hinnassa ei ollut euroakaan tinkivaraa, mutta se oli tiedossa jo etukäteen. Kauppias oli joutunut laskemaan alkuperäistä hintapyyntöään viidellä tonnilla parin kuukauden aikana ainakin omien sanojensa mukaan.

Autokaupan pihalta siirryttiin rekisteröintitoimistolle, jossa Bemari sai Saksan vientikilvet reilulla parillasadalla eurolla. Homma sujui autokauppiaan avustamana helposti, mutta odottelussa paloi kuitenkin aikaa pari tuntia. Suurin osa muista asiakkaista taisi olla paikalla muissa kuin rekisteröintiasioissa, ja lähes jokaisella meni tiskillä melkoisen pitkään. Vaikka moni asia onnistuu Saksassa hienosti, virastojen byrokratia vie edelleen oman aikansa.

Seuraavaksi vuokra-Skoda palautettiin lentokentälle, ja matka jatkui 318i:n kyydissä. 113-heppainen vaparinelonen nelivaihteisen automaatin parina tarjoaa kaikkea muuta kuin räjähtävää suorituskykyä, mutta meno oli mukavan pehmeää renkaiden nypytystä lukuun ottamatta. Kun alla oli jo lähes museoikäinen baijerilainen, illan kohteeksi otettiin Frankfurtin Klassikstadt. Siellä on esillä ja myynnissä sen hintaluokan klassikoita ja superautoja, että useimpien täytyy tyytyä vain silmänruokaan.

Seuraavana aamuna BMW:n nokka suunnattiin kohti Nürburgringiä, jossa olivat käynnissä viikonlopun legendaarisen 24 tunnin kisan harjoitukset. Parhaat katselupaikat löytyivät Adenaun pikkukaupungissa sijaitsevasta Breidscheidista, jonka läpi rata käytännössä kulkee. Radalla bongattiin lähes kaikkein luokkien kilpureita, ja välillä myös historic-laitteet päästettiin kurvailemaan Vihreään Helvettiin.

Myös 24 tunnin kisan ainutlaatuiseen fanikuntaan grilleineen ja muine tykötarpeineen päästiin tutustumaan lähietäisyydeltä. Tunnelmaa voi kuvailla melko ainutlaatuiseksi, kun poppikoneista soiva ”Alles ist Scheisse” yrittää hukuttaa alleen kilpurien jylinän.

Kisalaitteiden lisäksi Ringin ympäristössä nähtiin upeaa siviilikalustoa, jota riittää siellä aina. Illan tullen oli lopulta pakko siirtyä jo lähiseudun majoituspaikkaan, jonne saapuessa kaikki oli vielä kunnossa. Seuraavana aamuna kadulla odotti kuitenkin karu yllätys, kun Bemarilla piti päästä jatkamaan matkaa. Siitä kerromme lisää tämän juttusarjan kolmannessa osassa.

- Advertisement -
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Volkswagen esitteli uuden pistokehybridin – Touareg R on yli 460-hevosvoimainen SUV-järkäle

2000-luvun alussa markkinoille tuotu VW Touareg on tätä nykyä edennyt kolmanteen sukupolveensa. Pari vuotta sitten myyntiin tulleen ison katumaasturin...

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Kian iso katumaasturi siirtyy neljänteen sukupolveensa – uusi Sorento on jyhkeä ilmestys

Sorento-niminen katumaasturi on kuulunut Kian mallistoon jo vuodesta 2002 lähtien. Ensimmäisen sukupolven muodot olivat vielä kuin Mersun M-luokasta kopioidut,...

Jälleen uusi tulokas maailman nopeimpien hyperautojen joukkoon – Czinger 21C aikoo viedä Koenigseggin nimissä olevan ennätyksen

Taistelu hyperautojen herruudesta käy tällä hetkellä kuumempana kuin koskaan. Bugatti ja ruotsalainen Koenigsegg ovat viime vuosina saaneet aivan uusia...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...