Jäähyväiset V12:lle – BMW M760Li:n loppu koittanee Euroopan markkinoilla jo syksyllä

BMW aiheutti melkoisen kohahduksen automaailmassa 33 vuotta sitten, kun baijerilaiset esittelivät sodanjälkeisen Saksan ensimmäisen V12:n E32-korisen 750in pellin alla. Täysimoottori on siitä lähtien kuulunut Seiskan voimanlähdevalikoimaan, mutta nykyinen M760Li jää lajinsa viimeiseksi.

Auton nokalla muriseva V12 on tätä nykyä peräti 6,6-litrainen, ja lisävoimaa haetaan vielä kahden turbon avulla. Tupla-ahdetun V12:n huipputeho kirjataan hulppeaan 609 hevosvoiman lukemaan, kun taas maksimivääntöä mylly kirnuaa 849 newtonmetrin verran. Pitkäakselivälisen M760Li:n voimavarat ohjataan kahdeksanpykäläisen automaatin kautta kaikille neljälle pyörälle, joten pito-ongelmistakaan ei tarvitse kärsiä.

-- MAINOS --

Satasen nopeuteen pinkaistaan alle neljässä sekunnissa, mutta huippunopeus on rajoitettu perisaksalaiseen tapaan 250 km/h:n lukemaan. Auton suorituskyky on siis vähintään riittävää tasoa edustusluokan sedaniksi, ja virallinen keskikulutuskin on aivan kohtuullista luokkaa ainakin vanhempiin V12-koneisiin verrattuna. 12,5 litran tasolle asettuva lukema alkaa kuitenkin olla myrkkyä nykyisten päästömääräysten aikana, kun autonvalmistajien on pakko tiristää viimeisetkin tipat valmistajakohtaisten päästötavoitteiden saavuttamiseksi.

Niinpä Bimmer Today tietää nyt kertoa, että M760Li:n loppu koittaisi jo tulevana syksynä. Baijerin tuotteisiin erikoistunut nettijulkaisu puhuu kuitenkin vain Euroopan markkinoista, joten 7-sarjan kuningasmallin jatko muualla maailmassa on ilmeisesti vielä auki. M760Li:n myyntilukemat ovat sen verran pieniä, että V12 saattaa kuitenkin poistua BMW:n valmistusohjelmasta kokonaan jo pikapuoliin.

-- MAINOS --




Baijerilaismerkin johtoporras on antanut jo aiemmin samansuuntaisia lausuntoja V12:n kohtalosta, joten kyse ei ole mistään suuresta yllätyksestä. BMW on jo kehittämässä kovaa vauhtia seuraavan sukupolven 7-sarjaa, jota tarjotaan sekä polttomoottoreilla, hybridinä että täyssähköisenä i7-versiona. Näissä suunnitelmissa ei ole enää sijaa V12:lle, mutta BMW Group ei luovu täysin kaksitoistamukisesta myllystä. Konsernin superluksusmerkki Rolls-Royce hyödyntää nimittäin tupla-ahdettua 6,75-litraista V12:ta sekä Phantomissa että Cullinan-katumaasturissa, ja samaa voimanlähdettä odotetaan myös seuraavan sukupolven Ghostin keulalle.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Yli miljoonan dollarin replika – tätä Ferrari 250 GT:tä on lähes mahdotonta erottaa alkuperäisestä

1960-luvun alun Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione kuuluu kaikkien aikojen ikonisimpiin kilpa-autoihin. Itse Stirling Moss ylisti Ferraria aikoinaan...

Corvette italialaisessa mittatilauspuvussa näyttää tältä – Ares Designin uusin luomus on kuin kadulle eksynyt konsepti

Italian ”superautojen laaksossa” mm. Ferrarin, Lamborghinin ja Paganin tavoin päämajaansa pitävä Ares Design on keskittynyt tekemään oman tyylinsä mukaisia...

Z elää ja voi hyvin – Nissanin urheiluauton seuraava sukupolvi yhdistää retrotyylin tuplaturbotekniikkaan

Vuonna 1969 esitelty Datsun 240Z nousi erityisesti USA:n markkinoilla melkoiseksi hitiksi luotettavan tekniikkansa ja vetävien muotojensa ansiosta. Välillä Zetan...

Tyylikäs vai tyylitön? Chevyn avolavasta tuunattu päidenkääntäjä

Chevroletin Colorado on keskikokoinen pick up, joka ei käytettyjen autojen markkinoilla varsinaisesti tihku seksiä ja vaarallisia tilanteita. Tunnistamattomaksi tuunattuna...

Hyvä Kissa on söpö ilmestys – kiinalainen ORA Good Cat tähtää sähköautomarkkinoille retrotyylillä

Kaukoidän autonvalmistajilla on välillä varsin persoonallinen tapa nimetä mallejaan. Tässä lajissa ovat erityisesti kunnostautuneet kiinalaiset, jotka tuovat nyt sähköautomarkkinoille...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...