MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Ford Mustang GTD:n lopullinen teholukema julkaistiin – ratakelpoisessa poniautossa on 826 hevosvoimaa

Ford esitteli jo yli vuosi sitten nyky.Mustangin absoluuttiseksi huippuversioksi asettuvan ratakelpoisen GTD:n, jossa luvattiin olevan yli 800 hevosvoimaa ja kierrosherkkyyttä 7500 rundin edestä. Auton lopullinen teholukema julkaistiin nyt, ja sitä voisi luonnehtia iloiseksi yllätykseksi.

Ford kertoi nimittäin, että GTD:n mekaanisesti ahdettu 5,2-litrainen veekasi tuottaa peräti 826 hevosvoiman huipputehon ja 900 newtonmetrin maksimiväännön. Auto on näiden lukemien myötä historian tehokkain tuotanto-Mustang, ja erityisen ylpeä Ford on GTD:n litratehosta. Sitä mainostetaan suuremmaksi kuin Porsche 911 GT3 RS:ssä, joka lienee toiminut eräänä GTD:n suurimmista innoittajista. Rehellisyyden nimissä on kuitenkin mainittava, että Porschen nelilitrainen bokserikuutonen on Mustangista poiketen vapaasti hengittävä.

Ford Mustang GTD
Kuva: Ford

Mustang GTD:n huippunopeuskin on riittävää tasoa, eli 325 km/h. Fordin veekasin voimavaroja on kasvatettu esimerkiksi ahtimen pienemmän hihnapyörän sekä uusiksi laitetun ilmanoton ja pakoputkiston avulla. Moottorissa on lisäksi ensimmäisenä Mustangina kuivasumppuvoitelu, joka mahdollistaa 100 minuuttikierroksen verran korkeammat kierroslukemat aina 7650 rundiin asti.

GTD:n painonjakauma on ihanteellinen 50-50 taakse transaxle-tyyliin sijoitetun kahdeksanpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston ansiosta. Kardaaniakselikin on hiilikuitua, ja pushrod-tyyppistä puoliaktiivista takajousitusta voi ihailla takapenkin paikalle sijoitetun ”vitriinin” kautta.

Ford Mustang GTD
Kuva: Ford

Auton massaa on yritetty laskea monilla hiilikuituosilla, joiden joukkoon kuuluvat esimerkiksi etusplitteri, konepelti, lokasuojat, kynnyskotelot, katto, takaluukunkansi ja takadiffuusori. Painoa voi vielä pienentää ja aerodynamiikkaa kohentaa lisävarusteisella Performance-paketilla, joka tuo mukanaan esmerkiksi ison splitterin, ilmanvastusta vähentäviä palikoita sekä 20-tumaiset magnesiumvanteet.

Suosittelemme


Näistä osista on iloa vaikkapa Nürburgringillä, jossa Fordin tavoitteena on saavuttaa Mustang GTD:llä alle seitsemän minuutin kierrosaika. Tästä Mustangista pääsevät kuitenkin nauttimaan vain harvat ja valitut. Lopullista valmistusmäärää ei ole vielä kerrottu, mutta se on varmasti paljon pienempi kuin 37 päivän aikana tulleet yli 7500 ”hakemusta” oman GTD:n saamiseksi. Ostajien määrää pienentää myös hinta, joka on Atlantin toisella puolellakin vähintään 325 000 dollaria.

Ford Mustang GTD
Kuva: Ford
Ford Mustang GTD
Kuva: Ford
Ford Mustang GTD
Kuva: Ford

Lue lisää