Daytona oudolla nokalla – tämä Ferrari 365 GTB/4:n prototyyppi on yksi kolmesta

Kun jokin Ferrarin suurista klassikkomalleista tulee huutokaupattavaksi, hinta-arviot ovat jo etukäteen kovia. Arvo kohoaa vieläkin korkeammaksi, jos kyse on tämän jutun auton kaltaisesta prototyypistä.

Hopeanharmaa proto näyttää kovin tutulta, koska se on tuulilasista taaksepäin lähes yksi yhteen Daytona-lempinimellä tunnetun 365 GTB/4:n tuotantomallin kanssa. Nokka näyttäisi kuitenkin edustavan sukupolvea vanhempaa designia, ja se muistuttaakin enemmän 275 GTB -edeltäjämallin keulaa. Scagliettin koripajan rakentama auto tunnetaan alustanumerolla 11001, ja se on yksi kolmesta Daytonan tuotantoversioon johtaneesta prototyypistä.

Lopullinen 365 GTB/4 tuotiin suuren yleisön ihmeteltäväksi lokakuussa 1968, mutta tämä auto rakennettiin tunnetun Ferrari-historioitsija Marcel Massinin mukaan jo tammikuussa 1968. Prototyypin muodot ovat Pininfarinalla työskennelleen Leonardo Fioravantin käsialaa. Auto tehtiin tuotannosta poistuvan 275 GTB/4:n alustalle, mikä selittää myös keulan ulkonäköä. Klassinen nokka ei kuitenkaan näytä sopivan täysin yhteen paljon modernimpaa designia edustavan muun korin kanssa, ja niinpä ensimmäisen lähdön Daytona sai aikanaan suorastaan futuristisen pleksilasikeulan.

Tekniikan osalta edelleen matching numbers -yksilöä vauhdittaa 275:n 3,3-litrainen neljällä nokka-akselilla varustettu ”Colombo”-V12, joka tunnetaan tyyppinumerolla 226. Argento Metallizato -sävyistä ulkokuorta täydentää musta nahkasisusta, eli värit ovat samat kuin uutena. Proto on hiljattain saanut Ferrari Classichen sertifikaatin, ja uudelle omistajalle luovutetaan myös siihen liittyvä ”Red Book” heti kun se on saatu painettua. Ferrari-historian ainutlaatuisen kappaleen ennakkohinnaksi arvioidaan noin 2,2-2,9 miljoonaa euroa, mutta lopullinen summa selviää vasta 20.8., jolloin RM Sotheby’sin järjestämä huutokauppa pidetään Kalifornian Montereyssä.

Suosittelemme

Tähän yksilöön liittyy muuten mielenkiintoinen tarina Daytona-nimestä, jota Ferrari ei koskaan virallisesti käyttänyt 365 GTB/4:n yhteydessä. Kun proto valmistui tammikuussa 1968, Ferrarin kilpurien saavuttamasta kolmoisvoitosta Daytonan 24 tunnin koitoksessa oli kulunut melko tarkalleen vuosi.

Hieman tämän jälkeen hopeanharmaa prototyyppi siirtyi Ferraria USA:ssa edustaneen Luigi Chinetti Motorsin haltuun, ja papereissa auton tyypiksi merkittiin 275 GTB/4 ”Daitona”. Myöhemmin syksyllä Pariisissa esitellyssä tuotantoautossa tätä nimeä ei kuitenkaan enää käytetty. Huhujen mukaan nimi oli vuotanut lehdistön korviin jo etukäteen, ja niinpä Enzo Ferrari päätti luopua siitä kokonaan virallisissa yhteyksissä.

LähdeCarscoops

Lue lisää