Alfa Romeon ensimmäinen hybridi esiteltiin vihdoinkin – uusi Tonale on myös merkin ensimmäinen kompakti katumaasturi

Alfa Romeo esitteli kolmen vuoden takaisessa Geneven autonäyttelyssä Tonale-nimisen tutkielman kompaktiluokan SUV:sta. Nyt lanseerausvuorossa on vihdoinkin Tonalen tuotantoversio, joka saa kunnian olla Alfan ensimmäinen hybridi.

Tuotantomallin tunnistaa selvästi konseptin jälkeläiseksi, vaikka esimerkiksi valoumpiot ovat kasvaneet kokoa ja kattolinjakaan ei ole aivan yhtä sporttinen. Kompaktiluokan katumaasturiin on kuitenkin saatu loihdittua Alfa Romeolle tyypillinen design, johon myös mittasuhteilla on vaikutuksensa. Auto ei tietystikään ole mikään matala sportti, mutta esimerkiksi VW Tiguaniin verrattuna Tonale on kuitenkin seitsemän senttiä matalampi ja kolme senttiä pidempi. Alfan pituus on siis tarkalleen 4,53 metriä ja korkeus 1,6 metriä, kun taas akseliväliksi kerrotaan takamatkustajia ilahduttavat 2,63 metriä.

Tavaratilan vetoisuus on puolestaan 500 litraa, eli tässä suhteessa Tonale ei yllä aivan luokkansa kärkeen. Auto on tehty FCA-konsernin aikanaan kehittämän vanhemman SCCS-pohjalevyn varaan, jota hyödynnetään myös esimerkiksi Jeep Compassissa. Tästä huolimatta Alfa on Jeepiä pidempi, matalampi ja leveämpi. Stellantis-konsernin uusia perusrakenteita ei Tonalessa päästy vielä hyödyntämään, koska ensimmäiset niistä saadaan valmiiksi vasta ensi vuonna.

Kun auton myynti starttaa ensi kesänä Euroopan markkinoilla, tarjolla on 130- ja 160-hevosvoimaiset hybridit. Molempien polttomoottorina toimii ahdettu 1,5-litrainen bensanelonen, joka väistyy kuitenkin esimerkiksi pysäköitäessä sähkömoottorin tieltä. 48 voltin sähköjärjestelmän avulla saadaan 15 kilowatin lisäpotku, ja lataus hoidetaan rekuperaation avulla. Myöhemmin vuoden mittaan saataville tulee myös 275-heppainen pistokehybridi, joka hyödyntää 1,3-litraista bensakonetta ja taka-akselille sijoitettua 90 kilowatin sähkömoottoria. Tämän myötä Tonaleen saadaan myös neliveto.

Suosittelemme

Pistokehybridin 15,5 kWh:n akku mahdollistaa kaupunkiliikenteessä parhaimmillaan 80 kilometrin sähköisen toimintasäteen, ja sekalaisessa ajossakin lukemaksi kerrotaan 60 kilometriä. Ainoa ilman sähköapua liikkuva voimanlähdevaihtoehto on 1,6-litrainen turbodiesel, joka tuottaa kuusipykäläisen kaksoiskytkinlaatikon parina 130 hevosvoiman huipputehon. Manuaalivaihteistoa ei saa sen sijaan mihinkään malliin. Perus-hybrideissä on seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinautomaatti, kun taas pistokehybridissä on kuusiportainen momentinmuunninautomaatti.

Ajettavuutta mainostetaan muiden katumaasturien joukossa erityisen sporttiseksi, mihin on päästy mm. eri ajomoodien mukaan säätyvällä voimanlähteellä ja alustalla sekä nopeaksi välitetyllä ohjauksella. Sisusta on puolestaan modernimpi kuin missään tähänastisessa Alfassa 12,3-tuumaisen digimittariston, 10,25-tuumaisen kosketusnäytön ja monenlaisten liitettävyysmahdollisuuksien myötä. Ajoavustintarjontakin on kattava, ja autoa voi käyttää jopa pakettien jättöpisteenä. NFT-teknologiaan perustuvan ja väärennöksiä estävän digitaalisen huoltokirjan luvataan puolestaan kohentavan jälleenmyyntiarvoa, joka on ollutkin yksi Alfa Romeon helmasynneistä.

Varustetasojen osalta tarjolla on kaksi päälinjaa ja neljä eri vaihtoehtoa. Sporttisen Sprintin voi kohentaa lisäherkuilla Veloceksi, kun taas Super ja sen pohjalta höystettävä Ti panostavat tyyliin. Suomen hinnoista tai saatavuudesta ei ole vielä mitään tietoa, mutta Napolin lähistöllä sijaitsevassa Pomigliano d’Arcossa valmistettava Tonale nähdään täälläkin varmasti jossakin vaiheessa tätä vuotta.

Lue lisää