Upouusi Fiat Grande Panda tuotiin julkisuuteen – Citroën C3:n italialaisserkku ei olekaan pelkästään sähköauto

Fiat ilmoitti jo vuosi sitten, että se lanseeraa tänä kesänä 125-vuotisjuhliensa kunniaksi uuden Pandan. Sen piti olla täyssähköauto, mutta markkinoiden realiteetit päättivät toisin.

Stellantis-konsernin italialaishaaraa tätä nykyä edustava perinnemerkki toi nyt julkisuuteen uutukaisensa, joka saa Grande Panda -nimen erotukseksi jo vuonna 2011 esiteltyyn edelliseen Pandaan. Italian Pomigliano d’Arcossa valmistettava ”vanhus” saa jatkaa tuotannossa ainakin vuoteen 2030 saakka, mutta sen nimi muuttui jo muutama kuukausi sitten Pandinaksi eli pikkupandaksi.

Fiat Grande Panda
Kuva: Fiat

Grande Pandan valmistuspaikkaa ei ole vielä vahvistettu virallisesti, mutta vahvojen huhujen mukaan auto tulee putkahtelemaan ulos Serbiassa sijaitsevan tehtaan linjoilta. Uutuus on Stellantiksen konsernipolitiikan mukaisesti läheistä sukua äskettäin markkinoille lanseeratulle Citroën C3:lle, mutta ulospäin sukulaisuudesta kertovat lähinnä kattolinjan samankaltaisuudet.

Kulmikkaan oloinen kattolinja sopii kuitenkin mainiosti Fiatiinkin, jonka design siteeraa monilta muiltakin osin kantikasta ensimmäisen polven Pandaa kultaiselta 1980-luvulta. Auto vaikuttaa myös Sitikkaa leveämmältä, mikä lienee pelkkä optinen harha. Pyöränaukkojen kulmikkaat muovikoristeet ja kattokaiteet tavoittelevat nykytrendien mukaista crossover-henkeä, mutta ne tuovat lisäksi mieleen ensimmäisen Pandan nelivetomallin joka oli paljon kokoaan suurempi menijä maastossa.

Fiat Grande Panda
Kuva: Fiat

Muotoilun monista yksityiskohdista saatiin esimakua jo Fiatin keväällä esittelemän tutkielman myötä. Linjat ovat toki muuttuneet astetta tai paria tavanomaisemmiksi sarjatuotannon ehdoilla, mutta Grande Pandassa on silti mukavasti konseptiautomaista retrofuturismia. Sitä löytyy erityisesti kulmikkaista ja pikselimäisistä valoista, joissa on tiettyjä yhtymäkohtia myös Hyundain viime aikoina viljelemään tyyliin. Takaluukun kanteen ja kylkiin prässätyt logotekstit varmistavat vielä tehokkaasti, että valmistajan ja automallin nimi eivät jää keneltäkään huomaamatta.

Sisustasta ei ole julkaistu vielä kuvia, mutta siellä lienee enemmän ovaalin muotoisia linjoja Fiatin vanhan Lingotton tehtaan katolla sijaitsevan testiradan innoittamana. Tarkalleen 3,99 metrin pituinen Grande Panda on Pandinaksi muuttunutta edeltäjäänsä 337 milliä mittavampi, mutta auto on kuitenkin 25 milliä lyhyempi kuin saman Stellantis Smart Car -pohjalevyn varaan tehty Citroën C3.

Suosittelemme

Fiat Grande Panda
Kuva: Fiat

Fiat ei ole vielä kertonut uutuutensa tarkkoja teknisiä tietoja, mutta voimanlähdetyypit ovat jo selvillä. Toisin kuin aiemmin ilmoitettiin, Grande Pandaa saa täyssähköisen voimalinjan ohella hybridinä. Tämä ratkaisu johtunee sähköautojen viime aikoina pahasti hyytyneestä kysynnästä, ja se antaa mahdollisuuden reagoida joustavasti markkinatilanteen muutoksiin jatkossa.

Jos voimanlähdevaihtoehdot ovat samat kuin Sitikassa, Grande Pandaa vauhdittaa joko kolmipyttyistä 1,2-litraista bensakonetta hyödyntävä mieto hybridi tai reilut 110 heppaa tuottava täyssähköinen voimalinja. Virallinen toimintamatka olisi tässä tapauksessa parhaimmillaan 320 kilometriä, mutta tulossa saattaa olla myös halvempi sähköversio 200 kilometrin toimintasäteellä.

Fiat Grande Panda
Kuva: Fiat

Auton hinnat on luvattu kertoa myöhemmin, mutta Pandan pitäisi edustaa Grandenakin Fiatin malliston edullisempaa päätä. Uutuus tulee aluksi myyntiin Euroopassa, Lähi-idässä sekä Afrikassa, ja muidenkin markkina-alueiden pitäisi seurata perässä. Grande Panda on ensimmäinen jäsen Fiatin julistamassa uudessa globaalissa mallistossa, johon lupaillaan esitellä joka vuosi uusi tulokas vuoteen 2027 saakka.

LähdeCarscoops

Lue lisää