Täysin uusi Bugatti on automaailmassa aina todellinen tapaus. Vuonna 2005 esitelty Veyron ja vuonna 2016 päivänvalon nähnyt Chiron saavat seuraajakseen nyt esitellyn Tourbillonin, jonka asiakastoimitukset alkavat tosin vasta vuonna 2026.
Bugattin pääomistajana toimii tätä nykyä sähköautoistaan tuttu Rimac, mutta uusi Tourbillon ei ole monien mielestä varmasti onneksi sähköauto. Uutuuden sydämenä toimii sen sijaan Cosworthin kehittämä 8,3-litrainen V16, joka on Chironin ja Veyronin W16-myllystä poiketen vapaasti hengittävä. Niinpä kone kiertää peräti 9000 rundiin asti, ja se tuottaa jo yksinään samat 1000 heppaa kuin Veyronin turbomoottori.
Tourbillonin tapauksessa lisäpotkua saadaan vielä kolmesta sähkömoottorista, joten auto on hybridi jolla pääsee pelkän sähkön voimin parhaimmillaan 60 kilometriä. Sitä tärkeämpää on kuitenkin sähkömoottoreiden tuottama voima, joka nostaa kokonaistehon hulppeaan 1800 hevosvoimaan. Näillä eväillä satasen nopeuteen pyrähdetään tasan kahdessa sekunnissa, ja kolmesataakin on taulussa alle 10 sekunnissa. 400 km/h saavutetaan kuulemma alle 25 sekunnissa, vaikka auton huippunopeus normaaliasetuksilla on ”vain” 380 km/h.
Erityistä ”speed keytä” käytettäessä Tourbillon kirmaa kuitenkin parhaimmillaan 445 km/h, mutta tämän toiminnon saa todennäköisesti aktivoitua vain tehtaan väen valvonnassa. Huimia nopeuslukemia kelpaa ihastella Tourbillonin analogisesta mittaristosta, joka on saanut inspiraationsa tourbillon-toiminnolla varustettujen kronografikellojen maailmasta. Tämä selittää myös uuden Bugattin nimen. Hyperauton mittaristo on nykyisten digiruutujen maailmassa kaunis kuin koru, ja sen ainoana digitaalisena elementtinä toimii lähes huomaamaton nopeusnäyttö.
Kun auton kahdeksanpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston laittaa pakille, kojelaudan yläreunasta nousee kuitenkin kahdessa sekunnissa esiin pystysuuntainen ruutu joka kertoo mitä Bugattin takana tapahtuu. Viidessä sekunnissa käyttöön saa myös tavanomaisemman vaakasuuntaisen näytön, joka tarjoaa Apple CarPlay -liitettävyyden. Tourbillonissa säätyy kuskin penkin sijasta poljinasetelma sähköisesti, ja sisustan erikoisuuksiin lukeutuu myös kiinteäkehäinen ohjauspyörä jonka puolat ovat itse asiassa mittariston takana.
Suosittelemme
Tekniikan ja sisustan uudistusten rinnalla Tourbillonin korin design on yllättävänkin perinteinen, eli auton tunnistaa välittömästi Bugattiksi ja Chironin seuraajaksi. Auton muodot vaikuttavat kuitenkin pykälää tai paria kevyemmiltä, ja ovet avautuvat nyt perhostyylisesti ylöspäin. Tuulilasinpyyhin on puolestaan lepoasennossaan pystysuorassa keskellä tuulilasia, jolloin se toimii osana Bugattin muotoiluperinteisiin kuuluvaa koko auton halkaisevaa keskitaitosta. Takaspoileri ei pilaa normaaliasennossa perän linjoja, mutta se kohoaa esiin maaefektiä tai airbrake-tyyppistä jarruapua kaivattaessa.
25 kWh:n akku on sovitettu osaksi Bugattin hiilikuitumonokokkia, ja esimeriksi päällekkäiset kolmiotukivarret ovat nyt alumiinia teräsosien sijasta. Dieetin ansiosta Tourbillonin paino on saatu pidettyä samassa 1995 kilon lukemassa kuin Chironissa hybriditekniikasta huolimatta. Chironeita valmistettiin kahdeksan vuoden aikana 500 kappaletta Ranskan Molsheimin tehtaalla, mutta Tourbillon jää vielä tuplasti harvinaisemmaksi. Niitä aiotaan tehdä nimittäin ainoastaan 250 yksilöä, ja ensimmäisiä asiakasautoja lupaillaan vuodelle 2026. Auton hintalappukin on Bugatti-luokkaa, eli siinä lukee 3,8 miljoonan euron alkaen-summa ennen veroja.