BMW julkaisi ensimmäiset viralliset kuvat ja tiedot uudesta X3:sta – lopullinen esittely koittaa jo muutaman viikon päästä

Nykyinen X3 oli viime vuonna BMW:n suosituin malli 350 000 auton myyntimääränsä myötä. Jo vuodesta 2017 tarjolla ollut crossover jätti taakseen jopa merkin ikonina pidetyn 3-sarjan, mutta baijerilaiset eivät silti jää lepäämään laakereillaan.

Seuraavan sukupolven X3 tuodaan nimittäin julkisuuteen koko komeudessaan jo muutaman viikon kuluttua. Sitä odotellessa BMW julkaisi jo naamioitujen testiprototyyppien ensimmäiset viralliset kuvat ja muutamia ennakkotietoja uutuudesta. Kuvissa esiintyvät sekä pistokehybridi että M Performance -valikoimaan sujahtava sporttimalli. Sen tunnistaa aiemmin vain ”aidoille” M-autoille varatuista neljästä putkenpäästä, jotka koristavat tätä nykyä myös X1 M35i:n sekä X2 M35i:n peräpeiliä.

BMW X3:n prototyyppi
Kuva: BMW

Uuden X3:n M Performance -versio tunnetaan todennäköisesti jatkossa M50-mallinimellä aiemman M40i:n sijasta. Tämä auto on huhujen mukaan BMW:n ensimmäinen bensamalli, jonka nimen perästä pudotetaan pois baijerilaismerkin vuosikymmeniä käyttämä i-kirjain. Se tarkoitti aikanaan ruiskukonetta, mutta nykymaailmassa i-kirjain on varattu sähköautoille. Niinpä uusien bensa-Bemareiden mallinumeroiden perässä ei ole enää minkäänlaista kirjainta. Dieseleiden d- ja hybridien e-tunnuksesta ei olla kuitenkaan luopumassa.

Uuden X3:n pistokehybridistä tiedetään jo sen verran, että siinä on entistä isompi akku joka mahdollistaa puolestaan nykyistä pidemmän sähköisen toimintasäteen. G45-koodinimellä tunnetun uuden X3:n ilmanvastuskerroin on kohentunut arvoon 0.27, kun taas vastaava lukema on 0.29 nykyisen G01-sukupolven kohdalla. Raidevälikin on kasvanut, ja taka-akseliin kohdistuu entistä vähemmän nostovoimaa. Lisäksi korin jäykkyyttä on saatu kasvatettua, ja päivitetyt kallistuksenvaimentimet parantavat ajettavuutta mukavuuden kärsimättä.

BMW X3:n prototyyppi
Kuva: BMW

Autoon saa lisävarusteena myös sähköisesti säätyvät iskunvaimentimet. Ohjaus on puolestaan säädetty entistä nopeammaksi, ja tarjolle tulevat kaikki viimeisimmät ajo- sekä turvallisuusavustimet. BMW onkin varma, että uusi X3 läpäisee kaikki Euro NCAP:n törmäystestit kuin leikiten. Sisustan osalta odotettavissa on entistä minimalistisempi tyyli, jossa kosketusnäytöt syrjäyttävät lähes kaikki perinteiset napit. Luonnollisesti X3:n ulkomitatkin kasvavat, jotta riittävä hajurako saadaan säilytettyä edeltäjäänsä nähden rutkasti kasvaneeseen X1:een.

Tulossa on myös täyssähköinen iX3, mutta se on jatkossa aivan eri auto kuin perinteisempi X3. Ensi vuonna myyntiin tuleva sähkö-crossover kehitetään alusta alkaen sähkökäyttöön suunnitellun Neue Klasse -perusrakanteen varaan, kun taas polttomoottori-X3:ssa luotetaan jatkossakin tuttuun ja turvalliseen CLAR-pohjalevyyn. Täyssähköistä iX3:a saadaan siis odotella vuoteen 2025 asti, mutta muutaman viikon päästä esiteltävän ”tavallisen” X3:n pitäisi ehtiä myyntiin vielä tämän vuoden puolella.

BMW X3:n prototyyppi
Kuva: BMW
BMW X3:n prototyyppi
Kuva: BMW

Lue lisää