Lamborghini Urusta saa nyt myös pistokehybridinä – 800-heppainen super-SUV on Suomessa aiempaa edullisempi

Sähköistyminen etenee vääjäämättömästi myös Lamborghinin mallistossa. Superautokategorian hybridejä edustavan Revuelton jälkeen vuorossa on malliston käytännöllisin vaihtoehto, eli markkinoiden sporttisimpiin katumaastureihin kuuluva Urus.

Se muuttuu seuraavassa sukupolvessaan täyssähköiseksi, mutta sitä ennen nykymallista tulee tarjolle vielä pistokehybridi. Urus SE -nimen saaneessa uutuudessa 620-heppaista tuplaturbokasia täydentää tarkalleen 192 hevosvoimaa tuottava sähkömoottori, joka on sovitettu kahdeksanpykäläisen automaattivaihteiston sisään. Yhteistehoksi ilmoitetaan tasan 800 heppaa, mikä tekee SE:stä tehokkaimman kaupasta saatavan Uruksen.

Lamborghini Urus SE
Kuva: Lamborghini

Näillä eväillä pistokehybridi tykittää nollasta sataan 3,4 sekunnissa, eli sekunnin kymmenystä 666-hevosvoimaista Urus S:ää nopeammin. Hardcore-henkisempi Performante rökittää kuitenkin SE:n tässä suhteessa marginaalisesti, eli myöskin 0,1 sekunnin verran. Hybridin akun kapasiteetti on varsin kompakti 25 kWh, joten pelkällä sähköllä pääsee parhaimmillaan reilut 60 kilometriä optimiolosuhteissa. Huippunopeudeksi kerrotaan puolestaan riittävän ripeät 312 km/h.

Urus SE:ssä käytetään uutta sähköhydraulista monilevykytkintä, joka pystyy jakamaan vääntöä mukautuvasti etu- ja taka-akselin välillä. Tämä toimii Lamborghinin mukaan yhdessä uuden virtuaalisen ”lukkoperän” kanssa, joka saa auton yliohjautumaan haluttaessa. Perusmallin mekaanisesta lukkoperästä luopuminen säästää 20 kiloa massaa, mutta 2540 kilon painoinen hybridi on silti yli 300 kiloa tukevampi kuin pelkällä bensakoneella varustettu Urus.

Lamborghini Urus SE
Kuva: Lamborghini

Tästä huolimatta Lambon ylin tekninen pomo Rouven Mohr kertoo, että SE on radalla yhtä nopea kuin kevyempi mutta pienempitehoinen Performante, kun molempien autojen alla ovat samat renkaat. Ulkoisesti superhybridin tunnistaa uudesta keulasta, jossa konepelti ulottuu puskurin ilmanottoaukkoihin asti. Näillä keinoin katumaasturin keulaan on saatu hyppysellinen Revueltoa. Lisäksi etupuskurissa on entistäkin massiivisemman oloiset ilmanottoaukot, ja ledivalot on laitettu uusiksi. Takapäässäkin on uutta ilmettä takavalot toisiinsa yhdistävän mustan muotoiluelementin myötä, joka luo mielleyhtymiä Lamborghinin nykyisiin superautoihin.

Lamborghini Urus SE
Kuva: Lambroghini

Galanthus-nimiset vanteetkin ovat uudet, ja niillä on mittaa peräti 23 tuumaa joka nurkassa. Renkaina palvelevat Pirellin uudet P Zerot. Sisustan puolelta löytyy puolestaan entistä isompi 12,3-tuumainen tietoviihdejärjestelmän näyttö, ja ilmasuulakkeet ovat saaneet tuoretta designia. Lisäksi istuimissa sekä kojelaudassa on uusia materiaaleja, ja keskikonsolin nappuloiden pitäisi välittää sormenpäille entistä mekaanisempi tuntuma.

Suosittelemme

Lamborghini Urus SE:n sisusta
Kuva: Lamborghini

SE:n viralliset hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet peräti 80 prosenttia edeltäjäänsä verrattuna, mikä tarkoittaa Suomessa paljon aiempaa pienempää autoveroa. Niinpä auton alustava hinta-arvio on veroineen ”vain” 300 000 euroa. Tämä tuo hybridille mukavasti uutta asiakaskuntaa. Luxury Collection Automobilesin Miika Toivonen kertookin, että he ovat myyneet esittelyn jälkeen jo 35 uutta hybridi-Urusta. Kauppa käy myös maailmalla yhtä vilkkaana, ja näyttää siltä, että malli myydään pian loppuun. Kannattaa siis toimia nopeasti, mikäli haluaa tämän auton omakseen. Uruksen hinta oli aiemmin noin 500 000 euroa, ja nyt se on 300 000 tuhatta – ennen Urusta myytiin viisi kappaletta vuodessa, ja nyt sama määrä on myyty alle päivässä. Koska Urus on nyt pienemmän autoveron myötä saatavilla edullisempaan hintaan, jää autoista yhä useampi Suomeen, mikä tuo myös lisätuloja valtiolle, kun arvonlisävero maksetaan kotimaahan, Toivonen summaa.

Lamborghini Urus SE
Kuva: Lamborghini
LähdeCarscoops

Lue lisää