Cupra Formentor ja Leon saavat ”haikeulan” faceliftin yhteydessä – myös lisätehoa on luvassa

Nelisen vuotta sitten markkinoille lanseeratut Cupra Formentor ja Leon saavat nyt faceliftin automaailman normaalin uudistumistahdin mukaisesti. Erityisesti keulan kokemien muutosten lisäksi Cuprissa viilataan myös sisustaa ja tekniikkaa.

Formentor oli ennen faceliftiä yksi markkinoiden parhaimman näköisistä katumaastureista, ja Leoniakaan ei ole voinut haukkua rumaksi kompaktiluokan edustajaksi. Kasvojenkohotuksen jälkeen parivaljakko jakaa kuitenkin paljon aiempaa enemmän mielipiteitä. Haikeulatyyppinen etupuskuri on nähty jo aiemmin Cupran Terramar-katumaasturissa, mutta Formentorissa ja Leonissa se on vähän jälkiasenteisen näköinen. Lisäksi autojen naamailme on entistä kauempana puhdaslinjaisesta, kun etupuskureista löytyy vähintään riittämiin erilaisia taitoksia ja ilmanottoaukkoja.

Cupra Leon Sportstourer facelift
Kuva: Cupra

Cuprissa on myös uudet matriisiledivalot, ja takavalojenkin grafiikka on laitettu uusiksi. Lisäksi takaluukun kannessa komeileva Cupran logo on nyt valaistu nykytrendien mukaisesti. Perusrakenteena toimiva MQB Evo -pohjalevy on luonnollisesti ennallaan, mutta kaksilitraisella bensaturbolla ryyditettyjä tehoversioita on hienosäädetty. Niissä on nyt samat 333 heppaa kuin VW Golf R:ssä ja Audi S3:ssa näiden autojen faceliftien jälkeen. Tämän voimanlähteen saa Formentoriin ja Leonin Sportstourer-farkkuun, mutta hatchback-koriseen Leoniin sitä ei ole tarjolla.

Cupra Formentor facelift
Kuva: Cupra

Nämä versiot saavat lisäksi Golf R:stä sekä Audi S3:sta ja RS 3:sta tutun torque splitter -nelivedon, joka pystyy jakamaan vääntöä takapyörien välillä. Jarrut tulevat puolestaan Akebonolta Formentorin aiemman VZ5-erikoismallin tavoin. Tehoversioissa on myös jo aiemmista malleista tuttu Cupra-moodi, joka nopeuttaa kaasuvastetta ja seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston toimintaa.

Cupra Formentor facelift
Kuva: Cupra

Jos pienempikin teholukema riittää, Formentoriin ja Leoniin saa 1,5-litraista turbonelosta, 48 voltin sähköjärjestelmää ja starttigeneraattoria hyödyntävän miedon hybridin. Tarjolle tulee myös samaa bensakonetta hyödyntävät kaksi pistokehybridiä, joissa on 19,7 kWh:n akku ja kokonaistehoa joko 204 tai 272 hevosvoimaa. Sähköiseksi toimintasäteeksi kerrotaan parhaimmillaan yli 100 kilometriä. Saataville tulee myös pelkkää kaksilitraista bensaturboa käyttävä nelivetomalli, jossa on myöskin 204 heppaa.

Sisätilojen uudistuksiin kuuluvat puolestaan uudelleen muotoiltu kesikonsoli, tuoreet materiaalit sekä kuppipenkit, jotka on kuulemma verhoiltu 73-prosenttisesti kierrätetyllä mikrokuitukankaalla tai ”ekonahalla”. Cupra on lisäksi uudistanut digimittariston, ja tietoviihdejärjestelmän 12,9-tuumainen ruutu on entistä suurempi. Lisäksi autoihin saa Sennheiserin käsialaa olevan äänentoistojärjestelmän 12 kaiuttimella.

Cupra Formentor faceliftin sisusta
Kuva: Cupra
Cupra Leon facelift
Kuva: Cupra
LähdeCarscoops

Lue lisää