Kiinassa kilpailutilanne on tiukkaakin tiukempi, mutta eurooppalaiset ostavat ”ylihintaisia” autoja.
Suurin osa maailmasta on huolissaan kiinalaisten autojen invaasiosta, jossa ”puoli-ilmaisia” sähköautoja vyöryy jatkuvasti markkinoille. Uusimpien tutkimusten mukaan asiassa on saattanut käydä aivan päinvastoin. Monet kiinalaiset autonvalmistajat nimittäin nostavat merkittävästi vientiautojensa hintoja maksimoidakseen voiton ulkomailla.
Strategiaa johtaa autojätti BYD, joka on kohdannut lisääntynyttä kilpailua kotimarkkinoillaan. Useat kiinalaiset autonvalmistajat käyvät tällä hetkellä armotonta sähköautojen hintasotaa kotimaassaan, kun paikallishallinto tukee sähköautojen käyttöönottoa sekä ulkomaisille, että kotimaisille merkeille. Tämä luonnollisesti pienentää sikäläisiä voittoja kovalla kädellä, kun markkinoille tunkee jatkuvasti uusia yrittäjiä.
Ratkaisu pulmaan on BYD:ille ja monelle muulle kiinalaisvalmistajalle ollut maksimoida voitto ulkomaisista malleistaan. Joissakin tapauksissa BYD myy mallejaan lähes kolminkertaisella hinnalla kuin kotimaassa. Tästäkin huolimatta monissa tapauksissa kiinalainen autotarjonta onnistuu silti päihittämään Euroopassa toimivien automerkkien hintakilpailun.
Tutkimukset osoittavat, että kiinalaiset autonvalmistajat hinnoittelevat ajoneuvonsa usein hieman alle eurooppalaisten merkkien hintatason. Samanaikaisesti kiinalaiset pystyvät kuitenkin tarjoamaan enemmän vakiovarusteita ja muuta teknologiaa, joka on usein korkealaatuista myös perinteisten autonvalmistajien tarjonnan rinnalla.
Suosittelemme
Valmistajien katteet osoittavat, että vaikka toimituskulujen kaltaiset lisäkulut huomioidaan, niin silti sähköautoa kohden saadaan tuhansia euroja ylimääräistä voittoa Euroopassa. Tämä on mahdollista, koska kiinalaisvalmistajat ovat järkeistäneet kustannuksia valmistusprosessin kaikissa vaiheissa aina akkutuotannosta raaka-aineiden louhintaan saakka.
Brittiläinen markkinatiedustelupalvelu Benchmark Mineral Intelligence arvioi akkukustannusten olevan Kiinassa 18 prosenttia halvempia kuin muualla. BYD:in kaltainen iso yritys, joka valmistaa omia akkujaan, voi neuvotella lisäalennuksista omissa toimitusketjuissaan. Kiinalaisia autonvalmistajia auttavat edelleen myös valtion tukema maan saatavuus, sekä halvemmat sähkö- ja työvoimakustannukset kuin eurooppalaisilla valmistajilla.
Reutersin raportin mukaan joillakin vientimarkkinoilla BYD Atto 3:n hinta oli jopa 81–174 % korkeampi kuin Kiinassa. Saman firman Dolphin-mallin hinnat vaihtelivat puolestaan 39 prosentista 178 prosenttiin korkeammalla. Saksassa kyseisen automallin hinta oli noin 35 000 euroa, kun taas vastaava malli Kiinassa oli euroissa vain hieman reilut 15 000. Voittomarginaaleja voi verrata Teslaan, jonka Kiinassa valmistettua Model 3 -mallia myydään vain 37 % kovemmalla hinnalla Saksassa kuin Kiinassa.
Monet eurooppalaiset autonvalmistajat ovat todennäköisesti huolissaan kiinalaisten autonvalmistajien etulyöntiasemasta, mikä saattaa antaa niille mahdollisuuden laskea hintoja, ja osallistua omilla aseillaan myyntisotaan. Tämä kaikki tarkoittaa, että suuret kiinalaiset autonvalmistajat voivat todennäköisesti myös kestää EU:n tuontiajoneuvoille asettamat tullit vain alentamalla jättimäisiä voittojaan.