MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Polestar testaa huippunopeasti latautuvaa akkutekniikkaa

Uuden teknologian avulla sähköauto voi latautua kymmenestä kahdeksaankymmeneen prosenttiin jopa vain kymmenessä minuutissa.

Sähköautojen akun lataamiseen kuluva aika voi venyessään tehdä latauspysähdyksistä turhauttavia. Polestar otti äskettäin suuren askeleen parantaakseen tätä ”ongelmaa” ensimmäisellä ultranopealla lataustestillään.

Israelilaisen teknologiayrityksen StoreDotin avulla autonvalmistaja onnistui nimittäin lataamaan sähköauton kymmenestä prosentista kahdeksaankymmeneen prosenttiin vain kymmenessä minuutissa. Testi suoritettiin Polestar 5 prototyypillä, jossa käytettiin 77 kWh:n akkua, mutta akkupakettia voidaan laajentaa 100 kWh:iin, jolloin sähköauto voisi saavuttaa 322 km kymmenen minuutin latauksella.

Kuva: Polestar / StoreDot.

“Tällä uudella tekniikalla pidemmillä matkoilla kuljettajat voivat viettää vähemmän aikaa lataukseen, ja palata takaisin tienpäälle nopeammin kuin ennen”, hehkuttaa Polestarin toimitusjohtaja Thomas Ingenlath. “Itse asiassa tuo pysähdysaika on pikemminkin samanlainen, kuin mitä polttomoottoriautoilla on tankatessa totuttu.”

Polestar 5:ssä käytetyt akut oli varustettu StoreDotin Extreme Fast Charging (XFC) -nimisellä tekniikalla, joka käyttää pii-pohjaista akkukennostoa. Kokeellisilla akuilla on erinomaiset jäähdytysominaisuudet. Tämä tarkoittaa, että ajoneuvot eivät tarvitse ylimääräisiä painoa lisääviä jäähdytyslaitteita, jotta pikalataus olisi turvallista.

Suosittelemme


Testi oli ensimmäinen kerta, kun StoreDotin XFC-akut testattiin laboratorion ulkopuolella todellisessa ajoneuvossa. Kokeilujakson aikana Polestar 5 aloitti latauksen 310 kW:n teholla, ja kun se saavutti 80:n prosentin lataustason, auto latautui jo 370 kW:lla. Vaikka ero ei kuulostakaan maallikon korvaan merkittävältä, se on tärkeä tekijä tässä testissä. Normaalisti latausprosessi nimittäin hidastuu, kun nykyisin yleisesti käytössä olevien sähköautojen akut täyttyvät.

Kuva: Polestar / StoreDot.

“Olemme erittäin innoissamme voidessamme jakaa tämän vaikuttavan saavutuksen tänään. Olemme myös ylpeitä voidessamme olla tällä matkalla yhdessä Polestarin kanssa”, kertoi StoreDotin toimitusjohtaja Doron Myersdorf. “Tämä läpimurto mullistaa sähköautoilun poistamalla kantaman rajan ja latautumisahdistuksen lopullisesti, sillä kuljettajat voivat matkustaa pitkiä matkoja samalla vapaudella ja mukavuudella, kuin perinteiset fossiilisilla polttoaineilla toimivat ajoneuvot.”

Kyseessä on edelleen kokeellinen teknologia, eikä ole vielä lainkaan selvää, milloin Polestar 5, tai ylipäätään minkään muunkaan ajoneuvon tuotantoversio voidaan varustaa moisella ihmetekniikalla.

LähdeCarscoops

Lue lisää