Alfa Romeo joutui antamaan viime viikolla esitellylle Milanolle jo uuden nimen – pieni crossover tunnetaan jatkossa Juniorina

Parmesaanilla on enemmän yhteistä Alfa Romeon kanssa kuin valmistusmaa. Alun perin italialaisten elintarvikkeiden ja muiden vastaavien tuotteiden nimien suojaamiseksi laadittu laki pakotti nimittäin Alfan antamaan uutuusmallilleen uuden nimen alle viikko auton esittelyn jälkeen.

Fiat 600:n, Jeep Avengerin ja kumppaneiden sisarmallina toimiva Alfa Romeon uusi lähtötason crossover tuotiin viime viikolla pitkän etukäteiskampanjan jälkeen julkisuuteen Milano-nimellä, joka kunnioittaa merkin kotikaupunkia. Auton valmistus ei tapahdu kuitenkaan siellä vaan Puolassa, koska Italiassa tehtynä auto olisi kuulemma peräti 10 000 euroa kalliimpi ja astuisi tällöin jo pahasti arvokkaamman Tonalen varpaille.

Alfa Romeo Milano
Kuva: Alfa Romeo

Made in Italy -tuotteista vastaava saapasmaan teollisuusministeri Adolfo Urso lausui heti auton lanseerauksen jälkeen julkisuuteen, että Milano-nimi on laiton. Milanoksi kutsuttua autoa ei voisi hänen mukaansa valmistaa Puolassa, koska alussa mainitun lain mukaan tuotteen nimellä ei saa herättää kuluttajia harhaan johtavia mielleyhtymiä. Tuskin kukaan Alfa Romeolla tai koko Stellantis-konsernissa oli tullut ajatelleeksi, että alun perin juuston, aidon parmankinkun ja muiden vastaavien tuotteiden suojaamiseksi laadittu laki voisi koskea myös autoja.

Alfa Romeo ei lähtenyt edes kokeilemaan lain rajoja, vaan se tyytyi jopa yllättävän nöyrästi kohtaloonsa. Alfa kiitti pilke silmäkulmassa Italian hallitusta täysin ilmaisesta julkisuudesta ja korosti autonvalmistajan sekä valtiovallan keskinäisen ymmärryksen tärkeyttä. Niinpä Italiasta kuultiin heti tämän viikon alkajaisiksi ilmoitus Puolassa valmistettavan pienen crossoverin uudesta nimestä. Myyntiin tullessaan auto tunnetaan Juniorina, mikä sopii hyvin Alfa-perheen pienokaiselle. Nimi ei ole myöskään historian kannalta aivan tuulesta temmattu, vaikka kyseessä olikin pikapikaa tehty ratkaisu.

Alfa Romeo Milano
Kuva: Alfa Romeo

Alfa Romeo valmisti nimittäin jo vajaat 60 vuotta sitten samalla nimellä myytyä autoa. Merkki esitteli vuonna 1966 GT 1300 Juniorin kaksiovisen coupénsa aloitusmalliksi, joka oli suunnattu nuorille ostajille. 1960-luvun Junior osoittautui välittömäksi menestykseksi, jota saatiin kaupaksi yli 92 000 yksilöä. Uuden Juniorin myyntimäärät tietäisi vain kristallipalloon katsomalla, mutta ainakin uutuus on herättänyt rutkasti etukäteiskiinnostusta. Alfan toimitusjohtaja Jean-Philippe Imparaton mukaan merkin nettisivuilla oleva konfiguraattori kaatui muutamaksi tunniksi, kun vielä Milanon nimellä tunnettu uutuus tuotiin julkisuuteen viime viikolla.

LähdeCarscoops

Lue lisää