Tällä hetkellä Yhdysvalloissa pystytetään joka viikko noin tuhat uutta latauspaikkaa.
Sähköautojen vallankumous etenee yskähdellen, mutta tulevaisuutta ollaan jo hyvää kyytiä luomassa niille. Pohjois-Amerikassa energiaministeriö korosti tätä äskettäin toteamalla, että julkisesti saatavilla olevien sähköajoneuvojen latauspisteiden määrä on kaksinkertaistunut sen jälkeen, kun presidentti Joe Biden vihittiin virkaan 20. tammikuuta 2021.
Hallituksen mukaan Yhdysvalloissa on nyt yli 192 000 julkisesti saatavilla olevaa latauspistettä, ja niitä lisätään joka viikko noin tuhannen uuden paikan tahtia. Energiaministeriö tunnusti ns. Bipartisan Infrastructure Law -nimisen lain edistävän rakentamista, mikä auttaa tuomaan latausinfrastruktuurin niin maaseutu-, esikaupunki- kuin kaupunkiyhteisöihin.
Kyseisen lain nojalla määrättiin 2,5 miljardin dollarin lataus- ja polttoaineinfrastruktuurin rahoitus harkinnanvaraiseen apurahaohjelmaan. Suuri osa näistä rahoista on nyt jaossa, kun Bidenin hallinto ilmoitti äskettäin 521 miljoonan dollarin osuuden rahastosta hankkeiden tukemiseen 29 osavaltiossa, Columbian piirissä ja muutamilla heimoalueilla.
Tämän seurauksena saadaan yli 9 200 latauspistettä lisää, joista jokainen maksaa noin 56 630 dollaria. Lisäksi Kalifornian länsirannikon ns. kuorma-autojen lataus- ja tankkauskäytäväprojekti sisältää myös vedyn jakelupisteet.
Suosittelemme
Jotkut liikenneasiantuntijat ovat tuoneet esille, että sähköautojen lataustarpeeseen liittyvä “etäisyysahdistus” on toistaiseksi ollut suurin kompastuskivi sähköautojen laajemmalle leviämiselle. Viimeisimmät tutkimukset ovat kuitenkin antaneet osviittaa, että asenteet sähköautoja kohtaan eivät juurikaan sen mukaan, kuinka usein ihmiset tekevät pitkiä automatkoja.
Tutkimuksissa on saatu jopa viitteitä, että itse asiassa säännöllisesti yli sata mailia ajavat ovat kertoneet hieman todennäköisemmin omistavansa sähköajoneuvon tai hybridin. Nämä samaiset henkilöt ovat myös sanoneet harkitsevansa sähköauton ostamista myös tulevaisuudessa, toisin kuin monet niistä, jotka tekevät pitkiä matkoja autollaan vähemmän.