Volkswagenin hyötyajoneuvodivisioona julkaisi jo muutama viikko sitten tiiserikuvan e-Bullista, eli klassisesta hippibussista tehdystä täyssähköautosta. Nyt luomus tuotiin julkisuuteen koko komeudessaan.
Auto piti alun perin esitellä klassikkoautojen megatapahtumiin kuuluvassa Techno Classicassa Saksan Essenissä. Tämäkin näyttely joutui kuitenkin koronaviruksen uhriksi, joten e-Bulli paljastettiin nyt netin välityksellä. Täyssähköisen klassikkobussin lähtökohtana on käytetty vuoden 1966 VW T1 Samba-bussia, ja e-Bulli ei ole jäämässä yksittäiskappaleeksi. Volkswagen aikoo nimittäin tarjota vastaavalla reseptillä tehtyjä valmiita autoja ja muutostöitä T1:n omistajille.
Perässä pörissyt alkuperäinen 44-heppainen bokserinelonen on saanut väistyä 82-hevosvoimaisen sähkömoottorin tieltä. Maksimivääntö on puolestaan enemmän kuin tuplaantunut 102 newtonmetristä 212 newtonin lukemaan, joten menon pitäisi olla huomattavasti alkuperäisautoa vaivattomampaa. Huippunopeus on rajoitettu 130 km/h:n vauhtiin akkujen suojelemiseksi, kun taas alkuperäisellä bensakoneella pääsi parhaimmillaan 105 km/h:n kyytiä.
Sähkömoottorin voima välitetään takapyörille yksipykäläisen vaihteiston kautta, jonka moderni valitsin ei oikein sovi auton muuhun tyyliin. Automaattivaihteiston asennot ovat perinteiset P, R, N sekä D, ja lisäksi tarjolla on energian talteenoton voimakkuutta säätelevä B-pykälä. Sähkömoottori ja vaihteisto on sijoitettu alkuperäisen voimalinjan tavoin auton peräpäähän. 45 kWh:n litiumioniakku majailee puolestaan e-Bullin lattian keskiosassa.
Suosittelemme
Toimintasäteeksi kerrotaan yli 200 kilometriä, ja akun saa 80-prosenttisesti täyteen 40 minuutissa 50 kilowatin pikalaturilla. Voimalinjan ohella myös klassikon alustaa on modernisoitu. Sekä edessä että takana käytetään monivarsituettuja akseleita, ja lisäksi alakerrasta löytyvät säädettävät iskunvaimentimet sekä coiloverit. Ohjauksena palvelee hammastanko, ja hidastumisesta vastaavat tuuletetut levyjarrut niin edessä kuin takana.
Ulkokuorta koristaa puolestaan kiiltävän metallioranssin ja mattapintaisen hiekanruskean yhdistelmä. Modernia tyyliä löytyy myös päiväajovaloilla varustetuista lediumpioista sekä osittain ledeillä toteutetuista takavaloista. Sisäkattoon upotettu tabletti edustaa vaihdekepin lisäksi tätä päivää, kun taas radion moderni tekniikka on piilotettu klassisen kulissin taakse.
Sisätiloja on piristetty myös mm. kaksivärisellä nahalla sekä lattian puuverhouksella. Täyssähköisellä klassikolla on hintansa, koska tämän yksilön kaltaisen muutostyön kustannukseksi kerrotaan vajaat 65 000 euroa. Vastaava muutossarja on tarjolla myös T2- sekä T3-sukupolven paketti- ja bussivolkkareihin.