VW tekee vanhasta hippibussista sähköauton – muutostyö maksaa vajaat 65 000 euroa

Volkswagenin hyötyajoneuvodivisioona julkaisi jo muutama viikko sitten tiiserikuvan e-Bullista, eli klassisesta hippibussista tehdystä täyssähköautosta. Nyt luomus tuotiin julkisuuteen koko komeudessaan.

Auto piti alun perin esitellä klassikkoautojen megatapahtumiin kuuluvassa Techno Classicassa Saksan Essenissä. Tämäkin näyttely joutui kuitenkin koronaviruksen uhriksi, joten e-Bulli paljastettiin nyt netin välityksellä. Täyssähköisen klassikkobussin lähtökohtana on käytetty vuoden 1966 VW T1 Samba-bussia, ja e-Bulli ei ole jäämässä yksittäiskappaleeksi. Volkswagen aikoo nimittäin tarjota vastaavalla reseptillä tehtyjä valmiita autoja ja muutostöitä T1:n omistajille.





Perässä pörissyt alkuperäinen 44-heppainen bokserinelonen on saanut väistyä 82-hevosvoimaisen sähkömoottorin tieltä. Maksimivääntö on puolestaan enemmän kuin tuplaantunut 102 newtonmetristä 212 newtonin lukemaan, joten menon pitäisi olla huomattavasti alkuperäisautoa vaivattomampaa. Huippunopeus on rajoitettu 130 km/h:n vauhtiin akkujen suojelemiseksi, kun taas alkuperäisellä bensakoneella pääsi parhaimmillaan 105 km/h:n kyytiä.

Sähkömoottorin voima välitetään takapyörille yksipykäläisen vaihteiston kautta, jonka moderni valitsin ei oikein sovi auton muuhun tyyliin. Automaattivaihteiston asennot ovat perinteiset P, R, N sekä D, ja lisäksi tarjolla on energian talteenoton voimakkuutta säätelevä B-pykälä. Sähkömoottori ja vaihteisto on sijoitettu alkuperäisen voimalinjan tavoin auton peräpäähän. 45 kWh:n litiumioniakku majailee puolestaan e-Bullin lattian keskiosassa.

Toimintasäteeksi kerrotaan yli 200 kilometriä, ja akun saa 80-prosenttisesti täyteen 40 minuutissa 50 kilowatin pikalaturilla. Voimalinjan ohella myös klassikon alustaa on modernisoitu. Sekä edessä että takana käytetään monivarsituettuja akseleita, ja lisäksi alakerrasta löytyvät säädettävät iskunvaimentimet sekä coiloverit. Ohjauksena palvelee hammastanko, ja hidastumisesta vastaavat tuuletetut levyjarrut niin edessä kuin takana.

Ulkokuorta koristaa puolestaan kiiltävän metallioranssin ja mattapintaisen hiekanruskean yhdistelmä. Modernia tyyliä löytyy myös päiväajovaloilla varustetuista lediumpioista sekä osittain ledeillä toteutetuista takavaloista. Sisäkattoon upotettu tabletti edustaa vaihdekepin lisäksi tätä päivää, kun taas radion moderni tekniikka on piilotettu klassisen kulissin taakse.

Sisätiloja on piristetty myös mm. kaksivärisellä nahalla sekä lattian puuverhouksella. Täyssähköisellä klassikolla on hintansa, koska tämän yksilön kaltaisen muutostyön kustannukseksi kerrotaan vajaat 65 000 euroa. Vastaava muutossarja on tarjolla myös T2- sekä T3-sukupolven paketti- ja bussivolkkareihin.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Autonvalmistajien historiaa: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Upotti poikaystävänsä auton jokeen – samalla löytyi Mazda RX-7 ja viisi muuta autoa!

Vinkki vedenalaisesta autosta voi johtaa mystisiin löytöihin. Näin kävi sukellusryhmälle, joka oli saanut vinkin joen pohjassa köllöttelevästä avolavasta. Mustasukkaisuuden roihahtaessa...

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...