Vuoden mielenkiintoisin autotapahtuma oli jälleen kerran hintansa arvoinen elämys

Tällaiselle antiikkiautoihin hurahtaneelle vuoden autotapahtumien kohokohta on tietenkin Lahden Classic Motor Show, joka kokoaa ennennäkemättömällä tavalla vanhat autot yhteen paikkaan. Näin median näkökulmasta tapahtumaa ei paremmin voisi hoitaa, kun kaikki tiedotteet, kartat ja rannekkeet toimitetaan hyvissä ajoin kirjeitse kotiin. Ei nöyryyttäviä nimen etsimisseikkailuja pitkistä kutsuvieraslistoista hämyisten takahuoneiden siimeksessä, kuten luvattoman monessa muussa maamme autonäyttelyssä on tapana.

-- MAINOS --

Mitä itse tämän vuoden juhlakaluihin tulee, niin taso oli tuttuun tyyliin korkeaa ja kirjavaa. Missä muussa autotapahtumassa on saman katon alle saatu näytteille tonnin Skoda 80-luvulta ja reilusti yli puolen miljoonan euron BMW M1 -urheiluauto? Tapahtumasta löytyy jokaiselle vanhojen kulkupelien diggarille nähtävää ja koettavaa mahan täydeltä. Ja jos ei useamman halliosaston autot riitä tyydyttämään klassikkonälkää, oli parkkipaikka jälleen kerran täynnä toinen toistaan mielenkiintoisimpia kävijöiden wanhoja autoja.

Tämän vuoden tapahtumasta on mahdotonta nostaa mitään yksittäistä helmeä, vaikka allekirjoittanut pysähtyykin aina pidempään ihailemaan vanhoja Jenkkirasseja. Silti on kovin terapeuttista nähdä paljon muunkinmaalaista kalustoa kuin niitä iänikuisia Mustageja ja ’59 Caddyja. Teemana olleesta urheiluautot-osastolta löytyi esimerkiksi Miami Vicen mieleentuova kirkkaanpunainen Ferrari Testarossa. Toista äärilaitaa edusti vaikkapa jälleen kerran Venäjältä asti tulleet muutamat mielenkiintoiset, ja usein kovatasoiset entisöinnit, kuten vanhat Volgat.

-- MAINOS --




Väkeä riitti jälleen tungokseksi asti, ja jos jotain negatiivista pitää hakea, on joillain näyttelyyn saapuneilla kävijöillä kummallinen tapa lähmiä ja nojailla näytteille asetettuihin autoihin. Jos joku on hiellä ja vaivalla rakentanut kymmenenkin vuotta autoa kuntoon navetan takaa löytyneestä raadosta, sallittakoon sellaiselle ankaralle työnteon lopputulokselle kunniottavampaa kohtelua. Onneksi ylivoimaisesti suurin osa kävijöistä oli varsin asiallisesti käyttäytyvää, ja hyväntuulista vanhojen autojen ystävää. Kun herkullisen vitosen hodarinkin sai ennenkuulumattomasti gluteenittomana vanhasta aaltopelti-Sitikasta oli fiilis katossa. Ensi vuotta jo odottaen!

-- MAINOS --

Kuvat: Turo Leppänen.

Videot

Uusimmat

Super-Tesla on pian täällä – nollasta sataan noin kahdessa sekunnissa yli 1100 hepan voimin

Tesla Model S on ehtinyt jo kunnioitettavaan kahdeksan vuoden ikään, mutta seuraajaa ei ole vieläkään näköpiirissä. Alkuvuosinaan Teslan sähkösedan...

Tämä SUV syö urheiluautoja aamupalaksi – tuunatussa Porsche Cayenne Turbossa on yli 960 heppaa ja näyttävä teippaus

Porsche Cayenne kuuluu jo tehtaan jäljiltä nopeimpiin katumaastureihin. Hybriditekniikalla ryyditetyssä Turbo S:ssä on peräti 680 hevosvoimaa, mutta sekin jää...

1969 Charger-projekti: Entisöintiin vai tuunaukseen?

Ebayssä myynnistä löytyvät 60-luvun lopun Dodge Chargerit saavat aina huomiota osakseen. Tämä yksilö vaatii kuitenkin paljon töitä, ja uuden...

Pitkä odotus päättyi – jättimunuaisilla varustetut BMW M3 ja M4 tulivat vihdoinkin julkisuuteen

Uuden BMW M3:n ja M4:n naamailme lienee yksi automaailman huonoimmin varjeltuja salaisuuksia. Ensimmäiset tiedot sportti-ikonien radikaalista keulasta tulivat julki...

Aloitusmalli Ferrarin tyyliin näyttää tältä – päivitetyssä Portofino M:ssä on 620 heppaa ja kevyesti muokattu ulkonäkö

Kun Ferrari esitteli viime syksynä avomallisen Portofinon pohjalta tehdyn Roma-nimisen coupén, monet jäivät odottamaan samoja päivityksiä myös Portofinoon. Nyt...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...