Viime vuoden katsastustilastot saapuivat – parhaat pisteet Toyotalle, Renault peränpitäjänä

Trafi julkaisi tänään henkilöautojen mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot vuodelta 2017. Eniten autoja hylättiin edellisten vuosien tapaan jarrujen ja etuakseliston vikojen vuoksi. Ensimmäisen kerran katsastukseen tulevista autoista hylätään keskimäärin 3 %.

Henkilöautojen mallikohtaisissa vikatilastoissa ei tapahtunut oleellisia muutoksia viime vuodesta. Katsastuksen vikatilastot kertovat siitä, miten hyvin kyseisiä autoja on pidetty ja siitä, miten hyvin autot ylipäätään kestävät. Auton ikään katsomatta eniten hylkäyksiä tehdään etuakseliston ja jarrujen takia, kuten myös iskunvaimentimien sekä jousituksen vikojen ja puutteiden vuoksi.

Katsastustilastoihin on tänä vuonna tullut mukaan myös keskimääräiset mallikohtaiset ajokilometrit.

-- MAINOS --

– Tämä on ollut odotettu uudistus, jonka avulla on mahdollista suhteuttaa auton kuntoa ajettuihin ajokilometreihin nähden. Samalla voi myös katsoa, millä automalleilla ajetaan keskimääräistä enemmän, toteaa erityisasiantuntija Teemu Toivanen.

Alle 8-vuotiaiden autojen hylkäystrendi laskeva

Ensimmäistä kertaa määräaikaiskatsastukseen tulevista henkilöautoista on viime vuosina hylätty noin 3 %, mikä oli kolmivuotiaiden autojen osuus myös viime vuonna. Vuonna 2016 kolmivuotiaista hylättiin 2,8 %, vuonna 2015 hylkäyksen sai 3,0 % ja vuotta aiemmin 3,3 %.

-- MAINOS --




– Kolmivuotiaiden autojen hylkäysprosentti on hyvin alhainen, mikä kertoo tämän ikäisten autojen hyvästä kunnosta, toteaa Toivanen.

– Yleisenä trendinä viimeisen viiden vuoden ajalta voisi sanoa, että alle 8-vuotiaiden autojen hylkäykset ovat laskeneet tasaisesti, kertoo erityisasiantuntija Ari Väisänen.

Henkilöautojen vuoden 2017 määräaikaiskatsastusten hylkäysprosentti

-- MAINOS --

30 eniten katsastettua käyttööottovuoden 2014 automallia

 

Videot

Uusimmat

Yli miljoonan dollarin replika – tätä Ferrari 250 GT:tä on lähes mahdotonta erottaa alkuperäisestä

1960-luvun alun Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione kuuluu kaikkien aikojen ikonisimpiin kilpa-autoihin. Itse Stirling Moss ylisti Ferraria aikoinaan...

Corvette italialaisessa mittatilauspuvussa näyttää tältä – Ares Designin uusin luomus on kuin kadulle eksynyt konsepti

Italian ”superautojen laaksossa” mm. Ferrarin, Lamborghinin ja Paganin tavoin päämajaansa pitävä Ares Design on keskittynyt tekemään oman tyylinsä mukaisia...

Z elää ja voi hyvin – Nissanin urheiluauton seuraava sukupolvi yhdistää retrotyylin tuplaturbotekniikkaan

Vuonna 1969 esitelty Datsun 240Z nousi erityisesti USA:n markkinoilla melkoiseksi hitiksi luotettavan tekniikkansa ja vetävien muotojensa ansiosta. Välillä Zetan...

Tyylikäs vai tyylitön? Chevyn avolavasta tuunattu päidenkääntäjä

Chevroletin Colorado on keskikokoinen pick up, joka ei käytettyjen autojen markkinoilla varsinaisesti tihku seksiä ja vaarallisia tilanteita. Tunnistamattomaksi tuunattuna...

Hyvä Kissa on söpö ilmestys – kiinalainen ORA Good Cat tähtää sähköautomarkkinoille retrotyylillä

Kaukoidän autonvalmistajilla on välillä varsin persoonallinen tapa nimetä mallejaan. Tässä lajissa ovat erityisesti kunnostautuneet kiinalaiset, jotka tuovat nyt sähköautomarkkinoille...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...