Viime vuoden katsastustilastot saapuivat – parhaat pisteet Toyotalle, Renault peränpitäjänä

Trafi julkaisi tänään henkilöautojen mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot vuodelta 2017. Eniten autoja hylättiin edellisten vuosien tapaan jarrujen ja etuakseliston vikojen vuoksi. Ensimmäisen kerran katsastukseen tulevista autoista hylätään keskimäärin 3 %.

Henkilöautojen mallikohtaisissa vikatilastoissa ei tapahtunut oleellisia muutoksia viime vuodesta. Katsastuksen vikatilastot kertovat siitä, miten hyvin kyseisiä autoja on pidetty ja siitä, miten hyvin autot ylipäätään kestävät. Auton ikään katsomatta eniten hylkäyksiä tehdään etuakseliston ja jarrujen takia, kuten myös iskunvaimentimien sekä jousituksen vikojen ja puutteiden vuoksi.





Katsastustilastoihin on tänä vuonna tullut mukaan myös keskimääräiset mallikohtaiset ajokilometrit.

– Tämä on ollut odotettu uudistus, jonka avulla on mahdollista suhteuttaa auton kuntoa ajettuihin ajokilometreihin nähden. Samalla voi myös katsoa, millä automalleilla ajetaan keskimääräistä enemmän, toteaa erityisasiantuntija Teemu Toivanen.

Alle 8-vuotiaiden autojen hylkäystrendi laskeva

Ensimmäistä kertaa määräaikaiskatsastukseen tulevista henkilöautoista on viime vuosina hylätty noin 3 %, mikä oli kolmivuotiaiden autojen osuus myös viime vuonna. Vuonna 2016 kolmivuotiaista hylättiin 2,8 %, vuonna 2015 hylkäyksen sai 3,0 % ja vuotta aiemmin 3,3 %.

– Kolmivuotiaiden autojen hylkäysprosentti on hyvin alhainen, mikä kertoo tämän ikäisten autojen hyvästä kunnosta, toteaa Toivanen.

– Yleisenä trendinä viimeisen viiden vuoden ajalta voisi sanoa, että alle 8-vuotiaiden autojen hylkäykset ovat laskeneet tasaisesti, kertoo erityisasiantuntija Ari Väisänen.

Henkilöautojen vuoden 2017 määräaikaiskatsastusten hylkäysprosentti

30 eniten katsastettua käyttööottovuoden 2014 automallia

 

Videot

Uusimmat

Euroopan halvin sähköauto tulee ensi vuonna – asialla on Renaultin budjettimerkki Dacia

Renaultin halpisbrändi Dacia on tunnettu konstailemattomista perusautoistaan, joissa käytetään ranskalaismerkin malleissa koeteltua perinnetekniikkaa. Nyt Dacia lähtee kuitenkin aivan uusille...

Automerkkien historia: DMC – Tarina kuin Hollywoodin elokuvasta

DeLoreanin tarina muistuttaa käsikirjoitettua fiktiota, jossa autoille sydämensä antaneen miehen unelma omasta yrityksestä johtaa romahdukseen, huumekauppasyytöksiin ja lopulta juhlittuun...

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...