Viime vuoden katsastustilastot saapuivat – parhaat pisteet Toyotalle, Renault peränpitäjänä

Trafi julkaisi tänään henkilöautojen mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot vuodelta 2017. Eniten autoja hylättiin edellisten vuosien tapaan jarrujen ja etuakseliston vikojen vuoksi. Ensimmäisen kerran katsastukseen tulevista autoista hylätään keskimäärin 3 %.

Henkilöautojen mallikohtaisissa vikatilastoissa ei tapahtunut oleellisia muutoksia viime vuodesta. Katsastuksen vikatilastot kertovat siitä, miten hyvin kyseisiä autoja on pidetty ja siitä, miten hyvin autot ylipäätään kestävät. Auton ikään katsomatta eniten hylkäyksiä tehdään etuakseliston ja jarrujen takia, kuten myös iskunvaimentimien sekä jousituksen vikojen ja puutteiden vuoksi.

Katsastustilastoihin on tänä vuonna tullut mukaan myös keskimääräiset mallikohtaiset ajokilometrit.

– Tämä on ollut odotettu uudistus, jonka avulla on mahdollista suhteuttaa auton kuntoa ajettuihin ajokilometreihin nähden. Samalla voi myös katsoa, millä automalleilla ajetaan keskimääräistä enemmän, toteaa erityisasiantuntija Teemu Toivanen.

Alle 8-vuotiaiden autojen hylkäystrendi laskeva

Ensimmäistä kertaa määräaikaiskatsastukseen tulevista henkilöautoista on viime vuosina hylätty noin 3 %, mikä oli kolmivuotiaiden autojen osuus myös viime vuonna. Vuonna 2016 kolmivuotiaista hylättiin 2,8 %, vuonna 2015 hylkäyksen sai 3,0 % ja vuotta aiemmin 3,3 %.

– Kolmivuotiaiden autojen hylkäysprosentti on hyvin alhainen, mikä kertoo tämän ikäisten autojen hyvästä kunnosta, toteaa Toivanen.

Suosittelemme

– Yleisenä trendinä viimeisen viiden vuoden ajalta voisi sanoa, että alle 8-vuotiaiden autojen hylkäykset ovat laskeneet tasaisesti, kertoo erityisasiantuntija Ari Väisänen.

Henkilöautojen vuoden 2017 määräaikaiskatsastusten hylkäysprosentti

30 eniten katsastettua käyttööottovuoden 2014 automallia

 

Aihepiirin uusimmat

Volkswagenin ensimmäinen sähköfarmari esiteltiin – ID.7 Toureriin saa myös uuden isomman akun

Täyssähköisten farmarien varsin harvalukuinen joukko täydentyy Volkswagen ID.7 Tourerilla, joka sai nyt virallisen esittelynsä. Sähköfarmari tarjoaa tähän asti tarjolla ollutta sedania enemmän kapasiteettia niin tavaratilan kuin akunkin osalta.

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Tyyliniekan uusimmat