Volvon sähköinen lippulaiva esiteltiin – Embla onkin EX90

Volvo toi viime vuonna julkisuuteen XC90:n täyssähköistä seuraajaa enteilleen Recharge-konseptin, ja tuotantomallin nimeksi povattiin tuolloin Emblaa. Suunnitelmia muutettiin kuitenkin viime hetkellä, joten nyt esitelty iso sähkö-SUV on nimeltään EX90.

Nimen lisäksi moni muukin asia on muuttunut vuoden takaisesta tutkielmasta. Se oli matalien mittasuhteidensa myötä lähempänä crossoveria kuin perinteistä katumaasturia, kun taas EX90 näyttää myös ulkoisesti XC90:n sähköiseltä painokselta. Tähän on syynä ennen kaikkea se, että sporttisen crossoverin rooli lankeaa samaa perustekniikkaa hyödyntävälle Polestar 3:lle.

EX90:een on kyllä tuotu Recharge-konseptin muotoiluyksityiskohtia erityisesti etu- ja takavalojen sekä umpinaisen keulan osalta, mutta muuten kyseessä on hyvin perinteisen näköinen Volvon katumaasturi, jonka peräylitys on pidempi kuin nykyisessä XC90:ssä.

Ulkokuoressa eniten huomiota kiinnittää katon etureunan kohouma, joka on lidar-valotutkan sensori. Volvo haluaa pitää kiinni turvallisuuspioneerin maineestaan myös sähköautojen aikakaudella, ja niinpä uusi EX90 tunnistaa jalankulkijoita jopa 250 metrin päästä ja tarjoaa kolmostason autonomista ajamista. Lisäksi Volvossa on sisätilojen tutka, joka havaitsee kuumaan autoon jätetyt lapset ja koirat.

EX90:ssä on kahdesta sähkömoottorista ja nelivedosta koostuva voimalinja, joka tarjoaa parhaimmillaan 600 kilometrin toimintasäteen ja kaksisuuntaisen latauksen. Aluksi saataville tulee kaksi mallia, joissa molemmissa on 107 kWh:n akku. 250 kilowatin laturilla akkujen luvataan täyttyvän puolessa tunnissa 10 prosentin tasolta 80 prosenttiin kapasiteetista.

Suosittelemme

Pienempitehoisessa versiossa on 414 hevosvoimaa ja 770 newtonmetrin vääntö, kun taas Performance-malli tarjoilee 517 heppaa ja 910 newtonia. Ne kiidättävät yli 2,8-tonnisen kolossin 4,9 sekunnissa nollasta sataan, eli noin sekunnin perusmallia nopeammin. EX90:n perusrakenteena toimii sama SPA2 kuin hiljattain esitellyssä Polestar 3:ssa, ja ilmanvastuskerroin on kulmikkaalle SUV:lle mainio 0.29.

Suurin shokki perinteisille Volvo-asiakkaille saattaa tulla autoon sisään astuttaessa. Käytännössä kaikki napit on uhrattu 14,5-tuumaisen pystysuuntaisen kosketusnäytön alttarilla, ja mittaristo on kutistunut pieneksi vaakasuuntaiseksi näytöksi. Volvon mukaan napiton digitaalinen ratkaisu tekee EX90:stä turvallisemman ajaa, mutta käytännössä asia on juuri päinvastoin. Ajon aikaisia komentoja voi kuitenkin yrittää hoitaa Googlen Android Automotive OS:n kautta, jonka pitäisi ymmärtää hyvin puhetta. Kestävyyshaasteisiin vastataan puolestaan seitsemänpaikkaisen sisustan monilla kierrätysmateriaaleilla.

Uusi EX90 on yksi askel Volvon matkalla kohti pelkkiä täyssähköautoja vuoteen 2030 mennessä. Jos siirtyminen täyssähköön ei vielä houkuta, myös nykyinen XC90 säilyy EX90:n rinnalla tarjolla pistokehybridinä. Kahdeksan vuoden ikään ehtinyt SUV saa jopa vielä faceliftin, jonka voimin porskutetaan ainakin lähivuodet.

LähdeCarscoops

Lue lisää