Volkswagenin ja Renaultin neuvottelut kariutuivat – merkit eivät kehitä yhdessä 20 000 euron sähköautoa

Sekä Volkswagen-konsernilla että Renaultilla on suunnitteilla 20 000 euron hintaluokkaan tähtäävä sähköauto, mutta sellaisesta on vaikeaa saada kannattavaa omin voimin. Niinpä autoteollisuudessa oli syntyä saksalais-ranskalainen yhteenliittymä.

Yhteistyöneuvotteluista kuultiin ensimmäistä kertaa viime joulukuussa Renaultin edustajien suusta. Keskustelut olivat tuolloin aivan alkuvaiheessa, ja ne saivat jatkoa vielä alkuvuodesta ja kevään aikana. Aihepiiriä lähellä olevien lähteiden mukaan neuvotteluissa oltiin hyvin lähellä sopimuksen syntymistä, joka olisi pienentänyt merkittävästi pienen sähköauton tuotekehityskustannuksia.

Renault Twingo -konseptiauto
Kuva: Renault

Nyt uutistoimisto Reuters tietää kuitenkin kertoa, että VW päätti keskeyttää kuukausia kestäneet neuvottelut. Renaultin piti kehittää tältä pohjalta uusi täyssähköinen Twingo, josta on annettu esimakua julkisuuteenkin varsin positiivisen vastaanoton saaneen konseptin myötä. Nyt ranskalaisten täytyy aloittaa omin voimin puhtaalta pöydältä ja toimia nopeasti, koska alle 20 000 euron lähtöhinnan saavan kaupunkiauton pitäisi tulla markkinoille jo vuonna 2026.

VW:n päätös jättää neuvottelupöytä johtuu lähteiden mukaan siitä, että konserni päättikin kehittää omin voimin pohjalevyn edullista sähköpikkuautoa varten. Tämä oli jälleen yksi uusi luku tarinassa, jossa on riittänyt käänteitä viime aikoina. Vuosi sitten saksalaisvalmistaja oli vielä hyvin varma kustannussäästöistä, joita sen itse kehittämät akut toisivat tullessaan. Tuolloin Volkswagen julisti rohkeasti, että sen tuleva 25 000 euron sähköauto olisi kannattava ja jopa 20 000 euron hintalapun saava sähköauto olisi mahdollista kehittää.

VW ID.2 All -konseptiauto
Kuva: Volkswagen

Viime marraskuuhun tultaessa VW-konsernin toimitusjohtaja Oliver Blume ei kuitenkaan ollutkaan enää aivan varma siitä, että halvemmasta sähköpikkuautosta saataisiin tehtyä voitollinen. Projekti sai jälleen uutta ilmaa siipiensä alle Renaultin kanssa käytyjen yhteistyöneuvottelujen myötä, mutta nyt saksalaiset ovat kääntyneet jälleen sille kannalle että asiassa on parasta edetä omin voimin.

Vaikka yhteistyöstä Volkswagenin kanssa ti tullutkaan tällä erää mitään, Renault jatkaa kumppanien etsimistä muiden brändien suunnalta. Ranskalaismerkin toimitusjohtaja Luca de Meo on puhunut varsin avoimesti halustaan tehdä yhteistyötä muiden eurooppalaisbrändien kanssa kiinalaisten sähköautojen heittämään haasteeseen vastaamiseksi. De Meo on jopa ehdottanut Airbus-tyylistä yhteistyötä eri brändien välille vanhan mantereen teollisuuden vahvistamiseksi ja kustannusten leikkaamiseksi.

Renault Twingo -konseptiauto
Kuva: Renault
VW ID.2 All -konseptiauto
Kuva: Volkswagen
LähdeCarscoops

Lue lisää