Sähköautojen kysyntä on ollut viime vuosina odotettua hitaampaa, ja ladattavat hybriditkään eivät kelpaa kaikille. Auton omistajan kannalta vaivattomin tekniikka päästöjen pienentämiseksi on Toyotan ”itselataavaksi” kutsuma hybridi, jollaisia tulee pian myös VW-konsernin mallistoon.
Volkswagen lanseeraa täyshybridiksi nimittämänsä voimalinjan syyskuussa toisen sukupolven T-Rocin pellin alla Münchenissä järjestettävässä IAA Mobility -näyttelyssä. VW:n täyssähköisiin ID-malleihin ja lataushybrideihin verrattuna uusi hybridivaihtoehto voi tuntua teknologiselta takapakilta, mutta systeemillä on etunsa ainakin niiden asiakkaiden kannalta joilla ei ole mahdollisuutta tai halua ladata hybridiään itse.

Vastaavia ”laiskan miehen hybridejä” on nähty jo useissa Toyotan malleissa, jotka ovat käyneet tämän tekniikan turvin mukavasti kaupaksi. Vastaavaa menestystä voi nykyisessä markkinatilanteessa odottaa myös Volkkarin tulokkaille, joiden polttomoottorina toimii nelisylinterinen 1,5-litrainen TSI-bensaturbo. Se pyörittää pyöriä sähkömoottorin ohella, ja bensakone toimii myös akkupakettia lataavana generaattorina. Tämän myötä myös pelkällä sähköllä liikkuminen onnistuu lyhyillä matkoilla.
Uudesta voimalinjasta on suunnitteilla eri versioita, joiden teholukemat ulottuvat brittiläisen Autocarin mukaan reilusta 200 hevosvoimasta yli 270 heppaan. Maksimivääntö ulottuu puolestaan 350 newtonmetristä 400 newtoniin. Volkswagenin ”täyshybridien” toimintafilosofia eroaa perusteellisesti konsernin nykyisistä hybrideistä, joita on kahta lajia. Pistokehybridejä pitää ladata ulkoisesti, kun taas miedoissa hybrideissä sähköapua käytetään vain polttomoottorin tukena ja niillä ei pääse metriäkään pelkän sähkön turvin.

Vaikka uusi hybriditekniikka debytoi T-Rocissa, se tulee myöhemmin saataville myös Volkswagen Golfiin sekä Skoda Octaviaan ja mahdollisesti muihinkin malleihin. Hybrid electric vehicle -sanoista johdetun HEV-mallimerkinnän saava voimalinja on yhteensopiva VW-konsernin MQB Evo -perusrakenteen kanssa, joten sitä voitaisiin hyödyntää tältä pohjalta tehdyissä autoissa. Niiden joukkoon kuuluvat mm. VW Tiguan, Passat ja Tayron, Audi A3, Seat/Cupra Leon ja Formentor sekä Skodan mallit Scala, Kodiaq ja Superb.
Suosittelemme
Polttomoottoreilla on automaailmassa edelleen suuri merkitys, ja Volkswagen on sitoutunut investoimaan niihin 60 miljardia euroa vuoteen 2028 mennessä. Osa tästä summasta menee HEV-hybridien kehittämiseen, mutta dieselmoottoritkin saavat jatkaa Volkkarin tärkeimmissä malleissa ainakin lähitulevaisuudessa. Pidemmällä aikavälillä niiden kohtalo riippuu kuitenkin asiakaskysynnästä ja uusien HEV-mallien myyntiluvuista.
