MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

BMW lanseeraa vuoteen 2027 mennessä yli 40 uutta mallia – uusi iX3 debytoi syyskuussa

BMW Group antoi vuosittaisen konferenssinsa yhteydessä lisätietoja tulevista malleistaan. Niitä on putkessa yli 40 vuoteen 2027 mennessä, ja baijerilaismerkin tulevaisuuden alkusoitot kajahtavat syyskuussa.

Silloin Münchenissä järjestettävässä IAA Mobility -näyttelyssä esitellään nimittäin BMW:n uuden Neue Klasse -tuoteperheen ensimmäinen jäsen, eli täyssähköinen iX3. Sähkö-SUV:ia seuraavat yli 40 uutta tai faceliftattua mallia ovat täyssähköisiä, pistokehybridejä tai polttomoottorikäyttöisiä, mutta Neue Klassen DNA näkyy kuulemma niissä kaikissa.

BMW iX3:n ja BMW i3:n prototyypit
Kuva: BMW

Uusi iX3 on parhaillaan Etelä-Afrikassa viimeisissä tuotekehitykseen liittyvissä testeissä yhdessä samalta pohjalta tehtävän sedanin kanssa. IX3:n esisarjan prototyyppejä on putkahdellut Unkarin Debrecenin tehtaalta jo viime vuoden lopusta lähtien, ja sarjavalmistuksen pitäisi päästä käynnistymään samassa paikassa tämän vuoden lopulla. Sporttiseksi kuvailtu sähkösedan seuraa puolestaan perässä vuonna 2026. Se toimii 3-sarjan sähkövastineena ja saa todennäköisesti nimekseen i3, jota hyödynnettiin jo kertaalleen baijerilaisten tötterömäisessä kaupunkisähköautossa.

BMW iX3:n prototyyppi
Kuva: BMW

Sekä uudessa iX3:ssa että i3:ssa on Neue Klasse -tyyliin kuuluva naamailme, jota dominoi litteä ja leveä umpinainen maski kuin vastaiskuna viime vuosien Bemareiden jättimunuaisille. Katumaasturit saavat kuitenkin vielä erillisen munuaismaskin keskelle keulaa, mutta sekin on varsin hillityn kokoinen. Sisätilojen ilmettä dominoi puolestaan BMW Panoramic iDrive -käyttöliittymä, joka tuo mukanaan koko tuulilasin levyisen ja räätälöitävissä olevan näytön kojelaudan yläpuolelle.

BMW iX3:n prototyyppi
Kuva: BMW

Neljä ”supertietokonetta” vastaavat uusien sähköautojen toiminnoista, ja 800 voltin teknologia mahdollistaa nopeat lataukset sekä muhkeat toimintamatkat. Suorituskyvystä on puolestaan saatu jo esimakua Vision Driving Experience -nimisen proton avulla, joka on BMW:n historian tehokkain tuotekehitysprototyyppi. Se enteilee M3:n sähkövastinetta, joka jättää ainakin teholukemansa puolesta polttomoottorimallin varjoonsa.

Suosittelemme


BMW Vision Driving Experience -prototyyppi
Kuva: BMW

Vaikka automarkkinat ovat haastavassa tilanteessa ja Donald Trumpin tuontitullitkin uhkaavat, BMW Groupin toimitusjohtaja Oliver Zipse odottaa baijerilaismerkin myyntilukemien kasvavan tänä vuonna, kun viime vuonna niiden osalta jouduttiin kirjaamaan pieni miinus. Viime vuonna BMW:n tulosta söivät erityisesti tuotekehityskustannukset, jotka nousivat peräti 18 miljardiin euroon pääosin Neue Klasse -malliston vuoksi.

BMW iX3:n prototyyppi
Kuva: BMW
BMW iX3:n ja BMW i3:n prototyypit
Kuva: BMW
LähdeCarscoops


Lue lisää