MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Koeajossa BMW i5 eDrive40 Touring – sähköistetty klassikkofarkku

BMW esitteli viime vuoden alkupuolella i5 Touring -täyssähköauton, ja se oli tullessaan ensimmäinen täyssähköisellä voimalinjalla varustettu BMW:n iso farmari. Koeajoimme 340 hevosvoimaisen, takavetoisen, ja yli 500 kilometrin sähköiseen ajoon yltävän takavetoisen eDrive40 -mallin.

BMW i5 Touring on mielenkiintoinen yhdistelmä perinteitä ja tulevaisuutta. Se on jatkumo viitos-sarjan pitkälle perinnölle, mutta sähköistetty voimalinja nostaa sen uudelle tasolle. Monille iso BMW-farkku tuo mieleen pitkät matkat moottoritiellä, ja nyt nuo matkat sujuvat hiljaisesti, päästöttömästi ja tehokkaasti.

Tyyli

i5 Touring on perinyt muotonsa polttomoottorilla varustetuilta sisaruksiltaan, ja täyssähköistä versiota ei juuri erota muusta, kuin malllimerkinnästä tai pakoputkien puuttumisesta. Tästä voi toki löytää hyviä ja huonoja puolia, riippuu näkökannasta. Joku voi pitää pitkää etuosaa ja konepeltiä turhana, mutta toisaalta se on ollut osa BMW:n vitossarjan identiteettiä jo 80-luvulta lähtien.

Uudemmat vitossarjalaiset ovat saaneet edellisiä sukupolvia särmikkäämpiä elementtejä, mutta toisaalta esimerkiksi kylkilinja on muuttunut selvästi puhdaslinjaisemmaksi. Entisaikojen kromin sijaan, mustat listat ikkunankehyksissä ja ilmentävät urheilullisuutta, ja keulan suuri, erottuva maski onnistuu olemaan samalla sekä moderni että tunnistettavissa oleva klassinen BMW:n keula.

BMW i5 eDrive40 Touring

Suosittelemme


Sisällä valkoinen nahkaverhoilu tuo luksusfiilistä, ja ohjaamon yleisilme on hillityn hienostunut. Kaareva, kaksi näyttöä yhdistävä näyttöpaneeli on selkeä ja tyylikäs, eikä digitaalinen maailma tunnu tässä yhteydessä irralliselta – kaikki sulautuu yhteen rauhalliseksi kokonaisuudeksi. Materiaalien laatu on kautta linjan erinomainen.

Tilojen puolesta i5 Touring on varsin käytännöllinen. Edessä tilaa on runsaasti niin jaloille kuin pääntilallekin, ja takapenkillä aikuisetkin matkustavat mukavasti. Tavaratila ei ole aivan luokan suurin, mutta tarjoaa kuitenkin yli 500 litran verran siistiä, muodoltaan käyttökelpoista tilaa – ja sähköautoksi sen lattia on miellyttävän tasainen.

BMW i5 eDrive40 Touring

BMW i5 eDrive40 Touring

Tunne

i5 eDrive40:n kiihtyvyys ja voima on juuri sellaista kuin BMW-farkulta voi odottaa – teho tulee käyttöön johdonmukaisesti ilman draamaa. Takaveto tuo ajamiseen hieman vanhan koulukunnan tuntumaa, mutta myös tästä syystä auto on suhteellisen ketterä kokoonsa nähden. Alusta on tuttua BMW:tä – jämäkkä, mutta ei kova, ja se selviytyy tien tarjoamista epätasaisuuksista kiitettävin paperein.

Ajettavuus kaupungissa yllättää helppoudellaan: ohjaus on kevyt mutta tarkka, ja ison auton koko unohtuu nopeasti. Kääntöympyrä on sähköautoksi kohtuullinen, ja pysäköintiavustimet tekevät tiukastakin taskusta tottuneelle kuljettajalle vaivattoman. Tämä on auto, jonka kanssa viihtyy niin arjen askareissa kuin pitkällä matkallakin.

Kokonaisuudessaa ajokokemus on rauhallinen ja vakuuttava. Erinomainen äänieristys, alusta, ja penkki saavat auton tuntumaan siltä miltä pitääkin. Myös ajoavustimien toiminta on hiottu huippuunsa, ja ne ennemmin täydentävät kuljettajan suoritusta kuin pyrkisivät rajoittamaan sitä. Vaikka auto on etupäässä suunniteltu pitkiin ja mukaviin siirtymiin, on se BMW:lle ominaiseen tyyliin valmis myös reippaaseen ajoon mutkaisella tiellä.

BMW i5 eDrive40 Touring

Tekniikka

Käytettävyydeltään i5 Touring jatkaa BMW:n viime vuosien linjaa: tarjolla on runsaasti teknologiaa, mutta ei liikaa. Tietoviihdejärjestelmä reagoi ripeästi ja on loogisesti jäsennelty. Käyttöliittymää voi ohjata kosketuksella, iDrive-rullalla tai jopa puheella – ja kaikki tavat toimivat yllättävän hyvin.

HUD-näyttö on selkeä ja tarjoaa valinnasta riippuen paljonkin informaatiota. Avustinjärjestelmät ovat tarkkoja mutta hienovaraisia – auto ei varoittele turhaan, vaan antaa kuljettajan olla pääosassa. Sähköautoilijaa miellyttää myös se, että latausluukku aukeaa napin painalluksella ja sovelluksen kautta voi hallita monia toimintoja etänä.

Latausnopeus on kohdallaan – pikalaturilla auto ottaa parhaimmillaan yli 200 kilowattia, mikä tarkoittaa alle puolen tunnin pysähdyksiä. Koeajoautossa oli lisäksi varustettuna 22 kW AC-lataus, mikä nopeuttaa kotilatauksia kolmivaiheisesti. Yli 500 kilometrin sähköinen toimintamatka kuulostaa mainiolta, ja kun siihen yhdistetään kova pikalatausteho, niin i5 eDrive40:n sähköinen voimalinja palvelee mainiosti pidemmilläkin siirtymillä.

Koeajoauton lisävarustelista oli vaikuttavan kattava. Listalta oli ruksittu mukaan muun muassa M Sport -paketti, adaptiivinen alusta, panoraamalasikatto, Bowers & Wilkins -äänentoisto, sekä kuljettajaa avustavat Driving Assistant Plus ja Parking Assistant Plus, sekä Travel- ja Comfort-paketit.

Yhteenveto

BMW i5 E40 Touring on kokonaisuutena hienostunut ja suorituskykyinen sähköauto, jossa yhdistyvät laadukas viimeistely, huippuluokan ajo-ominaisuudet ja mukavuus. Moderni sisustus, tarkka ohjaus sekä erinomainen ajovakaus tekevät siitä houkuttelevan vaihtoehdon niin arkeen kuin pidemmille matkoille.

Farmarikorinen i5 tarjoaa erinomaiset tilat ja käytännöllisyyden, mutta koska perusrakenne on suunniteltu myös polttomoottoriversiolle, sähköauton kannalta turhalta tuntuvat yksityiskohdat, kuten pitkä konepelti ja kardaanitunneli, herättävät kysymyksiä.

Säilytystilat ovat niukat ohjaamossa – ovikoteloissa on vähän tilaa, keskikonsolin säilytyslokero on melko pieni ja hansikaslokero sopii lähinnä asiakirjojen säilyttämiseen. Toisaalta mukitelineet ja matkapuhelintila ovat hyvin sijoitettuja ja helppokäyttöisiä.

BMW:n hallintalaitteet ovat pääosin onnistuneet: yhdistelmä hipaisu- ja haptisia painikkeita toimii hyvin, ja perinteiset vilkku- ja pyyhkijävivut helpottavat siirtymistä polttomoottoriautoista sähköautoon.

BMW i5 eDrive40 Touring

BMW i5 eDrive40 Touring

Tekniikka ja suorituskyky
Sähkömoottori: 250 kW (340 hv), takaveto
Akku: 81,2 kWh (netto)
Toimintamatka (WLTP): jopa 528 km
0–100 km/h: 6,1 s
Huippunopeus: 193 km/h
Latausteho (DC): max. 205 kW
Latausteho (AC): max. 22 kW (lisävaruste)

Tilat ja mitat
Tavaratila: 570 l
Sisätilat: tilavat edessä ja takana
Pituus: 5060 mm
Leveys: 2156 mm
Korkeus: 1515 mm
Paino: 2255 kg (sis. kuljettaja)

Muuta
Koeajoauton hinta: 101 610 €

Tämä yllätti
Äänieristys, mukavuusvarusteiden määrä ja yleinen ajomukavuus – rauhallisuus ilman tylsyyttä.



Lue lisää