Volkswagen konsernin toimitusjohtaja Oliver Blume on todennut hintojaan muuttavista yrityksistä, että nämä menettäisivät uskottavuutensa. Teslan päätös alentaa sähköautojensa hintoja aiheutti shokkiaaltoja alalle, mutta Volkswagen ei aio lähteä leikkiin mukaan.
Volkswagenin päätös koskee erityisesti Volkkarin ID-mallin autoja, jota kilpailevat suoraan Teslan kanssa. Jo aivan hiljattain Ford vastasi Teslan päätöksiin leikata jopa 13 000 dollarilla Model 3 ja Model Y -autojensa hintoja alentamalla Mustang Mach-E:n hintaa 600–5900 dollarin verran.
“Meillä on selkeä hintastrategia ja luotamme luotettavuuteen”, Blume kommentoi orastavaa hintasotaa autonvalmistajien välillä. “Luotamme myös tuotteidemme ja tuotemerkkiemme omiin vahvuuksiin.” Hän sanoo uskovansa, että mikä tahansa merkki, joka muuttelee hintojaan ylös ja alas, menettää pian uskottavuutensa. Blume ilmaisee myös yllättävän rehellisesti huolensa siitä, että VW voisi päätyä hintojen alennuskierteeseen, joka vain yksinkertaisesti heikentäisi yrityksen tekemän voiton määrää.
Blume haluaa Volkswagenista johtavan maailmanlaajuisen toimijan sähköautoissa ja niiden ohjelmistoissa, mutta ei hinnalla millä hyvänsä. “Minulle tavoitteidemme pitää tuoda merkitystä ja aitoa lisäarvoa, jotka tukevat kannattavaa kasvua”, hän jatkaa näkemyksiään hintakilpailusta, sekä Volkswagenin strategisista tavoitteista.
Blume korvasi Volkkarin entisen toimitusjohtajan Herbert Diessin viime kesänä, ja jatkaa samalla tehtävässään myös Porschen toimitusjohtajana. Blume on avoimesti arvostellut Diessin yrityksiä muuttaa Volkswagenia “teknologiayhtiöksi”, sekä entisen pomon epärealistista aikataulua tuotemerkkien välisen uuden käyttöjärjestelmän kehittämiselle. Ohjelmiston kehittämisen viivästykset ja muut ongelmat pakottivat VW-konsernin lykkäämään keskeisiä tuotteitaan, joka vaikutti myös Porschelle kriittisen tärkeän Macan EV:n aikatauluihin.
Ford ja Volkswagen ovat vielä kumpainenkin selvästi jäljessä Teslaa, mitä tulee myytyjen sähköautojen määrään. Ford aikoo kuitenkin jo lisätä dramaattisesti Mustang Mach-E:n tuotantoa kaventaakseen eroa. Volkswagen valmistautuu puolestaan tuomaan markkinoille hiljattain pidetyillä Las Vegasin CES-messuillakin esittelemänsä Tesla Model 3 -kilpailijansa ID.7:n.