Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.
Tarkkaan katsomalla huomaa kuitenkin, että esimerkiksi pyöräkoko on pienentynyt hieman. Lisäksi valoumpioita, puskureita, ovenkahvoja ja peilejä on hiottu sarjatuotannon ehdoilla, mutta auton tunnistaa edelleen omaksi itsekseen ja ennen kaikkea 1970-luvun alussa debytoineen pikkuautoklassikon jälkeläiseksi. Tuttua ilmettä löytyy sivuprofiilin lisäksi niin etuvalojen ystävällisestä ilmeestä kuin pystysuuntaisista takavaloistakin, ja alkuperäisen Viitosen konepellin toispuolisten ilma-aukkojen kohdalla on sähköautossa lataustilanteesta kertova paneeli. Kun akut ovat täynnä, näytölle ilmestyy numero 5:n symboli.
Takavalot toisiinsa yhdistävää tummassa paneelissa ei ole enää konseptin kaltaista ledinauhaa, mutta sitä koristaa sentään auton mallimerkintä. Paneelin linja jatkuu myös kyljen puolella lokasuojien terävinä pokkauksina, jotka kumartavat alkuperäisen 5:n Turbo-versioiden brutaalien lokasuojanlevitysten suuntaan. Retrotyylinen ilme jatkuu myös sisustassa. Kojelaudan pystysuuntaiset koristeraidat etumatkustajan kohdalla ovat suora viittaus alkuperäisen Viitosen ohjaamonäkymiin, ja kuvissa näkyvä keltainen kangaskin on kuin suoraan 1970-luvulta repäisty. Modernia tyyliä edustavat puolestaan kojelaudan tuplanäytöt, joista tietoviihdejärjestelmän ruutu kätkee sisäänsä Googlen tekniikkaa.
Muiden sähkö-Renaultien tapaan E-Tech-lisänimellä höystetty Viitonen valmistetaan esikuvansa malliin Ranskassa. 3,92 metrin pituinen uutuus on tehty ensimmäisenä Renaultina uuden AmpR Small -nimisen perusrakenteen varaan, joka tunnettiin ennen kirjainsarjalla CMF-BEV. Ajettavuutta kohentaa erillisjousitettu taka-akselisto, jota ei monesta pikkuautosta löydy. Akkujen osalta tarjolla ovat puolestaan 40:n ja 52 kWh:n vaihtoehdot. Isompikapasiteettisen saa heti auton lanseerauksen yhteydessä, ja sen pitäisi mahdollistaa parhaimmillaan 400 kilometrin toimintamatka WLTP-standardin mukaan mitattuna. Tulevaisuudessa se tulee myös V2G-tekniikkaa, jolloin sähköä voi syöttää autosta takaisin verkkoon.
Tietyissä maissa, kuten Ranskassa, Saksassa, Italiassa, Espanjassa, Isossa-Britanniassa, Belgiassa ja Hollannissa asiakkaille tarjotaan 150 euron hintaista R5 R Passia, jolla pitäisi päästä ensimmäisten joukkoon kun autoja luovutetaan. Passilla saa myös 5 E-Techin pienoismallin kirjahyllyä koristamaan. Auton myynti alkaa myöhemmin tämän vuoden aikana, ja lähtöhinnaksi on kerrottu noin 25 000 euroa. Suomessa tähän päälle tulee varmasti vielä jokunen euro, mutta hinnan ei silti pitäisi olla kovin kaukana markkinoiden halvimman sähköauton titteliä tällä hetkellä kantavan Citroën ë-C3:n taksoista.