Volkswagen Golfin kahdeksas sukupolvi sai faceliftin keväällä, ja myös sporttimallien päivitetyt versiot on jo esitelty GTI:tä ja GTI Clubsportia myöten. Nyt koitti vihdoinkin myös nelivetoisen R-huippuversion vuoro.
Kuten VW:llä on useimmiten tapana, facelift on tässäkin tapauksessa varsin hillitty. Takaa uuden R:n erottaa ainoastaan entistä tummemmista ja uuden ledigrafiikan saaneista takavaloista, kun taas kylkilinjan osalta voidaan todeta etulokasuojan mustan koriste-elementin poistuminen ja R-logon siirtyminen oven etureunaan. Eniten uutta on keulassa muiden facelift-Golfien tavoin.
Etuvalot ovat R:ssäkin entistä litteämmät ja terävälinjaisemmat, kun taas puskurin ilmanottoaukkoja ympäröivät kiiltävän mustat osat hallitsevat entistä suurempaa siivua puskurista. Korinväriset siivekkeet ulottuvat nyt lähes keskelle puskuria, jonne vakionopeudensäätimen etäisyystutka on siirtynyt maskin valaistun VW-logon tieltä. Lisäksi puskurin ulkoreunoista löytyy ilmanohjauskanavat etupyörien suuntaan.
Ärrän alle saa myös entistä kevyemmät 19-tuumaiset takovanteet, jotka tottelevat Warmenau-nimeä R-divisioonan saksalaisen kotipaikkakunnan mukaisesti. Kiekot painavat vain kahdeksan kiloa kappaleelta, ja niiden pitäisi tehostaa myös jarrujen jäähdytystä. Sisustan puolella muutoksiin kuuluvat ratin hipaisukytkinten hienosäätö virhepainallusten estämiseksi ja entistä isompi 12,9-tuumainen keskinäyttö, jonka valikkorakenteenkin pitäisi olla nyt selkeämpi. Lisäksi digimittaristo tarjoaa G-voimamittarin ja GPS-pohjaisen kierrosaikalaskurin Performance-paketin yhteydessä.
R:ssä on nyt myös IDA-niminen puheohjausavustin muiden uusien Golfien malliin sekä ChatGPT:n tekoälyä, mutta hot hatchissa mielenkiintoisempaa on konepellin alla majaileva tekniikka. Kulusta vastaa edelleen kaksilitrainen turbonelonen seitsemänpykäläiseen kaksoiskytkinvaihteistoon yhdistettynä, mutta huipputehoa on nyt 13 heppaa enemmän eli 333 hevosvoimaa. Tämän myötä virallinen nollasta sataan -kiihtyvyysaika on kohentunut 0,1 sekunnin verran 4,6 sekuntiin, ja Performance-paketin myötä huiput ovat 270 km/h kuten ennenkin.
Suosittelemme
Volkswagen kertoo, että turboon tehtyjen hienosäätöjen myötä kaasuvasteen pitäisi olla entistä parempi. Nelivedon torque vectoring -toiminnon avulla driftauskin onnistuu, jos Performance-paketti on valittu lisävarustelistalta. Ärrää saa tuttuun tyyliin sekä hatchbackina että Variant-farmarina, ja ainakin Saksan markkinoilla säädettävä DCC-iskunvaimennus on nyt vakiona. Ääniä voi kohentaa Akrapovicin titaaniputkistolla, jonka lisähinta on ollut tosin aina hyvin suolainen.
Saksassa hinnat ovat jopa alentuneet hieman edeltäjään verrattuna, mutta Suomen taksoja odotellaan vielä. R:nkin tulevaisuus on täyssähköinen, joten perinteistä bensakoneista hot hatchia haluaville kyseessä on yksi viimeisistä tilaisuuksista ostaa tällainen auto ja mahdollinen tulevaisuuden keräilykappale uutena kaupasta.