Vanhojen autojen muuttaminen sähköisiksi kiihtyy. Nyt vuorossa vuoden 1961 Bentley

Kun polttomoottoriauto muutetaan sähköautoksi, moottori ja voimansiirto puretaan, ja tilalle vaihdetaan sähkömoottori akkuineen. Onko kyseessä vanhojen autojen tuhoaminen vai pelastaminen?

Kuva: Lunaz

Lunaz on brittiläinen firma, joka on erikoistunut muuttamaan vanhempia sikäläisiä luxus-autoja sähköautoiksi. Yhtiö mainostaa autojen olevan muutostöiden jäljiltä entistä nopeampia, ja täysin päästöttömiä. Yrityksen listoilla on jo alkuperäinen Range Rover, Jaguar XK120, Rolls-Royce Phantom V ja Silver Cloud. Nyt listan jatkoksi voidaan liittää kuusikymppisiään viettävä vuosimallin 1961 Bentley S3 Continental Flying Spur.

Kuva: Lunaz

Kaikki eivät ole kuitenkaan innoissaan vanhojen klassikkoautojen kokemasta kohtalosta, sillä auton palauttaminen takaisin polttomoottorikäyttöiseksi olisi lähes mahdotonta, tai ainakin hyvin kallis ja vaivalloinen operaatio.

Toisten mielestä vanha auto pelastuu, ja saa uuden elämän. Monet todelliset vintage-autojen harrastajat suhtautuvat moiseen touhuun kuitenkin vihamielisesti. He pitävät sitä vain autojen tuhoamisena, jossa ei kunnioiteta lainkaan alkuperäisyyttä, tai auton pitkää historiallista olemassaoloa.

Kuva: Lunaz

Oli niin tai näin, niin kyseessä on kiihtyvä ja rahakas trendi. Kerran niin aristokraattinen Bentley piti uutena sisällään 6.2-litran L-sarjan V8-moottorin, joka oli tuttu myös sisarmallin Rolls-Royceista. Näin ei kuitenkaan ole enää Lunazin käsittelyn jäljiltä. Bentleyt tulevat todennäköisesti saamaan saman säkömoottori- ja akkupaketin, jotka löytyvät jo muunnetuista Rollsin Cloud-malleista.

Kuva: Lunaz

Näissä autoissa on käytössä kaksi sähkömoottoria, jotka tuottavat yhteensä 375 hevosvoimaa ja 700 Newtonmetriä vääntöä takarenkaille. Suorituskyvyssä alkuperäistekniikka jäisi viivalle seisomaan, mutta onko vanhojen autojen harrastamisessa kyse lopulta pelkästään suorituskyvystä?

Suosittelemme

Muutosten jälkeen myös ohjaus on sähkötehosteinen, ja varustelistalta löytyy mm. retro-henkinen infonäyttö, jossa toimivat sovellukset kuten Applen CarPlay. Bentleyn muutostyö maksaa helposti yli 400 000 euroa, joten kyseessä on vain varakkaiden huvi. On aiheellista kysyä, menetetäänkö vanhan auton sielu, kun se tuodaan näin radikaalisti 2020-luvulle?

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat