Vasta viime vuonna esitellystä Bemarin XM-mallista on jo ehditty antaa isoja alennuksia XM Label Red -tehoversion saapuessa myyntiin.
BMW toivoo saavansa lisää Ämmä-faneja esittelemällä uusimman XM Label Red -mallin, joka on koko divisioonan tähän mennessä tehokkain maantiekäyttöön tarkoitettu auto. Perusmallin XM ei kuitenkaan ole myynyt toivotulla tavalla, ja on jo ehditty spekuloida heikon kysynnän johtaneen siihen, että uudesta tehoversiostakaan ei olla välttämättä saamassa suunniteltua täyttä hintaa.
Internetissä vellovien huhujen mukaan BMW-jälleenmyyjä Yhdysvaltain eteläisestä osavaltiosta tarjoaa XM-mallejaan huomattavalla 10 000 dollarin alennuksella. Tällainen tilanne sotii kahta perusolettamusta vastaan, joista ensimmäisenä oletetaan, että suuret ja tehokkaat katumaasturit ovat autoteollisuuden uusin kultakaivos. Toisekseen häikäilemättömät jälleenmyyjät pyrkivät aina maksimoimaan uusien suorituskykyisten autojen hinnan, mikä ei myöskään näyttäisi näillä konsteilla toteutuvan.
On totta, että tavallinen XM, jonka voimanlähteenä on 4,4-litrainen V8 yhdistettynä yhteen sähkömoottoriin näyttää hieman alitehoiselta uuteen Label Red -versioon verrattuna. Tavallisella XM:n hinnalla, joka alkaa Yhdysvalloissa 159 995 dollarista, saa karvan yli neljä sekuntia 0-100 km/t kiihtyvän auton, joka ei kuitenkaan ole nopeampi kuin BMW M240i xDrive. XM on myös hitaampi ja kalliimpi kuin BMW X5 M Competition ja X6 M Competition.
Ja oma lukunsa on automallin ulkonäkö, joka tietenkin myös vaikuttaa kokonaisuuteen. Vaikka jotkin (poikki)tieteelliset tutkimukset viittaavat BMW:n kiistanalaisen suunnittelusuunnan poikineen menestystä, saattaa XM olla liikaa jo osalle vannoutuneita BMW-fanejakin. Paitsi oman merkin sisäisen nokkimisjärjestyksen kanssa, sen on kilpailtava myös Porsche Cayenne S E-Hybirdin ja Lamborghini Uruksen kaltaisten autojen kanssa.
Vaikka kumpikaan edellä mainituista kilpailevan leirin tuotoksista ei välttämättä ole upeimpia esimerkkejä autojen muotoiluhistorian saralla, niin jo sokea erotuomarikin huomaa Bemarin tekeleen näistä kolmesta heikoimmaksi esitykseksi ulkonäkönsä puolesta. Tässä vaiheessa voi olla vielä aivan liian varhaista vetää isompia johtopäätöksiä, mutta XM:n tilanne tuo elävästi mieleen myös taannoiset BMW M8 Coupen ja Cabrioletin hinnanalennukset.