Quantcast

Vähiten arvostettu Porsche 911 täyttää 25 vuotta – 996-sukupolvenkin hinnat ovat kuitenkin jo nousussa

Saksan ja koko maailman ikonisimpiin urheiluautoihin kuuluvassa Porsche 911:ssä käytettiin samaan peruskoria ja ilmajäähdytteistä tekniikkaa yli 30 vuoden ajan vuodesta 1963 lähtien. 1990-luvun puolenvälin jälkeen aika oli vihdoinkin kypsä perustavanlaatuisemmalle muutokselle.

Porschella meni tuolloin taloudellisesti huonosti ja mallisto kaipasi kipeästi uudistamista. Yhdeksi ratkaisuksi nousi tuore keskimoottorinen aloitusmalli, josta annettiin esimakua jo vuonna 1993 esitellyn Boxster-konseptin myötä. Se eteni kolmessa vuodessa sarjatuotantoon saaduksi kaksipaikkaiseksi roadsteriksi, joka sai myös saman nimen tutkielman kanssa.

Porschen teknisestä tuotesuunnittelusta ja monesta muusta osa-alueesta vastaava August Achleitner kertoo, että myös 911:n suhteen oli tullut aika luopua vanhoista tavoista. Johtoajatukseksi nousi täysin uusi 911, joka jakaisi merkittävän osan komponenteistaan edullisemman Boxsterin kanssa. Porschen päämuotoilijana 1990-luvulla toiminut Harm Lagaaij toteaa puolestaan, että tämä strategia tuli hänellekin täytenä yllätyksenä.

Suosittelemme

Ikonisessa maineessa olevan takamoottorisen coupén sekä cabrion ja keskimoottorisen roadsterin kehittäminen yhteisiä osia hyödyntäen oli saksalaismerkin design-tiimillekin sen verran kova haaste, että Lagaaijin osaston työntekijämäärä piti kasvattaa 80 henkilöön. 986-koodilla tunnettu Boxster ja 996-koodin saanut 911 olivat etupäänsä osalta pitkälti identtisiä, ja sama koski monia sisustan komponentteja kojelautaa myöten.

Muutos oli myös 911:n tekniikan kohdalla huomattava, vaikka kuusisylinterisistä bokserikoneista ei luovuttukaan. Edeltäjämalleissa käytetty ilmajäähdytteinen kaksiventtiilikone sai tehdä tilaa uudelle neliventtiilibokserille, joka oli ensimmäistä kertaa vesijäähdytteinen. Muutos johtui osaltaan tiukentuneista päästömääräyksistä, mutta siihen oli varmasti muutkin syynsä.

Vuonna 1997 esitelty 996 ei noussut Porsche-puritaanien suosikiksi vesijäähdytteisen tekniikkansa vuoksi, mutta osansa asiaan oli myös auton ulkonäöllä. 911:n ikoninen silhuetti toki säilytettiin sopivasti modernisoituna, mutta alkupään autojen etuvalot herättivät kovasti keskustelua. Ne eivät olleet enää perinteisen pyöreät, ja umpion alareunaan integroidut vilkut toivat valoille jopa paistetun kananmunan haukkumanimen.

Asia korjattiin osittain 996-sukupolven faceliftissä, mutta Boxsterin kanssa yhteinen sisusta pysyi koko malli-iän turhan halvan oloisena arvokkaampaan 911:een. 996-sukupolven yksilöitä vaivasivat myös moottoriongelmat, mutta ajettavuus oli taattua Porschea. Kun malliston yläpäähän esiteltiin ratakäyttöön optimoitu GT3 ja aikansa superautot suorituskyvyllään haastanut Turbo, 996 alkoi kelvata myös kriittisille äänille.

996 kantaa edelleen selässään vähiten arvostetun 911:n leimaa, mutta tämäkin Porsche on jo kovassa vauhdissa kohti klassikon statusta ja hintakäyrät osoittavat ylöspäin. Eikä auton myynti uutena sujunut ollenkaan huonosti. Porsche oli asettanut tavoitteekseen yhteensä 30 000 auton myynnin sekä Boxsterista että 911:stä, mutta Porsche sai lopulta kaupaksi yli 175 000 yksilöä vuosina 1997-2006, mikä teki 996:sta siihen asti myydyimmän 911:n.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.