Uusien autojen korjaaminen on entistäkin kalliimpaa

Uusien autojen korjauskustannukset ovat nousseet tasaisesti vuosien varrella. Tekniikan kasvanut monimutkaisuus, uudenlaiset komponentit ja suuntaus kohti ei-korjattavia autonosia tarkoittavat, että joudut todennäköisesti maksamaan enemmän kuin koskaan aikaisemmin saadaksesi vaurioituneen autosi takaisin moitteettomaan kuntoon. Voivatko sähköautot olla nousevien korjauskustannusten syyllisiä?

Keskimääräisten korjauskustannusten nousu on tarkoittanut 36 prosentin kasvua vuodesta 2018, mikä vaikuttaa luonnollisesti myös vakuutusmaksuihin. Vakuutus- ja autokorjaustietoja taulukoivan amerikkalaisen Mitchell 1 -yhtiön mukaan sikäläiset vakuutusmaksut ovat nousseet 17 prosenttia viimeisten 12 kuukauden aikana.

“Nykyaikainen digitaalinen arkkitehtuuri on niin kehittynyttä, että järjestelmien häiriintyminen ulottuu usein myös suoraan vaurioituneiden autonosien ulkopuolelle”, kuvailee nykyistä tilannetta Mitchell 1:n korvauskäsittelyiden vastaava johtaja Ryan Mandell. “Auton saattaminen takaisin kolaria edeltävään kuntoon on vaikeampaa kuin koskaan autoilun historian aikana, ja tulevaisuudessa korjausprosessi muuttuu vain entistä haastavammaksi.”

Erään esimerkin mukaan amerikkalaisen sähköautovalmistaja Rivianin R1T-mallin vaurioituneen takaosan korjauskuluiksi arvioitiin hiljattain 42 000 dollaria, mikä ansaitusti aiheutti myös julkista kalabaliikkia uusien autojen järjettömistä korjauskustannuksista. Huolimatta useista vastaavanlaisista sähköautoja koskevista tapauksista, todellisuus voi kuitenkin olla hieman toisenlainen.

Vaikka sähköauton keskimääräiset korjauskustannukset onnettomuuden jälkeen ovat lähes poikkeuksetta korkeammat, ne eivät usein kuitenkaan ylitä merkittävästi vastaavien polttomoottorilla varustettujen autojen korjauskuluja.

Mitchell 1:n tulokset osoittavat, että sähköautojen korjaaminen maksaa Yhdysvalloissa keskimäärin 2 400 dollaria enemmän kuin polttomoottoriajoneuvojen korjaaminen onnettomuuden jäljiltä. Asiaa kuitenkin mutkistaa se, että noin 75 prosenttia onnettomuuksiin joutuvista sähköautoista luokitellaan luksusmalleiksi, joiden hinta on uutena 40 000–110 000 dollaria.

Suosittelemme

Yleisemmän ja halvemman sähköauton, kuten vaikkapa hinnat alkaen sähkö-Nissanin korjaaminen maksaa keskimäärin vain 800 dollaria enemmän kuin sen polttomoottorivastine. Premium-luokan ajoneuvojen korjauskustannukset ovat sen sijaan suunnilleen samat.

Tilastojen takaa löytyy myös muita pakkaa sekoittavia tekijöitä. Tiedoista käy myös ilmi, että kolareihin joutuneista polttomoottoriajoneuvoista peräti 18 prosenttia on poistettava liikenteestä, kun taas sähköautoilla vastaava luku on vain kuusi prosenttia. Vaikka vaurioituneet akut lisäävätkin korjauskustannuksia, autonvalmistajat pyrkivät minimoimaan tällaisen vaihdon aiheuttaman taloudellisen taakan.

Esimerkiksi BMW:n sähköautot mahdollistavat törmäysantureiden tunnistamien akkuelementtien modulaarisen vaihdon. GM kehittää päätä pahkaa vastaavanlaista menetelmää, jonka avulla jälleenmyyjät voivat vaihtaa yksittäisiä akkumoduuleja. Myös Ford Mustang Mach-E -mallissa voi jo nyt vaihtaa kaikki komponentit uuteen akkukoteloon.

LähdeCarscoops

Lue lisää