Volkswagen Tiguan on noussut viime vuosina kaikessa hiljaisuudessa valmistajansa myydyimmäksi malliksi yleisen SUV-buumin vanavedessä. Jossakin vaiheessa myös Tiguan muuttuu täyssähköautoksi, mutta sitä ennen on vielä yhden polttomoottoripohjaisen sukupolven vuoro.
Kolmannen polven Tiguan on tehty esimerkiksi hiljattain esitellyn uuden Passatin ja kahdeksannen sukupolven Golfin tavoin MQB evo -perusrakenteelle, ja jatkossa Tiguania saa vain yhtenä korimallina. Pidemmällä akselivälillä varustettu Allspace on siis historiaa, ja sen paikan ottaa ilmeisesti Euroopassakin Kiinassa valmistettava Tayron.
Ulkoisesti Tiguan edustaa edeltäjäänsä pehmeämpää muotokieltä, jota on jo nähty esimerkiksi ID-valikoiman sähköautoissa ja uudessa Passatissa. Toisaalta lokasuojien terävät taitokset tuovat Tiguaniin hyppysellisen lihaksikkuutta Touareg-isoveljen tyyliin, ja keulan sekä perän täysleveät ledinauhat löytyvät monesta muustakin uudesta Volkkarista. Lisää sporttisuutta ulkonäköön esimerkiksi etupuskurin isomman ilmanottoaukon ja kiiltävän mustien lokasuojanreunojen myötä tuo lisävarustelistalta löytyvä R-Line-paketti, joka koristaa kuvien punaista autoa.
Suosikki-SUV:n akseliväli pysyy lähes entisellään 2681 millin lukeman myötä, mutta takapenkkiläisille luvataan kuitenkin 10 millin verran lisää polvitilaa. Lisäksi takakontin perusvetoisuus kasvaa 33 litralla 648 litran vetoisuuteen. Uusi aika näkyy ehkä eniten sisustassa, joka on ottanut melkoisen digiloikan. Keskelle kojelautaa on sovitettu jo lähes TV:n mittoihin yltävä kosketusnäyttö, jonka koko on paremmissa malleissa 15 tuumaa ja hinnat alkaen -versioissakin 12,9 tuumaa. Käyttöä helpottavat räätälöitävissä olevat valikkorivit ruudun ylä- sekä alalaidassa.
Viime aikojen uusien Volkkareiden hankalaan käytettävyyteen tuskastuneita helpottanee myös tieto, että lämpötilansäädön liukukytkimet ovat vihdoinkin saaneet taustavalaistuksen ja ratin hipaisukytkimet ovat saaneet väistyä perinteisten nappien tieltä. Lisäksi vaihteenvalitsin on ohjauspylväässä entisen pyyhkijänviiksen paikalla, ja keskikonsolia koristaa uusi pyöritettävä valintakiekko auton mediajärjestelmää varten.
Pellin alla suurin uudistus on puolestaan pistokehybridien uusi akku, jonka kapasiteetti on lähes kaksinkertaistunut 19,7 kWh:n lukemaan. Tämän myötä pelkällä sähköllä pitäisi päästä parhaimmillaan 100 kilometriä. Myös latausnopeus on kohentunut. Uutta Tiguania saa kahtena eri pistokehybridiversiona, joissa bensakoneena palvelee 1,5-litrainen nelipyttyinen TSI. Sähkömoottorikin on molemmissa sama, ja se tuottaa 115 hevosvoiman tehon. Bensaturbon viritysasteessa on kuitenkin eroa, jolloin perushybridin kokonaisteho on 204 heppaa ja tehokkaammassa versiossa on 272 hevosvoimaa.
Suosittelemme
Pistokehybridit ovat etuvetoisia, ja sama koskee myös miedolla hybriditekniikalla varustettuja 1.5 TSI -malleja sekä kaksilitraista dieseliä. Näiden teholukemat ovat joko 130 tai 150 hevosvoimaa, ja vaihteistona palvelee hybridien kuusiportaisen DSG:n sijasta seitsemänpykäläinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti. Myös neliveto on saatavilla 193-heppaisen kaksilitraisen TDI:n sekä kaksilitraisen bensaturbon yhteyteen. Viimeksi mainitusta ovat tarjolla 204- ja 265-hevosvoimaiset versiot.
Sekä etu- että nelivetomalleihin saa uudessa Passatissa lanseeratun mukautuvan DCC Pro -iskunvaimennuksen, jossa on kaksiventtiiliset iskunvaimentimet kohentamassa sekä mukavuutta että ajettavuutta. Ensimmäiset uudet Tiguanit saapuvat jälleenmyyjille joskus ensi kevään mittaan, mutta hinnat eivät ole tätä kirjoitettaessa vielä tiedossa.