Daihatsu Taft on jääny Suomessa toistaiseksi aika vieraaksi automalliksi, mutta kyseessä on alkujaan täälläkin paremmin tunnetun Suzuki Jimnyn kilpailija.
Suzuki Jimny saattaa pian joutua kilpailemaan pienen Daihatsun maastoauton kanssa, jos tuoreita uutisia Japanista on uskominen. Suzuki Jimnyn ensimmäinen sukupolvi ilmestyi Japanissa aikanaan jo vuonna 1970, ja se kuului japanilaiseen pienten autojen Kei-nimeä kantavaan luokkaan. Jimnyn kanssa hyvin samannäköinen Daihatsu Taft ilmestyi kilpailijaksi kotimaassaan neljä vuotta myöhemmin.
Daihatsu onkin kiinnostunut Taftin nykyisen sukupolven muuttamisesta jälleen maastokelpoiseksi. Nykyinen Taft paljastettiin yleisölle ensimmäisen kerran konseptimallina Tokion autonäyttelyssä vuonna 2020, ennen kuin siitä saatiin vielä samana vuonna tuotantomalli. Nyt automalli voisi toimia jälleen suorasukaisena Suzuki Jimnyn kilpailijana, joskaan se ei välttämättä olisi yhtä kyvykäs esitys kuin Suzuki.
Siinä missä alusta alkaen maastokelpoiseksi luotu Jimny perustuu tikapuurunkoon Taftin maastoauto ei olisi samanlainen, sillä se suunniteltiin alun perin maantieautoksi. Taft nimittäin käyttää alustaratkaisunaan Daihatsun New Global Architecturea, DNGA:ta.
Uudella maasto-Daihatsulla olisi myös hieman erilainen muotoilu kuin pelkällä asvaltilla viihtyvällä Taftilla. Todennäköisiä muutoksia ovat ainakin ajokorkeuden lisääminen, ja mahdollisesti myös lujemmat etu- ja takapuskurit.
Suosittelemme
Ajoneuvosta tiedetään toistaiseksi hyvin vähän muuta, mutta täytyy kuitenkin muistaa, että Daihatsulla on kokemusta kompakteista maastoautoista. Itse asiassa ensimmäisen sukupolven Taft, jota valmistettiin vuosina 1974-1984, oli pienestä koostaan huolimatta vankka ajoneuvo, joka muistutti myös teknisesti Jimnyä. Taftin nimi muodostuu alun perin sanoista “Tough and Almighty Four-wheel Touring Vehicle” (Kova ja kaikkivoipa nelivetoajoneuvo), mutta se haluttiin muuttaa nykyiselle mallille muotoon “Tough & Almighty Fun Tool” (Kova ja kaikkivoipa huviväline).
Alkuperäinen malli rakennettiin yksinkertaiseksi työkaluksi hankaliinkin olosuhteisiin soveltuvaksi, ja autoa myytiin joillakin markkinoilla nimillä Daihatsu Scat ja Daihatsu Wildcat. Valitettavasti näyttää kuitenkin epätodennäköiseltä, että uuden aikakauden Taftin maastomallikaan olisi läheskään yhtä kovaan käyttöön tehty, mutta sillä saattaa silti kyetä matkaamaan helppokulkuisemmissa kinttupoluissa matalien vesien ylitse.