Uusi Audi RS 6 on entistä brutaalimpi laite – otimme kylmät tyypit 600-heppaisesta perhefarmarista

Audin RS-divisioona näki päivänvalon neljännesvuosisata sitten, kun silloisen 80 Avantin pohjalta kehitetty RS 2 tuotiin markkinoille. Farkkukorinen turbotykki oli melkoisen erikoinen ilmestys BMW M3:n ja Mercedes-Benz C 36 AMG:n rinnalla, ja RS 2:n syntytarinakin oli erikoinen. Auton kehitystyöstä ja valmistuksesta vastasi nimittäin Porsche, jonka urheiluautot RS 2 haastoi suorituskyvyllään. Sittemmin Audin RS-mallien valmistus on siirtynyt rinkulamerkin omiin käsiin, ja farmarivalikoimaa edustavat A4:n ja A6:n pohjalta tehdyt RS 4 ja RS 6.

-- MAINOS --

RS 6 tuli ensimmäistä kertaa myyntiin vuonna 2002, jolloin kulusta vastasi tuplaturbokasi. Sen jälkeen pellin alla murisi peräti tupla-ahdettu V10, kunnes C7-sukupolvessa palattiin jälleen veekasivoimaan. RS 6:n neljäs sukupolvi esiteltiin sopivasti RS-divisioonan 25-vuotisjuhlien kunniaksi, ja suuren yleisön eteen Audin uusin superfarmari tuotiin ensimmäistä kertaa Frankfurtin autonäyttelyssä. Siellä mekin pääsimme istahtamaan C8-korisen A6 Avantin pohjalta tehdyn uutuuden ratin taakse.

RS 6 on tähän asti jakanut korinsa pullistettuja lokasuojia ja puskureita lukuun ottamatta tavallisen A6 Avantin kanssa. Tällä kertaa omaleimaisuudessa on kuitenkin menty astetta pidemmälle. Ainoastaan kattopelti, etuovet ja takaluukun kansi ovat nimittäin uudessa RS 6:ssa samaa tavaraa kuin A6:n perusmalleissa. Konepelti ja etuvalot on lainattu A7:stä, joten katse on entistä tuimempi ja nokka kaartuu sporttisemmin alas. Lokasuojia on levitetty perinteiseen tapaan joka nurkasta, ja RS 6 on nyt molempien kylkien osalta neljä senttiä lähtökohtaa pulleampi.

-- MAINOS --




Tämä tekee autosta entistäkin brutaalimman näköisen varsinkin edestäpäin. Maskin yläpuolella on legendaarisesta Sport Quattrosta inspiraationsa saanut lisäilmanottoaukko, ja puskurin kulmiin sijoitetut reiät saavat keulan näyttämään vielä todellistakin leveämmältä. Myös pyöränkotelot ovat massiiviset, koska jo vakiokiekot ovat 21-tuumaiset. Lisävarustelistalta voi ruksia vielä tuumaa isommat pyörät, jotka olivat näyttelyautonkin alla. Niiden takana piilevät haluttaessa hiilikuitukeraamiset jarrut.

-- MAINOS --

Uuden RS 6:n muotoilu jakaa ehkä eniten mielipiteitä peräpään osalta. Lokasuojanlevityksistä lienee harvalla pahaa sanottavaa, mutta pitkin takapuskuria kiemurteleva alumiininsävyinen koristelista ei ole varmasti kaikkien makuun. Siitä pääsee kuitenkin eroon valitsemalla ulkokuoren mustia koristeosia sisältävän paketin, jolloin listakin sulautuu mukavasti puskurin diffuusoriin. Se reunustaa kahta massiivista ovaalinmuotoista pakoputkenpäätä, jotka kuuluvat jo RS-perinteisiin.

Perusvetoisuudeltaan reilun 560 litran kokoinen tavaratila on identtinen A6 Avantin kanssa, joten myös RS 6 sopisi ainakin kuljetuskyvyltään mainiosti arkiautoksi. Sisustan laatuvaikutelma on taattua Audia, ja kaikki oli viimeisen päälle kohdallaan myös näyttelyn esisarjayksilössä. Kojelaudan keskiosan ja keskikonsolin päällekkäiset kosketusnäytöt ovat varsinaisia sormenjälkimagneetteja, mutta Audi on valinnut tämän tien uusissa malleissaan. Täysin digitaalisesta mittaristosta on jo hyötyäkin, kun siihen voi valita erilaisia näkymiä mm. ajomoodin tai kuskin toiveiden mukaan.

Sporttifiilistä saadaan mittariston RS-designin lisäksi mm. integroiduilla niskatuilla varustetuista urheiluistuimista sekä alareunastaan litistetystä ratista, ja toki myös ohjaamon lukuisat RS 6 – ja quattro-logot muistuttavat minkä kaliiberin menopelissä istutaan. Kuskin oikean jalan käskytettävänä odottavat tasan 600 hevosvoimaa ja 800 newtonmetrin maksimivääntö, jotka irrotetaan tuttuun tapaan nelilitraisesta tuplaturbokasista. Voima välitetään kahdeksanpykäläisen automaatin kautta kaikille neljälle pyörälle, ja satasen nopeuden luvataan olevan taulussa 3,6 sekunnissa.

Uudessa RS 6:ssa on lisäksi 48 voltin sähköjärjestelmä, joka tekee siitä miedon hybridin. Tästä huolimatta kyseessä on kaikkea muuta kuin ekoauto. Hiilidioksidipäästöiksi kerrotaan 263-268 grammaa kilometriä kohti, mikä tarkoittaa melkoista autoveroa Suomen kaltaisissa maissa. Niinpä Audin superfarmarin hinta kohonnee kotimaan kamaralla 200 000 euron tuntumaan. Kiireisten perheenisien ja -äitien unelman pääsee tilaamaan pikapuolin, ja ensimmäiset autot luovutetaan onnellisille omistajille ensi vuoden alkupuolella.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Tuningia budjettiluokan katumaasturiin – Prior Design esitteli ideansa levitetystä Dacia Dusterista

Dacia Duster on monissa maissa markkinoiden halvin katumaasturi. Sen ostajat odottavat autoltaan ennen kaikkea käytännöllisyyttä ja hyvää hinta-laatu-suhdetta, mutta...

Entistäkin superimpi SUV – Mansory tuo Audi RS Q8:aan lisää tehoa ja yksilöllisyyttä

Saksassa päämajaansa pitävän Mansory-virityspajan luomukset kolkuttelevat välillä hyvän maun rajoja. Tällä kertaa firman käsittelyyn on päässyt Audi RS Q8,...

Volkswagen näytti vihreää valoa – sporttinen sähköfarkku otetaan tuotantoon

Volkswagenin ID.3-sähköauto on jo Suomessakin myynnissä, ja ensi vuoden alussa perässä seuraa pykälää isompi ja linjakkaampi ID.4. Niiden lisäksi...

Ässien kuningas esiteltiin – Mercedes-Maybachin uusin malli on täynnä luksusta

Perinteikkään Maybach-luksusmerkin uusi tuleminen ei ottanut vielä tuulta alleen 2000-luvun alussa, mutta astetta pienemmäksi skaalattuna konsepti alkoi toimia S-luokan...

Kanadan erikoinen kampanja herättää huomiota: Halutaan estää hirviä nuolemasta autoja

Kanadassa varoitetaan ihmisiä antamasta hirvien nuoleskella ajoneuvojaan. Moinen uutinen saattaa vaikuttaa Kummelien sketsiltä, mutta kyseessä on todellinen ongelma, joka...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.