Uskoisitko että tämä auto on Toyota Corolla valepuvussa – Mitsuoka teki vanhaa brittisedania muistuttavalle Ryugille pienen päivityksen

Japanilaisen Mitsuokan retrotyyliset luomukset eivät osu kaikkien makuhermoon, mutta ainakaan niitä ei voi syyttää yksilöllisyyden puutteesta. Mitsuokan käsittelyn jälkeen jopa porrasperäistä Toyota Corollaa voi kutsua individualistiseksi menopeliksi.

Mitsuoka hämmästytti äskettäin automaailmaa vanhan muskelijenkin näköiseksi tuunatulla uudella Honda Civicillä, mutta useammin firman luomusten inspiraatio on haettu klassisten brittiautojen maailmasta. Tämä pätee myös Mitsuoka Ryugin kohdalla, jota on myyty Japanin kotimarkkinoilla jo vuodesta 2014. Erittäin vahvasti retrohenkinen auto sai nyt pienen päivityksen, mutta ulkoasuun ei tässä yhteydessä koskettu.

Mitsuoka Ryugi
Kuva: Mitsuoka

Siihen ei liene syytäkään, koska 1950-luvun loppupuolen Rover P5:tä tai vaikkapa saman aikakauden Jaguar Mark II:ta henkivä tyyli vetoaa ilmeisen hyvin Mitsuokan japanilaisasiakkaisiin. Tällaista ulkoasua tavoiteltaessa perinteinen sedan-kori on paras valinta, mutta Ryugia saa myös käytännöllisempänä farmarina. Erikoisen ulkoasun alla piilee tuikitavallista tekniikkaa, eli auto on tehty Japanin markkinoiden edellissukupolven E160-korisen Corollan pohjalle.

Tämä malli on yhä tuotannossa porrasperäisenä Corolla Axiona ja farkkukorisena Corolla Fielderinä, vaikka uudempaa sukupolvea edustava E210 lanseerattiin Japanissa jo vuonna 2018. Edeltäjän valmistusta on jatkettu japanilaisen Best Car -julkaisun mukaan pelkästään yritys- sekä viranomaiskäyttöön, ja ilmeisesti myös Mitsuoka saa tästä kiintiöstä autoja omia muutostöitään varten.

Mitsuoka Ryugi sedan
Kuva: Mitsuoka

Automaailman erikoisuuksiin kuuluvaa Ryugia saa sekä etu- että nelivetoisena. Vaihteistojen osalta tarjolla ovat puolestaan viisipykäläinen manuaali ja portaaton CVT-variaattoriautomaatti. Mitsuoka myy päivitettyä Ryugia 1,5-litraisella bensakoneella, jota saa haluttaessa myös sähköavusteisena hybridiversiona. Tämän vuoden malleissa on entistä runsaampi varustus, joka on kuitenkin suhteellinen käsite. Vakiovarusteiden joukkoon kuuluu nimittäin nyt esimerkiksi automaattisesti himmentyvä taustapeili, ja kaikissa versioissa perusmallia lukuun ottamatta on parkkitutkat edessä sekä takana.

Kuten muissakin Mitsuokan malleissa, yksilöllisyys rajoittuu lähinnä ulkokuoreen. Sisusta on nimittäin pitkälti suoraa lainaa Corollasta, mutta Mitsuoka on sentään lätkäissyt ratin keskiöön oman logonsa ja brodeerannut sen myös penkkeihin. Erikoisen ulkokuoren ja perustylsän sisustan yhdistelmäkin on toisaalta yhtä erikoinen kuin koko auto. Japanissa tästä erikoisuudesta joutuu maksamaan vähintään vajaata 19 000 euroa vastaavan summan, ja huippuversion taksat alkavat 25 000 euron tienoilta.

Mitsuoka Ryugin kojelauta
Kuva: Mitsuoka
Mitsuoka Ryugi sedan
Kuva: Mitsuoka
Mitsuoka Ryugi famari
Kuva: Mitsuoka

Lue lisää