Tyyliniekka tutustuu – Woikosken automuseo tarjoaa katsauksen Palmbergin suvun autohistoriaan ja maailmanluokan harvinaisuuksiin

Tämän viikon kotimaan matkakohde oli Itä-Suomi, josta palatessa reitin varrelle osui sopivasti Mäntyharjun Nurmaalla sijaitseva Woikosken automuseo. Kuten nimestäkin voi jo päätellä, kyseessä on erilaisiin kaasuihin jo yli 100 vuoden ajan keskittyneen Woikoski Oy:n ”oma” museo, jonka taustalla vaikuttaa yrityksen pääomistaja Clas Palmberg.

Hän on ollut aktiviinen autoharrastaja ja myös ratakilpailija jo vuosikymmenten ajan, joten osa museon reilun 30 auton kalustosta koostuu miehen omista siviili- ja kilpa-autoista. Palmbergin kilpurien skaala ulottuu Lotus Super Sevenistä tuoreeseen rata-Porscheen saakka, joka on saanut paikan museosta aivan äskettäin. Esillä on kuitenkin monia muitakin historiallisia kilpa-autoja, kuten Keke Rosbergin ensimmäinen formula, Onni Vilkkaan Allard Jyväskylän Suurajojen alkuajoilta sekä S.P.J. Keinäsen Chrysler Imperial vuodelta 1932. Eläintarhan ajoissa tarunhohtoiseen maineeseen noussut lokasuojaton kilpuri on muuten tällä hetkellä museon ainoa auto, joka ei ole ajokunnossa. Chryslerin moottoriin odotellaan nimittäin kuumeisesti räätälintyönä tehtyä varaosaa Saksasta.

Museon ideana on esitellä erityisesti Palmbergin sukuun liittyvää autohistoriaa, josta kertovat Clasin menopelien lisäksi isä Svenin ja isoisä Bertilin käytössä olleet autot. Niiden joukkoon kuuluu esimerkiksi Woikoski Oy:n vuoden 1938 Cadillac, jolla ehdittiin matkailla vielä Keski-Eurooppaan juuri ennen toisen maailmansodan syttymistä. 1950-luvun kalustoon lukeutuvat esimerkiksi brittiläiset Armstrong Siddeley ja Rolls-Royce, kun taas seuraavan vuosikymmenen urheiluhengestä kertovat Clasin vanhempien käytössä olleet Pontiac GTO sekä Austin Mini Cooper S.

Suosittelemme

Maailmanhistoriaa edustavat puolestaan vuoden 1944 Normandian maihinnousussa käytetty Jeep, monien diktaattorien ja esimerkiksi John Lennonin suosima Mercedes-Benz 600 sekä presidentti Paasikiven käytössä ollut Cadillac vuodelta 1952. Marskin Chrysler Imperial aivan 1930-luvun lopulta löytyy myös museosta, mutta se on ”vain” pilkuntarkka kopio, koska alkuperäinen on kadonnut jäljettömiin. Melkoinen erikoisuus on myös Suomessa käsintehty kilpa-auto, jolla Aleksi Patama kisasi Eläintarhan ajoissa pari kertaa Fordin moottorin voimin.

Museoon pääsee tutustumaan vain opastetulla kierroksella, joka vie kävijän kiehtovalle aikamatkalle Woikosken omistajasuvun ja muun maailman historiaan. Museorakennus sijaitsee monenlaisia majoitus- ja hyvinvointipalveluja tarjoavan WHD Gårdin pihapiirissä, joten autoista vähemmän kiinnostuneillekin löytyy varmasti tekemistä ja näkemistä museovierailun ajaksi.

Lue lisää