Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa. Viiden vuoden ikään ehtinyt Bentayga sai nyt faceliftin, jonka tunnistaa kuitenkin parhaiten auton peräpäästä.

Syksyllä 2015 debytoinut Bentayga siirtyy uudelle kierrokselle kasvojenkohotuksen myötä, jossa on tietysti viilattu myös luksus-SUV:n naamailmettä. Nokkaa ei välttämättä erota heti kärkeen vanhasta, mutta kaikki koripaneelit tuulilasista eteenpäin on laitettu kuitenkin uusiksi. Maski on hieman entistä kookkaampi ja pystymmässä asennossa, ja myös etupuskurin ilmanottoaukot ovat kasvaneet kokoa. Matriisiledeillä toteutetut etuvalot vaikuttavat puolestaan aiempaa litteämmiltä, mikä tekee keulailmeestä sulavalinjaisemman.

Eniten Bentaygan tyyli on kuitenkin muuttunut perän osalta. Aiemmat tylsähkön näköiset takavalot on korvattu ovaaleilla lediumpioilla, jotka ovat lähes identtiset Continental GT:n takavalojen kanssa. Lisäksi takarekisteri on siirtynyt Bentleyn kaksiovisen GT:n tyyliin takapuskuriin, mikä selkeyttää perän ilmettä. Takaluukun kannen avautuminen kylkiä myöten tuo puolestaan mieleen aivan muut VW-konsernin mallit, eli Audin isommat katumaasturit.

Lisäksi takaraideväliä on levitetty 20 millillä tukevamman ajettavuuden ja kulkuasennon nimissä. Pienempiin uudistuksiin lukeutuvat tuoreet vannemallit ja peräti 22 pesusuuttimella varustetut lämmitetyt tuulilasinpyyhkimet ensimmäisenä lajissaan. Bentaygan muotoilu on haluttu tuoda lähemmäs Continental GT:tä sekä neliovista Flying Spuria myös sisätiloissa, ja niinpä ratti on nyt sama kuin näissä malleissa. Lisäksi uusitussa keskikonsolissa komeilee 10,9-tuumainen näyttö.

Suosittelemme

Penkitkin ovat kuulemma täysin uudet oviverhoilujen tapaan, ja myös viisipaikkaiseen malliin saa tuuletetut takaistuimet. Takapenkkiläisten jalkatila on kuulemma kasvanut jopa 100 millillä, mistä saataneen kiittää uusia penkkejä. Keskikonsolin superkorkearesoluutioiseksi mainostetulla kosketusnäytöllä ohjataan uutta tietoviihdejärjestelmää, joka tuo mukanaan mm. langattoman Apple CarPlayn ja Android Auton. Myös takana istuvat saavat oman tablettinsa infotainment-laitteiden ohjaamiseksi.

Sisätiloihin tarjotaan puolestaan tummaa harjattua alumiinia ensimmäistä kertaa Bentleyssä. Perinteisemmän tyylin ystävät voivat vaihtoehtoisesti päätyä Koa- tai Crown Cut Walnut -nimisiin puukoristeisiin. Lisäksi Mulliner Driving Specification -niminen yksilöintitaso tuo mukanaan istuinten uudet tikkaukset. Kuten tästä kaikesta voi päätellä, kuorten alla piilevä tekniikka on ollut tässä faceliftissä vain sivuosassa. Niinpä moottorivalikoima on ennallaan, ja auton myynti käynnistyy 550 hevosvoiman huipputehon ja 770 newtonmetrin maksimiväännön tarjoavan nelilitraisen tuplaturbokasin myötä.

Se välittää voimansa tuttuun tyyliin kaikille neljälle pyörälle kahdeksanvaihteisen automaatin kautta. Hieman myöhemmin Bentayga-valikoima täydentyy pistokehybridiversiolla ja kuusilitraisella W12:lla ryyditetyllä Speedillä, joka kykenee 305 km/h:n huippuihin.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat