Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa. Viiden vuoden ikään ehtinyt Bentayga sai nyt faceliftin, jonka tunnistaa kuitenkin parhaiten auton peräpäästä.

Syksyllä 2015 debytoinut Bentayga siirtyy uudelle kierrokselle kasvojenkohotuksen myötä, jossa on tietysti viilattu myös luksus-SUV:n naamailmettä. Nokkaa ei välttämättä erota heti kärkeen vanhasta, mutta kaikki koripaneelit tuulilasista eteenpäin on laitettu kuitenkin uusiksi. Maski on hieman entistä kookkaampi ja pystymmässä asennossa, ja myös etupuskurin ilmanottoaukot ovat kasvaneet kokoa. Matriisiledeillä toteutetut etuvalot vaikuttavat puolestaan aiempaa litteämmiltä, mikä tekee keulailmeestä sulavalinjaisemman.





Eniten Bentaygan tyyli on kuitenkin muuttunut perän osalta. Aiemmat tylsähkön näköiset takavalot on korvattu ovaaleilla lediumpioilla, jotka ovat lähes identtiset Continental GT:n takavalojen kanssa. Lisäksi takarekisteri on siirtynyt Bentleyn kaksiovisen GT:n tyyliin takapuskuriin, mikä selkeyttää perän ilmettä. Takaluukun kannen avautuminen kylkiä myöten tuo puolestaan mieleen aivan muut VW-konsernin mallit, eli Audin isommat katumaasturit.

Lisäksi takaraideväliä on levitetty 20 millillä tukevamman ajettavuuden ja kulkuasennon nimissä. Pienempiin uudistuksiin lukeutuvat tuoreet vannemallit ja peräti 22 pesusuuttimella varustetut lämmitetyt tuulilasinpyyhkimet ensimmäisenä lajissaan. Bentaygan muotoilu on haluttu tuoda lähemmäs Continental GT:tä sekä neliovista Flying Spuria myös sisätiloissa, ja niinpä ratti on nyt sama kuin näissä malleissa. Lisäksi uusitussa keskikonsolissa komeilee 10,9-tuumainen näyttö.


Penkitkin ovat kuulemma täysin uudet oviverhoilujen tapaan, ja myös viisipaikkaiseen malliin saa tuuletetut takaistuimet. Takapenkkiläisten jalkatila on kuulemma kasvanut jopa 100 millillä, mistä saataneen kiittää uusia penkkejä. Keskikonsolin superkorkearesoluutioiseksi mainostetulla kosketusnäytöllä ohjataan uutta tietoviihdejärjestelmää, joka tuo mukanaan mm. langattoman Apple CarPlayn ja Android Auton. Myös takana istuvat saavat oman tablettinsa infotainment-laitteiden ohjaamiseksi.

Sisätiloihin tarjotaan puolestaan tummaa harjattua alumiinia ensimmäistä kertaa Bentleyssä. Perinteisemmän tyylin ystävät voivat vaihtoehtoisesti päätyä Koa- tai Crown Cut Walnut -nimisiin puukoristeisiin. Lisäksi Mulliner Driving Specification -niminen yksilöintitaso tuo mukanaan istuinten uudet tikkaukset. Kuten tästä kaikesta voi päätellä, kuorten alla piilevä tekniikka on ollut tässä faceliftissä vain sivuosassa. Niinpä moottorivalikoima on ennallaan, ja auton myynti käynnistyy 550 hevosvoiman huipputehon ja 770 newtonmetrin maksimiväännön tarjoavan nelilitraisen tuplaturbokasin myötä.

Se välittää voimansa tuttuun tyyliin kaikille neljälle pyörälle kahdeksanvaihteisen automaatin kautta. Hieman myöhemmin Bentayga-valikoima täydentyy pistokehybridiversiolla ja kuusilitraisella W12:lla ryyditetyllä Speedillä, joka kykenee 305 km/h:n huippuihin.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...