Bentley esitteli viime vuonna merkin ensimmäisen katumaasturin, joka tottelee Bentayga-nimeä. Katumaasturi-Bentley on autoluokkansa osalta jotakin ihan muuta kuin merkin perinteiden mukainen, mutta kaikkia traditioita ei ole sentään heitetty romukoppaan. Bentley on nimittäin tehnyt jo pitkään yhteistyötä sveitsiläisen luksuskellovalmistaja Breitlingin kanssa, ja tämä kuvio saa eräänlaisen huipentuman Bentaygassa.

Katumaasturin kojelautaan saa nimittäin Breitlingin mekaanisen Tourbillon-kellon. Siinä käytetään jo 1700-luvun lopulla kehitettyä mekanismia, joka kumoaa painovoiman vaikutuksen. Tällöin aikarauta toimii erityisen tarkasti, mutta koneisto on todella monimutkainen. Niinpä ensimmäisten 200 vuoden aikana maailmassa valmistettiin vain noin 700 Tourbillon-mekanismilla varustettua kelloa.

tourbillon_2

Bentaygassa käytetyn kellon taustalla piilee koneisto, joka pyöräyttää sen automaattisesti kolme kertaa ympäri aina 15 minuutin välein. Tämä hoituu oman sähkömoottorin välityksellä, eli mekaanista Tourbillonia ei ole liitetty suoraan auton sähköjärjestelmään. Kellon saa pyörähtämään ympäri myös erillistä nappia painamalla, jos kyytiläisiin haluaa tehdä vaikutuksen.

Se onnistuu varmasti myös kertomalla kellon hinnan. Breitlingin aikarauta maksaa nimittäin hulppeat 150 000 euroa ilman eri maissa tähän päälle tulevia veroja. Kello on siis lähes yhtä kallis kuin itse auto, mutta ainakin se on valmistettu kullasta. Valittavana on joko perinteinen tai valkokulta, ja kellotaulu on puolestaan joko helmiäistä tai mustaa eebenpuuta.


MAINOS, ARTIKKELI JATKUU ALLA


Lisäksi kelloa koristaa vielä kahdeksan timanttia, joten bling blingistä ei ole pulaa. Bentaygan vakiovarusteisiinkin kuuluu muuten Breitlingin kello, mutta se ei ole ihan yhtä erikoinen kuin superkallis Tourbillon. Erikoiskellon tilaavia asiakkaita ei liene kovin paljon, ja niitä pystytään valmistamaankin vain neljä kappaletta vuodessa.


JÄTÄ VASTAUS