BMW viettää tänä vuonna 100-vuotissynttäreitään, ja baijerilaismerkki esitteli jo keväällä seuraavan 100 vuoden kehitystä enteilevän Vision Next 100 -konseptiauton. Nyt BMW Groupiin kuuluvat brittimerkit Mini ja Rolls-Royce seurasivat perässä omilla vastaavilla tutkielmillaan. Futuristiset konseptit kertovat siitä, miltä perinteikkäät brittiautot saattavat näyttää kaukana tulevaisuudessa.
Minin tulkinta aiheesta näyttää ainakin kattonsa ja etupään muotojensa osalta sen verran tutulta, että villin konseptin tunnistaa vielä juuri ja juuri merkkinsä edustajaksi. Auton taustalla on idea autonomisesta liikkumisesta ja kyytien jakamisesta oman Minin omistamisen sijaan. Asiakkaat maksaisivat siis siitä, että itsekseen liikkuva Mini tulisi noutamaan heidät kyytiä tarvittaessa. Merkin jippona on kuitenkin ollut pitkälle viety yksilöllisyys, ja tästä halutaan pitää kiinni jatkossakin. Niinpä yhteiskäyttö-Minin katon väriä ja sisustan valaistusta pystyy muuttamaan kyydin tilaajan toiveiden mukaisesti.
Yksilöllisyyden lisäksi Minin tavaramerkkinä on ollut hauska ajettavuus, ja siksi tulevaisuuskonseptissakin on haluttu säilyttää mahdollisuus hypätä itse puikkoihin. Tällöin ratti ja polkimet liukuvat oikeille paikoilleen auton sisustassa, jonka tilavuus on maksimoitu. Tästä syystä edessä on sohvapenkkityyppinen ratkaisu, ja keskikonsolikin loistaa poissaolollaan. Lisätyn todellisuuden näyttö kertoo ajoreitin lasisen nokan läpi, ja ns. Cooperizer on korvannut kojelaudan perinteisen keskimittariston. Tämä laite osaa valita kullekin henkilölle sopivat viihteen, viestinnän ja autonomisen ajamisen muodot.
Suosittelemme
Rollsin tulevaisuuden visiossa ei ole puolestaan haluttu ajatellakaan yhteiskäyttömahdollisuutta. 103EX:ksi nimetyssä autossa panostetaan yksilöllisyyteen täysillä, ja niinpä kori voitaisiin muotoilla täysin asiakkaan toiveiden mukaan vanhan ajan koriräätälien tyyliin. Tulevaisuudessa tämä voitaisiin toteuttaa komposiittimateriaalien ja 3D-tulostuksen avulla. Yksilöllinen kori rakennettaisiin kevyelle pohjalevylle, ja sähkömoottori huolehtisi äänettömästä kulusta.
Rolls-Roycen konsepti on täysin autonominen, eli autossa ei ole sen paremmin rattia, mittareita kuin perinteistä kuskin penkkiäkään. Matkustajat istuvat sen sijaan eräänlaisella sohvalla, ja ilmavassa sisustassa on käytetty eksoottista puuta ja käsin kudottuja silkkikankaita sekä -mattoja. Eleanoriksi nimetty virtuaalinen avustaja huolehtii ajamisen lisäksi mm. aikatauluista ja omistajan kalenterimuistutuksista.
Kojelaudan tilalla on iso OLED-näyttö, mutta sen yläpuolella on perinteinen analoginen kello kuin muistutuksena vanhoista hyvistä ajoista. Pyörät ovat puolestaan peräti 28-tuumaiset, mutta varsin kapeat nykyautoihin verrattuna. Ne on osittain katettu peitelevyillä, ja ohjaamon päällä oleva lasikupu nousee tarvittaessa niin korkealle, että Rollsissa mahtuu jopa seisomaan.