Karun Toyota IMV 0 -mallin rinnalla jopa Corolla tuntuu edustusautolta.
Ei näyttöjä, ei radiota, ei edes kierroslukumittaria. Toyota IMV 0 on muiden nykyaikaisten autojen kaltainen siinä mielessä, että siinä ei ole paljon katkaisimia tai muita perinteisiä vipstaakeja sisätiloissa. Tällä kertaa se vain johtuu siitä, että autosta ei yksinkertaisesti löydy mitään ylimääräisiä toimintoja. Auto pohjautuu samalle alustalle kuin Hilux, mikä on edelleen Toyotan globaalien markkinoiden lava-autojen kunkku. IMV 0 edustaa sitä vastoin täydellistä minimalismia – ainakin perusmallinsa osalta.
IMV 0 kehitettiin alun perin Thaimaassa, jonka maan asukkaat ovat niin lava-autorakasta kansaa, että pickupit muodostavat lähes puolet uusien ajoneuvojen myynnistä. Toyota myi siellä 145 435 Hiluxia vuonna 2022, eli noin 17 % kokonaismarkkinoista. Tämä yhdistettynä Thaimaan läheiseen sijaintiin Japaniin, ja muihin Kaakkois-Aasian markkinoihin, tekee maasta houkuttelevan hyötyajoneuvojen kehittämisen keskuksen.
IMV tulee sanoista Innovative International Multi-Purpose Vehicle, eikä ole sattumaa, että se on ollut sama kuin Hiluxin, ja siihen liittyvien ajoneuvojen alustanimi jo vuodesta 2004 lähtien. Verrattuna vaikka niinkin arkiseen autoon kuin Corolla, IMV 0 tuntuu korostetun askeettiselta. Unohda LED-ajovalot, sähkötoimiset ikkunat, ovien lukot tai vakiovarusteisiin lukeutuva mukautuva vakionopeussäädin. IMV 0:ssa ei ole edes verhoilua A-pilarissa. Tosin hintakin on yli kaksi kertaa halvempi kuin Corollassa, ja perusmallin lavankuljettimen hinta alkaa Thaimaassa vain vajaasta 10 000 eurosta. Mallia on tarkoitus myydä lisäksi ainakin myös Meksikossa.
IMV 0:n peruskokoonpanossa on takaveto ja 2,0-litrainen bensiinimoottori, joka on yhdistetty viisipykäläiseen manuaalivaihteistoon. Tarjolla on myös nelivetoisia ja dieselversioita. Kaikki muu onkin sitten jo ylimääräistä ylellisyyttä. Vaikka IMV 0:n voi tilata vailla mitään mukavuuksia, ne ovat kuitenkin tehty lisäominaisuuksia silmällä pitäen. Lavaan, kattoon ja ohjaamon takaosaankin on valmiiksi porattu reiät lisätarvikkeita varten, joten vaikkapa tavaratelineen lisääminen käy vain kiinnittämällä sen paikoilleen. Jopa etulokasuojat on kiinnitetty pulteilla vaihtamisen tai mukauttamisen helpottamiseksi. Sama koskee kolmiosaista muovipuskuria.
Suosittelemme
Huolimatta siitä, että IMV 0 luokitellaan pienikokoiseksi Hiluxiksi, se on mitoiltaan lähes identtinen vastaavan yhden ohjaamon Hiluxin kanssa. Se ei varsinaisesti tunnu pieneltä, mutta kuljettajan istuimelta katsottuna IMV 0:sta puuttuu uusien keskikokoisten lava-autojen pöhöttyneisyyden tunne. Moottorivaihtoehtoihin lukeutuu 1TR-FE 2,0-litrainen kone. Dual-VVTi -muodossa heppoja löytyy 137, kuten myös vastaavasta Hiluxista, ja IMV 0:n omapaino on 1 555 kiloa.