Toyota on jo rakentanut sähköisen GR-urheiluauton manuaalivaihteistolla

Toyotan toimitusjohtaja Akio Toyoda kertoi toimittajille, että käsivaihteistolla varustettu sähköauton prototyyppi myös kuulostaa bensakoneelta!

Ei ole mikään salaisuus, että Toyota on kehittänyt simuloidun manuaalivaihteiston sähköautoihin. Autonvalmistaja esitteli Lexukseen asennetun tekniikan prototyyppiversiota viime vuonna, ja ilmoitti tässä kuussa suunnitelmistaan sisällyttää moisen keksinnön seuraavan sukupolven sähköautoihinsa, jotka on määrä julkistaa vuonna 2026.

Tarinasta tuli kuitenkin entistä jännittävämpi, kun uunituoreet Toyotan toimarin Akio Toyodan kommentit paljastivat, että Toyotan Gazoo Racing -osaston tekniikkavelhot olivat jo kehittäneet sähköisen GR-tehomallin kyseisellä tekniikalla varustettuna, ja että herra Toyoda oli vieläpä itse kurvaillut prototyypillä!

“Suurin ero muihin kehittämiimme täyssähkömalleihin on se, että kun olet GR:n täyssähkiksessä, voit todella kuulla moottorin äänet, vaikka et haistakaan bensiinin hajua”, Toyoda hehkuttaa luomusta. ”Manuaalivaihteistossa kepin kaverina löytyy luonnollisesti myös kytkinpoljin. Jos laittaisit jonkun autoon, ja pyytäisit häntä ajamaan ja arvaamaan voimansiirron, hän ei todennäköisesti osaisi erottaa sitä aidosta.”

Vaikka Toyoda kertookin GR-tiimin johtaneen kehitystyötä, hänen mukaansa auto näyttää tavanomaiselta sähköautolta. Tämä kuitenkin tarkoittaa, että näemme sähköisen manuaalitekniikan todennäköisemmin GR Corollassa tai GR-viritetyssä bZ4x-mallissa, kuin uudessa Suprassa tai MR2:ssa – näin siis ainakin aluksi.

Toyotan insinöörit ovat aiemmin sanoneet, että ”valemanuaalivoimansiirto” voitaisiin jopa muuntaa simuloimaan polttomoottorin sammumista, jos kuljettaja on liian kömpelö kytkimen ja kaasupolkimen kanssa. Patenttiasiakirjat myös paljastavat, että japanilainen autonvalmistaja aikoo mahdollisesti käyttää tekniikkaansa myös hybridi-malleissaan.

Suosittelemme

Toyota on joutunut arvostelun kohteeksi venyttäessään mukaantuloaan sähköautomarkkinoille, ja lopulta ilmestyneet sähkömallit, kuten bZ4X, ovat päässeet otsikoihin lähinnä pettymyksinä. Niillä ei ole ollut yhtä hauska ajaa kuin Toyotan kovimpien kilpailijoiden tuotoksilla, mutta ehkä tämä muuttuu seuraavan sukupolven sähköautojen myötä. Mahdollisuus tarjota innostuneille kuljettajille jotain, joka on lähellä perinteisen manuaaliauton ajokokemusta, olisi varmasti kauan kaivattu piristysruiske, kun mikään muu merkki ei pystyisi tarjoamaan täysin samanlaista ajokokemusta. Tämä antaisi Toyotalle epäilemättä etulyöntiaseman, varsinkin jos GR-tiimi on mukana suunnittelutyössä.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Aito pikku-Fiat tulossa – italialaismerkki lanseeraa uuden bensakoneisen Pandinan markkinoille kahden vuoden päästä

Jo vuodesta 2011 valmistettu kolmannen sukupolven Fiat Panda muutti viime vuonna nimensä Pandinaksi, kun A-segmentin pikkuauton yläpuolelle esiteltiin hieman suurempi Grande Panda. Se on tehty saman perusrakenteen varaan kuin esimerkiksi Citroën C3, mutta Pandinan seuraajasta tulee aito Fiat.

Volvo esitteli ensimmäisen sähkötoimisen Cross Country -mallinsa – EX30:n korotettuun versioon saa jopa maastorenkaat

Volvo toi jo yli neljännesvuosisata sitten markkinoille ensimmäisen Cross Country -mallinsa silloisen V70:n pohjalta. Auto sijoittui tuolloin maastureiden sekä perinteisten farmarien väliin, ja nyt on ensimmäisen katumaasturikorisen Cross Countryn vuoro.

Citroënin mopoautosta syntyy vanhan aaltopeltipakun klooni 5000 eurolla – asialla on italialainen koripaja

Citroënin Ami-mopoauto on viime aikoina yrittänyt ratsastaa retroilun aallonharjalla, kun Ami sai legendaarisen 2CV:n mieleen tuovat etuvalot ja etulokasuojien koristeet. Italialaisen Caselanin luomus Amin pohjalta menee kuitenkin tässä suhteessa vielä paljon pidemmälle.

Autokilpailutus.fi mullistaa vaihtoautokaupan

Vaihtoautokauppa on perinteisesti vaatinut kuluttajalta aikaa ja vaivaa, mutta uusi suomalainen startup aikoo muuttaa tilanteen.

Tyyliniekan uusimmat