Toyota on jo rakentanut sähköisen GR-urheiluauton manuaalivaihteistolla

Toyotan toimitusjohtaja Akio Toyoda kertoi toimittajille, että käsivaihteistolla varustettu sähköauton prototyyppi myös kuulostaa bensakoneelta!

Ei ole mikään salaisuus, että Toyota on kehittänyt simuloidun manuaalivaihteiston sähköautoihin. Autonvalmistaja esitteli Lexukseen asennetun tekniikan prototyyppiversiota viime vuonna, ja ilmoitti tässä kuussa suunnitelmistaan sisällyttää moisen keksinnön seuraavan sukupolven sähköautoihinsa, jotka on määrä julkistaa vuonna 2026.

Tarinasta tuli kuitenkin entistä jännittävämpi, kun uunituoreet Toyotan toimarin Akio Toyodan kommentit paljastivat, että Toyotan Gazoo Racing -osaston tekniikkavelhot olivat jo kehittäneet sähköisen GR-tehomallin kyseisellä tekniikalla varustettuna, ja että herra Toyoda oli vieläpä itse kurvaillut prototyypillä!

“Suurin ero muihin kehittämiimme täyssähkömalleihin on se, että kun olet GR:n täyssähkiksessä, voit todella kuulla moottorin äänet, vaikka et haistakaan bensiinin hajua”, Toyoda hehkuttaa luomusta. ”Manuaalivaihteistossa kepin kaverina löytyy luonnollisesti myös kytkinpoljin. Jos laittaisit jonkun autoon, ja pyytäisit häntä ajamaan ja arvaamaan voimansiirron, hän ei todennäköisesti osaisi erottaa sitä aidosta.”

Vaikka Toyoda kertookin GR-tiimin johtaneen kehitystyötä, hänen mukaansa auto näyttää tavanomaiselta sähköautolta. Tämä kuitenkin tarkoittaa, että näemme sähköisen manuaalitekniikan todennäköisemmin GR Corollassa tai GR-viritetyssä bZ4x-mallissa, kuin uudessa Suprassa tai MR2:ssa – näin siis ainakin aluksi.

Toyotan insinöörit ovat aiemmin sanoneet, että ”valemanuaalivoimansiirto” voitaisiin jopa muuntaa simuloimaan polttomoottorin sammumista, jos kuljettaja on liian kömpelö kytkimen ja kaasupolkimen kanssa. Patenttiasiakirjat myös paljastavat, että japanilainen autonvalmistaja aikoo mahdollisesti käyttää tekniikkaansa myös hybridi-malleissaan.

Suosittelemme

Toyota on joutunut arvostelun kohteeksi venyttäessään mukaantuloaan sähköautomarkkinoille, ja lopulta ilmestyneet sähkömallit, kuten bZ4X, ovat päässeet otsikoihin lähinnä pettymyksinä. Niillä ei ole ollut yhtä hauska ajaa kuin Toyotan kovimpien kilpailijoiden tuotoksilla, mutta ehkä tämä muuttuu seuraavan sukupolven sähköautojen myötä. Mahdollisuus tarjota innostuneille kuljettajille jotain, joka on lähellä perinteisen manuaaliauton ajokokemusta, olisi varmasti kauan kaivattu piristysruiske, kun mikään muu merkki ei pystyisi tarjoamaan täysin samanlaista ajokokemusta. Tämä antaisi Toyotalle epäilemättä etulyöntiaseman, varsinkin jos GR-tiimi on mukana suunnittelutyössä.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

BMW julkaisi vanhoja muotoiluluonnoksiaan – E39-sukupolven 5-sarja olisi voinut näyttää myös tältä

Vuonna 1995 esiteltyä E39-korista 5-sarjan BMW;tä kutsuttiin uutena maailman parhaaksi autoksi, ja mallisarja on myös ikääntynyt lähes yhtä arvokkaasti kuin laadukas viini. Vastaavaa hillittyä eleganssia on turha etsiä nykybemareista, mutta E39:stä olisi voinut tulla myös ihan toisennäköinen auto.

Käytetyn auton ostajan kulta-aika koittaa kesällä – kärsivällinen säästää

Käytettyjen autojen ostamista harkitsevan kannattaa lykätä hankintaa ainakin kesään asti, jos tavoitteena on saada hyvä auto entistä parempaan hintaan. CarVerticalin tuoreen tutkimuksen mukaan auton ostamisen ajoittaminen hiljaisimpiin kuukausiin voi tarkoittaa merkittäviä säästöjä.

“Sähkö-Tippa” sai nelivedon – Renault esitteli uuden konseptin 4 E-Techin pohjalta

Tipparellun lempinimen pienen bensankulutuksensa ansiosta aikoinaan saanut Renault 4 palasi markkinoille täyssähköautona, joka toimii melkoisen hypen aiheuttaneen 5 E-Techin crossover-henkisenä sisarmallina. Maastotyyli vaatisi vielä nelivedon, josta Renault antoi nyt esimakua.

Seuraavasta VW Golf GTI:stä tulee täyssähköauto – tulokasta kuvaillaan hirviöksi

Ikoniseen maineeseen kohonnut Volkswagen Golf GTI viettää ensi vuonna 50-vuotissyntymäpäiväänsä. Merkkipaalun kunniaksi VW esittelee vielä tämän vuoden puolella erityisen juhlamallin nykyisen bensakoneisen GTI:n pohjalta, mutta tämänkin auton tulevaisuus on täyssähköinen.

Tyyliniekan uusimmat