Toyota oli vuoden 2022 kovin autonmyyjä

Japanilainen autojätti voitti Teslan, Volkswagenin ja General Motorsin myytyjen autojen määrässä viime vuonna.

Kuva: Toyota.

Toyota on päihittänyt maailman kaikki muut autoyhtiöt, ja noussut vuoden 2022 myydyimmäksi autonvalmistajaksi. Japanilaisen brändin kokonaismyynti oli 10 483 024 yksikköä koko viime vuonna, joskin tähän lukuun sisältyvät myös Toyotan omistamat Daihatsu ja Hino. Ilman näitäkin merkkejä Toyota onnistui silti myymään 9 566 961 kappaletta autojaan ympäri maailmaa. Vaikka määrä on vaikuttava, se merkitsee silti 0,5 prosentin laskua vuoden 2021 myyntilukuihin verrattuna.

Corolla Sedanin ja RAV4:n kaltaisten ajoneuvojen suosion ansiosta autonvalmistaja onnistui päihittämään pahimman kilpailijansa Volkswagenin huomattavalla marginaalilla. Vuonna 2022 VW-konserni onnistui myymään sekin sinänsä vaikuttavat 8 262 800 ajoneuvoa maailmanlaajuisesti. Saksalaisen kansanauton myynti laski kuitenkin peräti seitsemän prosenttia vuoteen 2021 verrattuna.

Sekä Toyota, että Volkswagen voivat suurimmaksi osaksi selittää myynninlaskun toimitusketjuun liittyvien ongelmien, kuten sirupulan ja useiden muiden autoteollisuuden kasvua haittaavien ongelmien syyksi. “Tilannetta on edelleen vaikea ennustaa puolijohdepulan ja COVID-19:n vuoksi. Jatkamme kuitenkin varaosatoimitustilanteen tarkkaa seurantaa, sekä minimoimme äkilliset tuotannon laskut mahdollisimman tehokkaasti. Teemme myös kaikkemme toimittaaksemme mahdollisimman monta ajoneuvoa asiakkaillemme mahdollisimman pian”, Toyota kommentoi vallitsevaa tilannetta.

Kuva: Toyota.

Viime joulukuussa Toyota toimitti maailmanlaajuisesti yksistään 839 299 ajoneuvoa, mikä on 1,4 % vähemmän kuin vastaava määrä vuotta aikaisemmin. Huolimatta hiipuvista myyntiluvuista, autonvalmistaja paranteli tuotantolukujaan. Daihatsu, Hino ja Toyota-brändeillä yhtiö valmisti yhteensä huikeat 10 610 604 ajoneuvoa. Mielenkiintoista on, että Japanissa tapahtuva tuotanto laski 6,2 %, kun taas tuotanto autonvalmistajan kotimaan ulkopuolella kasvoi 12,5 %. Vaikka Toyota on edelleen ykkönen maailmanlaajuisesti, eivät japanilaiset päässeet juhlimaan Yhdysvalloissa.

General Motors sai takaisin Pohjois-Amerikan myyntitykin tittelinsä viime vuonna myydyillä 2 274 088 ajoneuvollaan. Chevrolet, GMC ja Cadillac kasvattivat kaikki huomattavasti myyntejään, kun taas Buick oli valmistajansa ainoa merkki, jonka myynti tipahti. Vertailun vuoksi Toyota toimitti Yhdysvaltoihin 2 108 458 yksikköä vuonna 2022. Tätä edellisenä vuonna japanilaiset onnistuivat päihittämään GM:n, mikä päätti viimeksi mainitun 90 vuotta kestäneen myyntiennätyksen. Toyota on pitkään myynyt autojaan maailmanlaajuisesti yrityksen maineen ansiosta, joka on lupaus kestävyydestä, laadusta ja vastineesta rahalle.

Kuva: Toyota.
LähdeCarbuzz

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat